Autoregulacja to wybieg producentów by zapobiec zakazowi reklam leków i suplementów?

Obrazek użytkownika farmacja.pl
Autor: farmacja.pl / Opublikowano: 2017-01-13 09:24:11 /

W kwietniu 2016 r. KRRiT zgłosiła swoje obiekcje dotyczące reklamowania suplementów i leków bez recepty. Naczelna Rada Lekarska zaproponowała, żeby rząd całkowicie zakazał promowania wspomnianych produktów. Postulat poparł Główny Inspektor Farmaceutyczny oraz niektórzy posłowie i senatorowie - pisze Gazeta.pl.

Obecnie całkowity zakaz reklamy dotyczy leków sprzedawanych na receptę oraz samych aptek. Dodatkowo udział lekarza w reklamie jest niezgodny z zasadami Kodeksu Etyki Lekarskiej. Informacja i możliwymi zakazie reklamy leków OTC i suplementów diety wywołała panikę, ponieważ z farmacji żywi się wiele branż. Jedną z nich jest właśnie sektor reklamowy. Tylko na reklamę w tv firmy wydały w 2016 r. blisko 24,5 mld zł, o ponad 6 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej wydał koncern farmaceutyczny Aflofarm. Choć aż 1,12 mld zł to dwukrotnie więcej niż druga w zestawieniu US Pharmacia, to i tak wydatki Aflofarmu na promocję w telewizji spadły w 2016 r. o ponad 23 proc. Ponad 0,5 mld zł na reklamę telewizyjną w 2016 r. wydały jeszcze: Nestle, Procter&Gamble, Polpharma i Unilever.

Instytut Badań Nad Gospodarką Rynkową przygotował raport „Gospodarcze skutki wprowadzenia zakazu reklam leków OTC i suplementów diety”, z którego wynikało, że zakaz będzie nas kosztował 1,7 mld rocznie na samym spadku wartości produkcji w przemyśle farmaceutycznym. Do tego wszystkiego należy doliczyć koszty związane ze wzrostem bezrobocia oraz spadkiem o 54 mln zł rocznie wpływu z podatków. W konsekwencji polskie firmy farmaceutyczne będą musiały ograniczyć badania nad nowymi lekami, które zaczną odstawać od produktów zagranicznych. Instytut zasugerował, że może zamiast doprowadzać do gospodarczej katastrofy przy pomocy rządowej ustawy, branża farmaceutyczna sama znajdzie wyjście z tej trudnej sytuacji.

Krajowa Rada Suplementów i Odżywek, zrzeszająca m.in. POLFARMED - Polska Izba Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych, PASMI - Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty, oraz SUPLEMENTY POLSKA -Związek Producentów i Dystrybutorów by ratować swoją sytuację wypracowały Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety. Firmy będące członkami inicjatorów autoregulacji posiadają ok. 80 proc. udziału w rynku reklam suplementów diety.

Kodeks zapewnić konsumentowi rzetelną i jasną informację dotyczącą tej kategorii produktów spożywczych.

O założeniach Kodeksu pisaliśmy tutaj

Źródło: Dziennik.pl

Udostępnij
PILNE
ZAMKNIJ
Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy
dla osób uprawnionych do wystawia recept
lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Oświadczam, że jestem lekarzem, farmaceutą
lub osobą prowadzącą zaopatrzenie w produkty lecznicze.


Akceptuj