Autor: Sebastian Bort Opublikowano: 1 grudnia 2017

Co podwyżki wynagrodzeń w Biedronce oznaczają dla pensji farmaceutów?

Jak podaje serwis money.pl, znana sieć sklepów Biedronka od 1 […]

Jak podaje serwis money.pl, znana sieć sklepów Biedronka od 1 stycznia podnosi wynagrodzenie swoim pracownikom. W rezultacie po podwyżce sprzedawca-kasjer dostanie 3250 zł brutto, czyli 2700 zł pensji zasadniczej i 550 zł dodatku za 100 proc. obecności w pracy. Ci z dłuższym stażem pracy będą mogli zarobić nawet 3550 zł, czyli ok. 2540 zł na rękę.

W ostatnich miesiącach wynagrodzenia swoich pracowników podnosił również Lidl. Powód? Na rynku brakuje rąk do pracy, a firmy dziur kadrowych nie potrafią załatać nawet pracownikami z Ukrainy. W rezultacie kto nie podnosi pensji swoim pracownikom, po prostu ich traci. W tej sytuacji nikt już nie ma wątpliwości, że mamy obecnie rynek pracownika, na którym pracodawcy muszą walczyć między sobą i oferować coraz atrakcyjniejsze warunki zatrudnienia, by w ogóle móc funkcjonować.

A jak to się ma do rynku aptecznego? Można śmiało powiedzieć, że takich braków kadrowych, jak obecnie, nie było w aptekach nigdy w historii naszego kraju. Doskonale obrazują do dane pokazane niedawno przez Ministerstwo Zdrowia, z których wynika, że na jedną aptekę przypada w Polsce 1,78 farmaceuty (czytaj więcej: „W którym województwie przypada najmniej farmaceutów na aptekę?”). Oczywiście wartość 1,78 może wydawać się mała, ale ciągle wystarczająca, jeśli przyje się, że przeciętna apteka pracuje 12 godzin dziennie. Tyle, że to średnia! A to oznacza, że w wielu aptekach liczba ta jest mniejsza. Rekordowe pod tym względem jest województwo zachodniopomorskie, gdzie w przeciętnej aptece pracuje tylko jeden farmaceuta…

O brakach kadrowych w aptekach najlepiej świadczą takie historie, jak ta opisana przez nas niedawno na MGR.FARM (czytaj więcej: W aptece nie było farmaceuty, gdy inspektor przyszedł na kontrolę…). Lubuski WIF w czterech aptekach stwierdził brak na zmianie farmaceuty. Tłumaczenia ich właścicieli były najróżniejsze. W jednym z przypadków przedsiębiorca przekonywał, że brak farmaceuty w aptece był sytuacją jednorazową. W innym przypadku przyczyną nieobecności farmaceuty na zmianie, miała być grypa jelitowa jaka dopadła farmaceutkę.

Najciekawsze były jednak wyjaśnienia właścicieli apteki, który zapewniał, że brak farmaceuty na zmianie był spowodowany awarią samochodu. Jednocześnie przedsiębiorca oświadczył, że nie ma konieczności ewidencjonowania na listach obecności ewidencji czasu pracy farmaceutów zatrudnionych na umowach zleceniach bądź ewidencjonowania na listach obecności świadczonej pracy w ramach nadgodzin – wskazując jednocześnie, że centrala firmy pracuje w dniach od poniedziałku do piątki w godzinach od 8 do 16.

Zatrudnianie farmaceutów na umowę zlecenie staje się coraz popularniejszą praktyką, która umożliwia ich „przerzucanie” między aptekami w razie potrzeby (kontroli WIF?).

Z problemu jakim jest niedobór farmaceutów na rynku doskonale zdają sobie sprawę właściciele aptek. W rezultacie tam gdzie problem ten jest największy, oferowane wynagrodzenia są najwyższe. Doskonale widać w najnowszych wynikach Barometru Płac. Farmaceuta pracujący w zachodniopomorskim (gdzie przypada najmniej magistrów farmacji na aptekę) może zarobić miesięcznie nawet więcej niż w Warszawie. Może warto zatem pomyśleć o przeprowadzce?

Jak zatem na rynek apteczny może wpłynąć ostatnia podwyżka wynagrodzeń w Biedronce? Rzut oka na powyższą mapkę jasno pokazuje, że pracownik wspomnianej sieci sklepów zarabia więcej niż technik farmaceutyczny w aptece. Część z nich z pewnością może zacząć zastanawiać się nad zmianą miejsca pracy, co jeszcze bardziej skomplikuje sytuację właścicieli aptek.

Osobną kwestią są też wynagrodzenia farmaceutów pracujących w szpitalach. 8 czerwca Sejm przyjął ustawę o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych. W rezultacie mininalną pensję farmaceuty bez specjalizacji, zatrudnionego w aptece szptalnej, ustalono na 2 847 zł brutto. Czy okazuje się, że pracownik Biedronki już na starcie zarobi więcej niż młody farmaceuta, zaczynający swoją przygodę z pracę w szpitalu (czytaj więcej: Tyle minimalnie zarobi farmaceuta w szpitalu).

Zwiększa się liczba ofert pracy, na które nikt nie odpowiada. Brakuje już ponad 120 tys. etatów, a bez pracy jest zaledwie 6,6 proc. Polaków. Pracujący w Polsce Ukraińcy już naszej gospodarce nie wystarczają. Co najmniej jedna trzecia firm w Polsce narzeka na problemy związane z pozyskiwaniem pracowników. Rynek odmienił się na tyle, że dochodzi do sytuacji, w których pracowników „podkrada się” konkurencji. Płace rosną w całym kraju. Widać to również na przykładzie rynku aptecznego, gdzie sieci apteczne oferują lepsze wynagrodzenia niż apteki indywidualne.

Z danych zebranych w ostatnich 6 miesiącach przez Barometr Płac wynika, że średnie wynagrodzenie kierownika apteki niesieciowej (indywidualnej) wynosi 4195,5 zł netto. W przypadku małych sieci (do 5 aptek) jest ono średnio o ok. 300 zł wyższe (4491,5 zł). Z kolei 4692 zł to średnie wynagrodzenie kierownika apteki w sieci liczącej sobie od 6 do 30 aptek. Zdecydowanie najwięcej zarabiają kierownicy aptek należących do największych sieci (powyżej 30 placówek). Tutaj średnie wynagrodzenie wynosi 4900 zł. Różnica między wynagrodzeniem kierownika apteki indywidualnej i sieciowej (30+) wynosi zatem ponad 700 zł.

Zdecydowanie mniejsze różnice występują w wysokości wynagrodzeń ‚szeregowych’ farmaceutów. Ci pracujący w aptekach indywidualnych jak i małych sieciach (do 5 aptek) zarabiają średnio tyle samo – 3045 zł. Na wyższą pensję mogą liczyć farmaceuci w większych sieciach. Ich średnie wynagrodzenie w sieci mającej od 6 do 30 aptek wynosi 3295 zł. W największych sieciach (powyżej 30 placówek) wynagrodzenie wynosi średnio 3352,5 zł.

Eksperci szacują, że w skali roku mamy do czynienia z podwyżkami rzędu 7,4 proc. To oznacza, że pensje Polaków rosną najmocniej od 5 lat. Te trendy na rynku pracy będą nie tylko kontynuowane, ale ulegną wzmocnieniu. Kto nie zadba o pracownika – straci. Zatem farmaceuci – czas na podwyżkę lub zmianę pracy!

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie wchodzą przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie ulegają przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz