REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 15 lutego 2021

1000 zł kary za umieszczenie w aptece koszyka z hasłem „PROMOCJA”

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA

Postępowanie w tej sprawie Wielkopolski WIF wszczął w grudniu 2019 r. Dotyczyło ono naruszenia art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego, tj. stosowania niedozwolonej reklamy apteki. Miała ona polegać na wystawieniu w aptece koszyka z hasłem „PROMOCJA” (czytaj również: 7 komunikatów, za których umieszczenie w aptece grozi kara finansowa…).

WIF w trakcie postępowania wezwał do wyjaśnień właściciela apteki. Ten jednak przekonywał, że powinien je przedstawić ktoś inny. Wskazał na osobę, która odpowiadała „za wszelkie działania dotyczące apteki” w czasie gdy sporny kosz był wystawiony w placówce. Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny wezwał więc i tę osobę to wyjaśnień. Ta w lipcu 2020 r. poprosiła o przesłuchanie w charakterze świadka. Ostatecznie jednak w wyznaczonym terminie, nie stawiła się w siedzibie WIF (czytaj również: Działania marketingowe wewnątrz apteki też stanowią jej reklamę…).

Działanie o charakterze marketingowym…

Ostatecznie w grudniu 2020 r. Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny zakończył postępowanie. W swojej decyzji uznał, że doszło do naruszenia zakazu reklamy aptek. Nałożył też na właściciela placówki karę w wysokości 1000 zł. W ocenie WIF umieszczenie w aptece koszyka oklejonego hasłem „PROMOCJA” naruszało art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego.

REKLAMA

– W omawianej sprawie do czynienia mamy z promowaniem placówki detalicznego obrotu m.in. produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi poprzez wstawienie w aptece kosza oklejonego hasłem „Promocja” (…) W ocenie organu wojewódzkiego informacja, o której mowa powyżej wskazuje wprost na korzyści jakie mogą uzyskać pacjenci korzystający z usług tej placówki, o czym świadczy umieszczenie na koszach wyrazu „Promocja”, który jest jednoznacznie kojarzony z przeceną lub rabatem. Omawiane działania należy uznać zatem za działania o charakterze marketingowym, służące przyciągnięciu do konkretnej apteki – apteki przedsiębiorcy, a co za tym idzie zwiększeniu sprzedaży produktów leczniczych i wyrobów medycznych – wskazał WIF w swojej decyzji.

REKLAMA

W trakcie postępowanie Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny ustalił, że naruszenie miało miejsce od października 2019 r. do lutego 2020 r. Naruszenie trwało więc stosunkowo krótko, a jego forma nie miała szerszego zasięgu. Dlatego WIF uznał, że kara w wysokości 1000 zł w tym przypadku będzie najodpowiedniejsza i będzie stanowić ostrzeżenie dla przedsiębiorcy. W rezultacie powstrzyma go od ponownego naruszenia zakazu reklamy aptek w przyszłości (czytaj również: “Promocja” w aptece jest naruszeniem prawa).

Sygn. akt WIFPOP.8522.1.39.2019

©MGR.FARM


2020_12_08_WIFPOP.8522.1.39.2019

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych