Autor: Sebastian Bort Opublikowano: 4 września 2017

Apteczny krach? W lipcu tylko jeden wniosek na nową aptekę.

Na początku sierpnia redakcja MGR.FARM poprosiła wszystkich szesnastu Wojewódzkich Inspektorów […]

Na początku sierpnia redakcja MGR.FARM poprosiła wszystkich szesnastu Wojewódzkich Inspektorów Farmaceutycznych z całej Polski o udzielenie informacji publicznej w postaci liczby wniosków o wydanie zezwolenia na prowadzenie apteki, jakie zostały złożone od początku roku (od stycznia do lipca). Przez kolejny miesiąc stopniowo otrzymywaliśmy odpowiedzi, które pokazywały jak na rynek apteczny wpłynęło procedowanie i uchwalenie ‚apteki dla aptekarza’. W sumie uzyskaliśmy dane z piętnastu województw. Odpowiedź odmowną otrzymaliśmy jedynie od Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w Gorzowie Wielkopolskim (woj. Lubuskie), który uznał, że wnioskowane dane nie stanowią informacji publicznej.

Zestawienie uzyskanych liczb, jak na dłoni pokazuje skalę poruszenia na rynku aptecznym, wywołanego przez nowelizację Prawa farmaceutycznego, określaną mianem ‘apteki dla aptekarza’. Przypomnijmy, że zgodnie z przepisami, które weszły w życie 25 czerwca, o zezwolenie na aptekę mają prawo ubiegać się wyłącznie farmaceuci, którzy tego typu działalność mogą prowadzić jednoosobowo lub w formie spółki – jawnej lub partnerskiej, której wspólnikami (partnerami) są wyłącznie czynni farmaceuci, a przedmiotem działalności spółki jest prowadzenie aptek (PKD 47.73.Z). Dodatkowo nową aptekę można otworzyć w odległości 1000 metrów od już istniejącej lub 500 metrów, jeśli w danej gminie na jedną aptekę przypada co najmniej 3 tys. mieszkańców. Farmaceuta lub kontrolowane przez niego podmioty mogą zarządzać maksymalnie czterema aptekami.

‘Apteka dla aptekarza’ do Sejmu trafiła pod koniec ubiegłego roku. Od samego początku spotykała się z ogromną krytyką przedsiębiorców i polityków opozycji. Jej wejście w życie oznaczało zamknięcie drogi do dalszego rozwoju na rynku aptecznym przedsiębiorców nie posiadających wykształcenia farmaceutycznego – czyli większości sieci aptecznych. W rezultacie również niektórzy posłowie i przedstawiciele Rządu mieli z nią problem, czego efektem było przegłosowanie wniosku o jej odrzucenie, podczas prac jednej z komisji sejmowych. Ostatecznie jednak projekt – po drobnych zmianach – trafił w kwietniu pod obrady Sejmu, gdzie został przegłosowany i finalnie podpisany w maju przez Prezydenta.

Procedowanie ustawy wywołało poruszenie wśród przedsiębiorców z rynku aptecznego. W rezultacie od początku roku można było zaobserwować stopniowo rosnącą liczbę składanych wniosków o wydanie zezwolenia na prowadzenie apteki. Jedynie w lutym liczba ta była mniejsza niż w miesiącu poprzedzającym, co można tłumaczyć wspomnianym przegłosowaniem przez komisję sejmową, wniosku o odrzucenie ‘apteki dla aptekarza’. Z danych jakie zebrała nasza redakcja, wynika jednak, że w kolejnych miesiącach nastąpił wyraźny wzrost liczby składanych wniosków, który swoje apogeum osiągnął w czerwcu – ostatnim miesiącu obowiązywania starych przepisów. To właśnie wtedy do Wojewódzkich Inspektoratów Farmaceutycznych w całej Polsce, wpłynęło w sumie ponad 500 wniosków na nowe apteki – niemal tyle, co łącznie w poprzednich pięciu miesiącach. Ostatecznie w pierwszym półroczu 2017 roku przedsiębiorcy złożyli ponad 1000 wniosków o wydanie zezwolenia na prowadzenie aptek.

