REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 15 października 2020

Bilbord przy obwodnicy reklamował trzy apteki. WIF nałożył karę…

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA

W połowie września Pomorski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny nałożył na spółkę prowadzącą ogólnopolską sieć aptek, karę w wysokości 15 000 zł. Powodem było naruszenie zakazu reklamy aptek (art. 94a ust 1-4 Prawa farmaceutycznego). Firma umieściła przy obwodnicy Gdańska, 500 metrów przed Węzłem Karczemki w kierunku Gdyni, wielkogabarytowy bilbord reklamujący trzy apteki (czytaj również: Zakaz reklamy aptek: możliwe zmiany, ale jeszcze nie teraz…).

Na bilbordzie znalazły się adresy aptek. Spółka odnosząc się do wszczęcia przez WIF postępowania w tej sprawie, wniosła o jego umorzenie. Jej przedstawiciel przekonywał, że jest ono bezprzedmiotowe. Wskazywał, że na bilbordzie znajdowała się wyłącznie informacja o lokalizacji aptek, która zgodnie z Prawem farmaceutycznym, nie stanowi niedozwolonej reklamy. Na potwierdzenie tej wykładni wskazał też wyrok NSA z 12 marca 2020 r. (II GSK 3513/17)(czytaj więcej: Przełomowy wyrok NSA w sprawie reklamy aptek?).

Zdjęcie farmaceutów ociepla wizerunek apteki

Pomorski WIF po zapoznaniu się z materiałem dowodowym uznał jednak, że doszło w tej sytuacji do naruszenia. Do akt sprawy dołączono też dokumentację fotograficzną przedstawiającą sporny bilbord. Miał znajdować się na nim słowno graficzny logotyp sieci aptek, a na połowie jego powierzchni umieszczono trzy adresy aptek. Na drugiej połowie z kolei znalazło się zdjęcie uśmiechniętej pary (mężczyzny i kobiety) ubranych w fartuchy używane przez farmaceutów. Za nimi można było też zobaczyć wnętrze apteki ze wspomnianym logo sieci.

REKLAMA

– W ocenie organu przedmiotowy bilbord nie mieście się w pojęciu dozwolonej przez przepisy prawa, z założenia neutralnej, informacji o lokalizacji apteki. O takiej informacji można byłoby mówić, gdyby bilbord nie był opatrzony wspomnianym zdjęciem. Zdjęcie – zajmujące połowę powierzchni bilbordu – ma zdaniem organu – zachęcać do skorzystania z oferty Aptek poprzez ocieplanie ich wizerunku, wysyłanie wyraźnego komunikatu, że są to apteki przyjazne, życzliwe, gotowe na współpracę. Z założenia przekaz ma nie tylko informować o lokalizacji Aptek, ale również wpływać na wybory pacjentów. Nie jest to przekaz neutralny – czytamy w uzasadnieniu decyzji.

REKLAMA

WIF odniósł się do przywołanego przez pełnomocnika spółki orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wskazał, że orzeczenie to zapadło w podobnej sprawie, ale w innym stanie faktycznym. Tam bowiem bilbord i ulotki zawierały wyłącznie informacje o lokalizacji apteki i godzinach otwarcia. Tymczasem na bilbordzie będącym przedmiotem tej sprawy, znalazło się też wspomniane zdjęcie, które wywierało opisany wyżej efekt „ocieplania wizerunku aptek” (czytaj również: Reklama apteki na całej długości autobusu. Jaką karę nałożył Inspektor?).

Spółka już wcześniej była ukarana grzywną 2 000 zł za prowadzenie niedozwolonej reklamy. Dlatego teraz Pomorski WIF zdecydował się na jej wyższy wymiar. Ostatecznie firma ma zapłacić 15 000 zł kary.

©MGR.FARM


7NKP2020-1(1)

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych