62 000 emisji reklamy jednego leku przeciwbólowego w ciągu roku

Obrazek użytkownika farmacja.pl
Autor: farmacja.pl / Opublikowano: 2016-11-10 10:21:45 /

Posłanka Mirosława Stachowiak-Różecka pyta Ministra Zdrowia o postęp i zakres prac nad zmianą prawa w zakresie reklam farmaceutyków. Zawraca ona uwagę na rokrocznie rosnące wydatki firm farmaceutycznych na reklamę.

- Reklama jednego z popularnych leków przeciwbólowych w samej tylko telewizji, w 2015 roku emitowana była ponad 62 tysiące razy. Trudno się dziwić koncernom farmaceutycznym, że decydują się na wydawanie tak znacznych środków na marketing, gdyż zwyczajnie przekłada się to na wyniki sprzedaży - zauważa posłanka Mirosława Stachowiak-Różecka dodając, że przekłada się też na cenę leków. - Dla porównania, najtańszy lek zawierający w swoim składzie substancję czynną - paracetamol - kosztuje 3,99 zł za 50 tabletek, a lek innej marki, zawierający takie samo stężenie substancji czynnej oraz taką samą liczbę tabletek w opakowaniu kosztuje ponad 16 zł.

Zdaniem posłanki różnica w cenie nie wynika z procesu produkcji, tylko z wydatków przeznaczonych na reklamę. Same reklamy mają uświadomić odbiorcom, że lek danej marki to najlepszy wybór. - Co prawda lekarze nie mogą występować w tego typu spotach, ale często wykorzystuje się do tego celu aktorów wcielających się w rolę eksperta lub lekarza. Osobiście uważam to za świadome wprowadzenie ludzi w błąd. Natomiast dziś prawo nie zakazuje tego typu praktyk - twierdzi Stachowiak-Różecka.

- Negatywny efekty omawianego problemu możemy zauważyć przeglądając dane GUS-u dotyczące farmakoterapii stosowanej wśród Polaków. Na podstawie analizy stosowanych specyfików okazuje się bowiem, że niemal 40% stosujących leki sięgało po farmaceutyki z powodu bólu głowy. Jednocześnie z suplementów diety korzystało 42,3 % osób stosujących jakiekolwiek leki - wylicza posłanka zwracając uwagę, że spożycie leków w poszczególnych grupach wiekowych również budzi powody do zastanowienia.

- Wśród dzieci od 0 do 6 lat odsetek stosujących leki lub suplementy diety wyniósł ponad 75%. Wraz z wiekiem rośnie spożycie leków lub suplementów diety. Odsetek wśród osób pomiędzy 45, a 59 rokiem życia wynosi już 81%, a odsetek w grupie osób starszych (powyżej 70 roku życia) stanowi 96,9% - przytacza dane posłanka Mirosława Stachowiak- Różecka, prosząc Ministra Zdrowia o odpowiedzi na następujące pytania:

1. Na jakim etapie są zapowiedziane w kwietniu prace związane ze zmianą prawa w zakresie reklam na rynku farmaceutyków?

2. Czy planowane zmiany będą oznaczały całkowity zakaz, czy jedynie ograniczenie możliwości reklamowania produktów z branży farmaceutycznej?

3. Czy w przypadku ograniczenia możliwości stosowania reklam w branży, o której mowa rozważa się zakaz przedstawiania aktorów jako ekspertów, lekarzy itp. fachowców?

Źródło: sejm.gov.pl

Udostępnij
PILNE
ZAMKNIJ
Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy
dla osób uprawnionych do wystawia recept
lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Oświadczam, że jestem lekarzem, farmaceutą
lub osobą prowadzącą zaopatrzenie w produkty lecznicze.


Akceptuj