Zdecydowanie najwięcej wniosków wpłynęło do Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego w Warszawie, odpowiedzialnego za największe z województw – Mazowieckie. Od początku roku do końca lipca było ich 142 z czego tylko w czerwcu 66. Co ciekawe na drugim miejscu pod względem liczby wniosków uplasowało się województwo Śląskie. Tam od początku roku wypłynęły w sumie 123 prośby o wydanie zezwolenia na prowadzenie apteki z czego aż 62 w czerwcu. Skąd tak duża liczba chętnych do otwarcia apteki w województwie, które zajmuje dopiero 14 miejsce w Polsce pod względem powierzchni? Zapewne wynika to z faktu bardzo gęstego zaludnienia Śląskiego, które zajmuje 2 miejsce w kraju, jeśli chodzi o liczbę mieszkańców.

Z danych, do jakich dotarła nasza redakcja, wyłania się też inny rezultat wprowadzenia ‚apteki dla aptekarza’. Okazuje się bowiem, że w lipcu wpłynął tylko jeden wniosek o zezwolenie na prowadzenie apteki… w skali całego kraju. Wydarzenie to miało miejsce w województwie Śląskim. Nawet Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny z Gorzowa Wielkopolskiego, w rozmowie telefonicznej z przedstawicielem naszej redakcji przyznał, że w lipcu nie wpłynął do jego urzędu ani jeden wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenia apteki. Przypomnijmy, że od 25 czerwca apteki mogą otwierać wyłącznie farmaceuci i to z uwzględnieniem kryteriów demograficznych i geograficznych. Czyżby oznaczało to, że farmaceuci wcale nie są tak chętni do otwierania własnych aptek, jak mówiło się o tym w trakcie procedowania ‚apteki dla aptekarza’? A może to ograniczenia demograficzne i geograficzne spowodowały, że nowych aptek nie ma już po prostu gdzie otwierać?

Analiza powyższych danych nasuwa również pytanie o „wydajność” inspekcji farmaceutycznej, która od czerwca zajmuje się ponad pięciuset wnioskami o wydanie zezwolenia na prowadzenie apteki. Przypomnijmy, że postępowanie w sprawie udzielenia takiego zezwolenia powinno być prowadzone bez zbędnej zwłoki i winno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadkach szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. O każdym przypadku nie załatwienia sprawy w terminie, organ zobowiązany jest powiadomić strony podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy. Ogromna liczba wniosków składanych w czerwcu oznacza, że w niektórych województwach, Inspekcja Farmaceutyczna będzie musiała w ciągu dwóch miesięcy wydać decyzje dotyczące ponad 60 wniosków, co oznacza wydawanie codziennie przynajmniej jednej decyzji. Czy w sytuacji niedoborów kadrowych i sezonu urlopowego, Wojewódzkie Inspektoraty Farmaceutyczne podołają temu zadaniu?

Ta sytuacja działa jednak też i w drugą stronę. Wprowadzenie ‚apteki dla aptekarza’ zdecydowanie zmniejszy liczbę składanych wniosków o wydanie zezwolenia na prowadzenie apteki. W rezultacie Wojewódzcy Inspektorzy Farmaceutyczni będą poświęcać mniej czasu i zasobów na prowadzenie postępowań w takich sprawach. Teoretycznie powinno to umożliwić przekierowanie zasobów Inspekcji do realizacji innych jej obowiązków – jak np. kontroli aptek i pozaaptecznych placówek obrotu produktami leczniczymi czy egzekwowania zakazu reklamy aptek.

Osobną kwestią jest również zmniejszenie wpływów finansowych związanych z ograniczeniem liczby wydawanych zezwoleń na prowadzenie apteki. Przypomnijmy, że przedsiębiorca otrzymując takie zezwolenie, musi uiścić opłatę wysokości 10 000 zł. Od początku roku wniosków o wydanie takiego zezwolenia było ponad 1 000 co oznacza wpływy do budżetu w wysokości ponad 10 mln zł (zakładając, że wszystkie wnioski zakończą się decyzją o wydaniu zezwolenia). Wprowadzenie ‚apteki dla aptekarza’, a tym samym drastyczne ograniczenie liczby składanych wniosków na prowadzenie apteki, zdecydowanie zmniejszy te wpływy.

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz