REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 20 listopada 2020

Bezpłatny parking dla klientów to też nielegalna reklama apteki?

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA

2000 zł kary zapłaci apteka, która zawarła umowę z właścicielem pobliskiego parkingu, na wynajem dwóch miejsc parkingowych dla swoich klientów. O tym, że miejsca są bezpłatne dla osób robiących zakupy w aptece, komunikował banner. I to właśnie on znalazł się pod lupą Inspekcji Farmaceutycznej. Znalazło się na nim logo apteki oraz informacja o możliwości skorzystania z bezpłatnych miejsc parkingowych po okazaniu paragonu z apteki (czytaj również: Informacja o godzinach otwarcia czy reklama apteki? Wyrok WSA uchyla decyzje inspekcji…).

Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny wszczął postępowanie w tej sprawie, po  otrzymaniu donosu 1 kwietnia 2020 r. Informował on o prowadzeniu przez aptekę niedozwolonej reklamy, a więc naruszaniu art. 96a ustawy – Prawo farmaceutyczne. Pracownik WIF udał się więc następnego dnia na miejsce, by potwierdzić te informacje. Tam ustalił, że apteka zawarła wspomnianą umowę z właścicielem parkingu. Zrobił też zdjęcia informujących o tym banneru oraz tablicy.

W trakcie postępowania właściciel apteki wyjaśniał, że banner umieszczono już w maju 2019 roku. Przekonywał też, że „jest częścią cennika informującego klientów parkingu o wysokości opłaty za parkowanie lub zwolnienia z opłaty w określonym przypadku”. Jego zdaniem nie naruszało to zakazu reklamy aptek, dlatego wniósł o umorzenie postępowania (czytaj również: Reklama apteki na całej długości autobusu. Jaką karę nałożył Inspektor?).

REKLAMA

– Ponadto strona podniosła, że takie działanie miało służyć pacjentom. W szczególności osobom starszym i schorowanym, aby ulżyć im w trudnym okresie życia. Troska o pacjenta jest podstawowym celem działalności apteki i powinna zasługiwać na akceptację i uznanie ze strony każdego farmaceuty – czytamy wyjaśnienia właściciela apteki w aktach sprawy.

REKLAMA

Zachęta przeważała nad informacją…

Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny decyzją z 2 listopada 2020 r. ostatecznie uznał jednak, że doszło w tej sytuacji do naruszenia zakazu reklamy aptek (art. 94a Prawa farmaceutycznego). Nie kwestionował faktu troski o pacjentów i udostępniania im bezpłatnego parkingu. Jego zastrzeżenia dotyczyły jednak sposobu i formy informowania o tym. W ocenie WIF treść banneru stanowiła zachętę do skorzystania z oferty apteki (czytaj również: Od tego, jakie są intencje właściciela apteki, zależy, czy doszło do złamania zakazu reklamy).

– Wydźwięk całości przekazu wskazuje na zamiar spowodowania u odbiorcy (nabywcy) woli dokonania zakupu we wskazanej na banerze oraz tablicy informacyjnej aptece. Podobnie forma kolorowego baneru oraz informacji ma na celu przyciągnięcie uwagi potencjalnego pacjenta. To przesądza o przewadze elementów zachęty nad informacją motywowaną troską o pacjenta. Tym samym upubliczniona treść zawiera znamiona reklamy i za taką musi być uznana – czytamy w uzasadnieniu decyzji WIF.

W związku ze stwierdzeniem naruszenia Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny był zobowiązany też do wymierzenia właścicielowi apteki kary finansowej. Uwzględniając formę reklamy oraz czas jej eksponowania uznał, że grzywna 2000 zł będzie adekwatna do okoliczności. Tą samą decyzją WIF nakazał też usunięcie bannera informującego o bezpłatnym parkingu dla klientów apteki (czytaj również: Zakaz reklamy aptek uderza nie tylko we właścicieli – poszkodowani są także pacjenci).

Sygn. akt FARZ-DA.8523.10.2020

©MGR.FARM


Decyzja_z_dnia_2.11.2020r._znak_8523.10.2020

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych