Autor: Agnieszka Jeżewska-Żylik Opublikowano: 18 lipca 2018

Apteka całodobowa z perspektywy pracującej w niej farmaceutki…

Artykuł pochodzi z serwisu
Trudno dopatrzeć się sensu czynności aptek całodobowych, a tym bardziej […]

Trudno dopatrzeć się sensu czynności aptek całodobowych, a tym bardziej przypisać im szczególną misję np. w zakresie opieki farmaceutycznej wówczas, gdy utożsamiane są z otwartym całodobowo sklepem. Są momenty, kiedy trudno też zrozumieć pacjentów pojawiających się w aptece w porze dyżuru nocnego.

Istotnym aspektem pracy w aptece całodobowej jest możliwość niesienia pomocy pacjentom szczególnie w tych chwilach, kiedy potrzebują jej nagle (fot. Shutterstock)

W ostatnich miesiącach z niepokojem czytamy, że w kolejnych miejscowościach zamykają się apteki całodobowe, a tysiące pacjentów pozbawionych jest dostępu do usług aptecznych w godzinach nocnych i w dni świąteczne. Przepisy prawa farmaceutycznego określają konieczność zapewnienia pacjentom dostępu do świadczeń aptecznych zarówno w regularnych godzinach czynności apteki, jak i w godzinach nocnych – wówczas, gdy zaistnieje nadzwyczajna potrzeba zastosowania leku. Nadzwyczajna czyli jaka?

Niedopuszczalną zarówno z punktu widzenia pacjenta, jak i farmaceuty jest sytuacja, w której konieczne jest nagłe zastosowanie leku, a w najbliższej okolicy żadna apteka nie pełni dyżuru nocnego. Dziś jednak pokażę Wam drugi punkt widzenia. Punkt widzenia osoby, która pracuje w miejscu pełniącym taki dyżur codziennie.

Istotnym aspektem pracy w aptece całodobowej jest możliwość niesienia pomocy pacjentom szczególnie w tych chwilach, kiedy potrzebują jej nagle, domowa apteczka jest pusta, a żadna inna apteka w okolicy nie jest otwarta. Miło usłyszeć, że ratujemy czyjeś życie, co oczywiście nie ma znaczenia dosłownego, ale na pewno sprawia, że pełnienie nocnego czy świątecznego dyżuru staje się przyjemniejsze.

Trudno jednak dopatrzeć się sensu czynności aptek całodobowych, a tym bardziej przypisać im szczególną misję np. w zakresie opieki farmaceutycznej wówczas, gdy utożsamiane są z otwartym całodobowo sklepem. Owszem, obowiązują nas reguły wolnego rynku i złota zasada handlu ,,klient (czy pacjent?) nasz pan”. Ich naturalną konsekwencją jest prawo pacjenta do skorzystania z usług apteki całodobowej, kiedy tylko uzna to za stosowne.

Co do zasady zgadzam się z tymi przekonaniami, są jednak momenty, kiedy trudno zrozumieć pacjentów pojawiających się w aptece w porze dyżuru nocnego.

Potrzeba natychmiastowej realizacji recepty na lek robiony bez adnotacji ,,cito”, uzupełnienie domowej apteczki w zestaw plastrów, opatrunków i środków dezynfekujących, poszukiwanie kremu nawilżającego poleconego przez koleżankę czy przypadkowa wizyta podczas nocnego spaceru z psem. To tylko niektóre z ciekawszych motywy zakupów w aptece całodobowej. Zanim obronicie wspomnianych pacjentów, pomyślcie, że w kolejce razem z nimi stoi często także starsza osoba, która pilnie potrzebuje leku obniżającego ciśnienie krwi, wypisany chwilę temu ze szpitala pacjent ze złamaniem nogi czy rodzic z gorączkującym dzieckiem na ręku.

Apteka całodobowa powinna świadczyć swoje usługi, realizując nagłe i nieprzewidziane potrzeby pacjentów. Określają to przepisy, ale powinien określać to także zdrowy rozsądek. Niewielu z nas w środku nocy robi zakupy spożywcze, tankuje paliwo czy robi rachunki. Jeśli tak się zdarza, są to raczej wyjątki od reguły, a nie codzienność. Uważam, że podobne zasady powinny dotyczyć aptek całodobowych. Jest to szczególnie aktualne, gdy słyszymy o zamykaniu kolejnej takiej placówki i ograniczeniu dostępu do usług farmaceutycznych tysięcy pacjentów.

Artykuł Apteka całodobowa z perspektywy pracującej w niej farmaceutki… pochodzi z serwisu mgr.farm

Przejdź do dyskusji w serwisie

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz