REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 2 grudnia 2019

Case study: Kobieta poszukująca wsparcia witalności organizmu

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA

W dostępnej literaturze fachowej nie znajdziemy zwięzłej i jednoznaczniej definicji pojęcia witalność. Tymczasem na jej spadek lub utratę skarży się wielu pacjentów – szczególnie w okresie jesienno zimowym. Jak w takich sytuacjach może im pomóc farmaceuta?

Do apteki zgłasza się pacjentka Pani Jadwiga – 56-letnia babcia zajmująca się na co dzień dwójką wnuczków oraz gospodarstwem domowym. W czasie wywiadu z farmaceutą kobieta skarży się na utrzymujące się od kilkunastu dni osłabienie organizmu. Pacjentka narzeka na brak energii, dokuczający jej spadek witalności szczególnie dający się we znaki wieczorami, jest przemęczona, śpiąca, jej aktywność fizyczna znacznie się zmniejszyła. Ponadto sygnalizuje farmaceucie, że w związku z występującymi objawami jej nie może tak energicznie zajmować swoimi obowiązkami. Kobieta prosi o skuteczny preparat, który podniósłby jej witalność.

Czym jest witalność?

W dostępnej literaturze fachowej nie znajdziemy zwięzłej i jednoznaczniej definicji pojęcia witalność. Słownik Języka Polskiego określa witalność jako pełnię sił życiowych i odnosi się do życia, a zawłaszcza czyjejś energii życiowej. Siły witalne (witalność) mają pozytywny wpływ na stan zdrowia człowieka oraz jego samopoczucie. W odniesieniu do stanu zdrowia somatycznego witalność wykazuje ochronny wpływ poziom zdrowia fizycznego,  obniża ryzyko występowania: chorób wieńcowych serca, nowej niepełnosprawności i śmiertelność, a na dodatek przyczynia się zmniejszenia poziom bólu oraz poprawia jakość snu. Witalność ma także swój udział w utrzymaniu prawidłowego stanu zdrowia psychicznego, zmniejsza niepokój i zwiększa pewność siebie, promuje kreatywność oraz twórcze myśli i zachowania. Jest pozytywnym prekursorem dobrostanu człowieka, zarówno fizycznego jak i psychicznego. [1,2]

REKLAMA

Dlaczego witalność spada?

Na to pytanie nie ma jednej jednoznacznej odpowiedzi, gdyż proces ten kształtują różne czynniki takie jak: zmiany biochemiczne w organizmie, nadmierne przemęczenie, stres oraz zmiany emocjonalne. Dlatego by zabezpieczyć się przed spadkiem sił witalnych należy zadbać o kondycję swojego organizmu.  [1]

REKLAMA

Co zaproponować pacjentce?

Preparaty z Żeń-szeniem

Znanym od tysięcy lat w kulturach wschodnich oraz coraz częściej stosowanym na całym świecie lekiem ziołowym znajdującym zastosowanie w dolegliwościach związanych z obniżeniem witalności, przemęczeniem, a także stresem jest Żeń-szeń. Wyróżnia się dwa głównie gatunki stosowane w tradycyjnej medycynie chińskiej oraz ziołolecznictwie: Żeń-szeń właściwy (Panax Ginseng) oraz żen-szeń pięciolistny (Panax quinquefolius). Aktywność farmakologiczna wyciągu z żeń-szenia jest możliwa dzięki obecności swoistych dla tego surowca saponin triterpenowych – ginsenozydów (wyizolowano oraz zidentyfikowano około 40 rodzajów). Żeń-szeń posiada różnorodne właściwości farmakologiczne, które mają aktywny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu.  Ekstrakt z żeń-szenia wykazuje działanie neuroprotekcyjne w centralnym układzie nerwowym, obniża poziom stresu oksydacyjnego, hamuje proces utleniania lipidów, co przyczynia się do zmniejszenia występowania przewlekłego zmęczenia i dodaje przypływu energii. Ponadto, żeń-szeń jest surowcem o właściwościach adaptogennych, zmniejsza wydzielanie kortyzolu tzw. hormonu stresu oraz przyczynia się do zmniejszające stanu zapalnego, przez co organizm staje się odporny na bodźce stresowe. [ 3, 4, 5, 6]

Suplementacja witamin oraz minerałów

Skuteczną pomocą w walce z przemęczeniem, stresem oraz obniżeniem witalności jest dostarczenie organizmowi człowieka prawidłowych ilości witamin i minerałów. Składniki te są ważne dla utrzymania prawidłowego zdrowia neurologicznego, wspomagają w zapobieganiu występowania zmęczenia, a także  w  zmniejszeniu stresu oksydacyjnego. Suplementacja witamin z grupy A, C i E, selenu oraz cynku o właściwościach przeciwutleniających chroni komórki przed szkodliwym działaniem stresu oksydacyjnego. Zapewnienie prawidłowego poziomu witamin z grupy B jest istotne dla naszego samopoczucia, gdyż niedobory tej grupy witamin przyczyniają się do obniżenia nastroju, wpływają na odczuwanie zmęczenia oraz lęku. Zasadniczy wpływ na witalność organizmu człowieka ma także przyjmowanie magnezu. Pierwiastek ten uczestniczy w wielu przemianach metabolicznych, aktywuje około 600 enzymów biorących udział w przemianach białek, węglowodanów, lipidów oraz kwasów nukleinowych[11]. Ponadto, przyczynia się do poniesienia poziomu koncentracji, co przekłada się na podniesienie witalności oraz poprawę samopoczucia.  [ 7, 8]

Niefarmakologiczna pomoc

Niefarmakologicznym uzupełnieniem terapii w celu poprawy witalności oraz koncentracji jest zadbanie o parametry fizjologiczne organizmu. Warto mieć na uwadze, iż zapewnienie prawidłowej ilości snu ma wpływa na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. To podczas snu nasz mózg się regeneruj oraz tworzy nowe połączenia neuronalne. Zapewnienie odpowiedniej higieny snu gwarantuje utrzymanie równowagi hormonalnej, przyczyniając się do obniżenia kortyzolu – hormonu stresu. Niebywale istotna pozostaje również, aktywność fizyczna. Nawet niewielki wysiłek  przyczynia się do lepszego natlenienia organizmu, rozładowuje stres i powoduje wydzielanie endorfin tzw. „hormonów szczęścia”, co przekłada się na poprawę naszego samopoczucie i podnosi witalność. Kluczowym elementem jest także zbilansowana dieta bogata w składniki odżywcze. Dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości prawidłowych składników odżywczych umożliwia jego funkcjonowanie na wysokich obrotach w ciągu całego dnia. [9, 10]

mgr farm. Łukasz Czajka

Bibliografia

  1. Lavrusheva O., The concept of vitality. Review of the vitality-related research domain. New Ideas in Psychology Volume 56, January 2020, 100752
  2. https://sjp.pwn.pl/slowniki/witalno%C5%9B%C4%87.html
  3. Kim HG, Cho JH, Yoo SR, et al. Antifatigue effects of Panax ginseng C.A. Meyer: a randomised, double-blind, placebo-controlled trial. PLoS One. 2013;8(4):e61271. Published 2013 Apr 17.
  4. Noël M. Arring, Denise Millstine, Lisa A. Marks, and Lillian M. Nail Ginseng as a Treatment for Fatigue: A Systematic Review. The Journal of Alternative and Complementary Medicine 2018 24:7, 624-633
  5. Barton DL, Liu H, Dakhil SR, et al. Wisconsin Ginseng (Panax quinquefolius) to improve cancer-related fatigue: a randomized, double-blind trial, N07C2. J Natl Cancer Inst. 2013;105(16):1230–1238.
  6. Kim, Y. C., Kim, S. R., Markelonis, G. J. and Oh, T. H. (1998), Ginsenosides Rb1and Rg3protect cultured rat cortical cells from glutamate‐induced neurodegeneration. J. Neurosci. Res., 53: 426-432
  7. Long S.J., Benton D., Effects of vitamin and mineral supplementation on stress, mild psychiatric symptoms, and mood in nonclinical samples: a meta-analysis. Psychosom Med. 2013 Feb;75(2):144-53.
  8. Allaert F.A., Courau S., Forestier A., Effect of magnesium, probiotic, and vitamin food supplementation in healthy subjects with psychological stress and evaluation of a persistent effect after discontinuing intake. Panminerva Med. 2016 Dec;58(4):263-270.
  9. Fortier-Brochu E, Beaulieu-Bonneau S, Ivers H, Morin CM. Relations between sleep, fatigue, and health-related quality of life in individuals with insomnia. J Psychosom Res. 2010;69(5):475–483.
  10. dr hab. Monika Łopuszańska-Dawid Systematyczny ruch lekiem na stress https://ncez.pl/aktywnosc-fizyczna/osoby-dorosle/systematyczny-ruch-lekiem-na-stres dostęp 13.10.2019
  11. de Baaij J. H. F. et al., MAGNESIUM IN MAN: IMPLICATIONS FOR HEALTH AND DISEASE, Physiol Rev 95: 1–46, 2015

SAPL.PHAR4.19.11.1447

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych