Autor: Łukasz Waligórski Opublikowano: 17 grudnia 2018

Adrenalina w kadrze

Artykuł pochodzi z serwisu

Jego zdjęcia okazują się w najbardziej prestiżowych magazynach na całym świecie. Zdobywa nagrody na największych konkursach fotograficznych. Na co dzień można go spotkać w rodzinnej aptece w Nowym Targu… No chyba, że akurat wisi nad przepaścią, gdzieś na końcu świata, robiąc kolejne genialne zdjęcia.

Pasja magistra farmacji Adama Kokota wymaga stalowych nerwów i żelaznej kondycji. Wbrew powszechnemu przekonaniu praca fotografa wcale do najłatwiejszych i najprzyjemniejszych nie należy. Szczególnie, kiedy uprawia się fotografię ekstremalną. Specjalnością Adama jest wspinaczka i wszystko co z nią związane. Swoją przygodę z tą dyscypliną sportu rozpoczął w wieku trzynastu lat. Jak sam przyznaje – „Do tej pory chodzę raz albo dwa razy w tygodniu na sztuczną ścianę, aby się trochę poruszać”. W góry nie wybiera się jednak bez wielkiego plecaka. A  nim oprócz sprzętu do wspinaczki, obowiązkowo znajduje się kilka aparatów i obiektywów.

Połączenie dwóch pasji

Adam swój pierwszy aparat kupił w 2007 roku – „po prostu chciałem mieć w miarę dobry sprzęt, aby dokumentować swoje podróże”. To był Canon 400D z obiektywem Tamron. Podstaw jego obsługi nauczył się z załączonego do aparatu szybkiego samouczka. Zresztą do tej pory Adam nie ukrywa dumy z tego, że technik fotografii nauczył się zupełnie sam, metodą prób i błędów. „Fotografia to taka dziedzina, w której człowiek cały czas się uczy” – podkreśla. Dlaczego zdecydował się uwieczniać na zdjęciach przede wszystkim wspinaczkę? „Mam wielu znajomych, którzy bardzo dobrze się wspinają, więc gdy kupiłem aparat to sami poprosili mnie czy nie zrobiłbym im zdjęć, i tak to się zaczęło”.

Swoje pierwsze zdjęcia wspinaczkowe opublikował w „Magazynie Górskim” oraz w „Górach”. W kolejnych latach brał udział w najróżniejszych konkursach fotograficznych nierzadko je wygrywając. Krokiem milowym w jego karierze okazał się konkurs RedBull Illume – uznawany za jeden z najbardziej prestiżowych na świecie. W 2010 roku Adam Kokot zdobył w nim pierwsze miejsce w kategorii Spirit, wygrywając rywalizację z ponad 120 000 uczestników. Obecnie może pochwalić się publikacją swoich zdjęć w takich magazynach jak „National Geographic Polska”, „Rangefinder”, „Better Photography”, „Foto”, „Polityka”, „Tygodnik Powszechny”, „Tygodnik Podhalański”, „Raus”, „Climb”, „Montana”, „Horolezec”, „Bieganie”, „Risk”, „Focus” czy „Redbulletin”. Jest też redaktorem działu foto w „Outdoor Magazyn” i „Triker Magazine”.

W poszukiwaniu idealnych ujęć Adam pokonuje niejednokrotnie setki kilometrów. Hiszpania, Włochy, Filipiny, Turcja, Słowacja… Jednak jak sam przyznaje, najpewniej czuje się w Polskich górach, które zna lepiej niż własną kieszeń. To właśnie stąd pochodzą jego najbardziej udane zdjęcia. W każdą ze swoich wypraw zabiera plecak ważący średnio 20 kilogramów. Kilka aparatów, obiektywy, karty pamięci, sprzęt wspinaczkowy i… papier toaletowy – to obowiązkowe elementy wyposażenia w tej branży. Wisząc na linie nad przepaścią ma już przy sobie tylko najbardziej niezbędny sprzęt. Warunki pracy bywają różne – deszcz, upał, mróz, śnieg… Sprzęt, z którego korzysta musi być najlepszej klasy, by wytrzymał nieustanne obijanie się o skały i lód. Bezpieczeństwo? Ryzyko jest nieodłącznym elementem tej pracy, a przetarta lina już niejednokrotnie podnosiła Adamowi poziom adrenaliny.

Najważniejsze to czerpać przyjemność z pasji

By uniknąć monotonii zajmuje się również fotografowaniem innych dyscyplin sportu, głównie spod znaku extreme. Nieco wytchnienia dają również specjalne zlecenia od firm odzieżowych – „Jako fotograf sportowy jestem rozpoznawalny w Polsce i na świecie, więc co jakiś czas firmy związane ze sportem proszą mnie o wykonanie dla nich sesji zdjęciowych”. Jednak jak sam przyznaje, zarobione w ten sposób pieniądze z trudem wystarczają na zwrot kosztów jego wypraw, dlatego od dwóch lat zajmuje się również fotografią okolicznościową – „w tej branży są dużo większe możliwości zarobku”.

Fotografia to dla Adama Kokota przede wszystkim hobby. „Najważniejsze w fotografii to czerpać z niej przyjemność” – zdradza w jednym z wywiadów. Na co dzień pracuje w rodzinnej aptece w Nowym Targu. To ma swoje zalety – „W naszej aptece oprócz mnie pracuje moja siostra i moi rodzice. Jeżeli ktoś z nas potrzebuje dzień lub dwa wolnego to po prostu się dogadujemy między sobą i zastępujemy. Myślę, że głównie dzięki temu miałem możliwość poświęcenia się fotografii”. Praca farmaceuty nadal sprawia mu satysfakcję choć, jak przyznaje, nie jest to łatwy temat – „Z roku na rok wartość farmaceuty spada i niestety nie zapowiada się na to, że będzie lepiej”.

Czy jego pacjenci wiedzą o jego nietypowym hobby? „Tak wiedzą!” – przyznaje Adam – „Gdy wygrywam jakieś konkursy to pierwsze jak wchodzą do apteki to mi gratulują. To jest to bardzo miłe”. Mimo to farmaceuta z Nowego Targu nie ukrywa, że ma nadzieję iż to fotografia w końcu stanie się jego głównym zawodem.

Artykuł pochodzi z #1 numeru magazynu MGR.FARM.

Artykuł Adrenalina w kadrze pochodzi z serwisu mgr.farm

Przejdź do dyskusji w serwisie

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Benhauer sp. z o.o. – prowadzenie kampanii remarketingowych i mierzenie ich efektywności, e-mail Marketing – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz