REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 14 października 2019

Coraz więcej problemów z e-receptą. Farmaceuci wskazują…

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA

Tylko co dziesiąty pracownik apteki uważa, że e-recepta wyeliminowała błędy, które związane były z receptą papierową. Pojawiły się wręcz nowe problemy, które uniemożliwiają wydanie pacjentowi leku. Jednocześnie aż 90 proc. ankietowanych uważa, że pojawienie się elektronicznych recept wydłużyło czas obsługi pacjenta.

Farmaceutka Paulina Front przygotowała ankietę, w której pytała pracowników aptek o najczęstsze błędy spotykane na e-receptach. W badaniu wzięło udział 1610 pracowników aptek, a ankieta zawierała łącznie 11 pytań. Farmaceutka w minionych dniach opublikowała i omówiła jego wyniki (czytaj więcej: Ankieta: jak pracownicy aptek oceniają e-receptę?).

Z badania wynika, że tylko 2,67 proc. ankietowanych (43 osoby na 1610) do tej pory nie spotkało się z błędami na e-recepcie. Pozostali zdecydowanie najczęściej wskazywali na problem na wskazywanie przez osoby wystawiające e-recepty nieprawidłowych kodów EAN. To sytuacje gdy na recepcie znajduje się lek refundowany, ale system apteczny po kodzie EAN odczytuje pozycję nierefundowaną. Dodatkowo częstym problemem jest też zerowy EAN.

REKLAMA

Przypomnijmy, że Ministerstwo Zdrowia opublikowało niedawno odpowiedzi na ponad 100 pytań aptekarzy, dotyczących problemów z e-receptą. W kwestii błędnych kodów EAN resort zdrowia uznaje, że jeśli lekarz wskazał na e-recepcie kod EAN leku nierefundowanego i poziom odpłatności jak dla leku refundowanego, lek należy wydać z odpłatnością 100% lub zaproponować pacjentowi, jeżeli chce kupić lek ze zniżką, by udał się do lekarza celem wystawienia prawidłowej recepty. Jest to zatem rodzaj błędu, którego apteka nie możne poprawić (czytaj więcej: Problem z kodem EAN na e-recepcie? Ministerstwo wyjaśnia jak postępować…).

REKLAMA
Źródło: www.mgrfront.pl
Źródło: www.mgrfront.pl

– Owszem, zalecenia są jasne – nie realizować. Czyli odsyłamy pacjenta bez leków, ponieważ system nie działa tak jak trzeba. Świetnie. Przyczyn oczywiście tej sytuacji jest wiele, ale czym zawinił tutaj pacjent? Musi iść po nową receptę, a wiemy jakie są kolejki do lekarzy i ciągłe poprawki również nie są im do szczęścia potrzebne – komentuje tę sytuację Paulina Front (czytaj również: Farmaceuci rozczarowani e-receptą. Nadal będą poprawiać błędy lekarzy…).

Ministerstwo zapewnia jednocześnie, że obecnie są prowadzone prace w systemie P1, które zablokują możliwość wystawiania e-recepty, na której poziom odpłatności leku gotowego będzie niepoprawnie wskazany (planowany termin wdrożenia to koniec 2019 r.).

Leki recepturowe rzadkością na e-receptach

Większość ankietowanych przyznała, że do tej pory nie realizowała jeszcze elektronicznych recept na leki recepturowe. Ci, którzy to robili wskazują jednak na pojawiające się na nich błędy. Należą do nich

  • brak określenia, że jest to recepta na lek recepturowy (brak możliwości blokady recepty w kolejce i późniejszej edycji, a wycena wymaga obliczeń)
  • występujące w składzie leku leki gotowe spoza wykazu dopuszczonych do tego celu leków, ale nadal wypisywane na ryczałt
  • brak określeń typu „aa” czy „ad”

– Dodatkowo jedną z częstszych uwag było to, że składniki wypisywane są jedne po drugim, co pogarsza czytelność takiej e-recepty. Często były wymieszane składniki, ilości, poprzestawiane słowa, a także (np. zamiast składu) „maść ulubiona”, czy „maść witaminowa babci”. Brak również adnotacji o świadomym przekraczaniu dawek przez lekarza oraz precyzyjnego dawkowania (szczególnie ważne w lekach recepturowych z wykorzystaniem leku gotowego) – komentuje autorka ankiety.

Źródło: www.mgrfront.pl
Źródło: www.mgrfront.pl

Opinie pracowników aptek o e-recepcie

Ankietowani nie pozostawiają złudzeń, że e-recepta jest przez nich oceniana negatywnie. Prawie 90 proc. stwierdziła, że elektroniczne recepty nie wyeliminowały błędów, które były związane z receptą papierową. Podobna liczba badanych pracowników aptek przyznała, że pojawienie się e-recepty wydłużyło czas obsługi pacjenta. Jednocześnie prawie 80 proc. z nich uważa, że e-recepta nie jest czytelna (czytaj również: Czy e-recepta wydłuży czas obsługi pacjenta w aptece?).

Źródło: www.mgrfront.pl
Źródło: www.mgrfront.pl

– Z powyższych odpowiedzi widać jasno, że w obecnym wydaniu e-recepta sprawia więcej trudności niż ułatwia. Jedno trzeba przyznać – jest bardziej czytelna niż dotychczasowe hieroglify. Jednak wspomniany przeze mnie brak walidacji, brak ujednolicenia i standaryzacji programów gabinetowych do wypisywania recept, a także brak ich kompatybilności z programami aptecznymi  prowadzi do absurdów – podsumowuje autorka badania.

Jednocześnie wskazuje, że dla prawie 90 proc. ankietowanych niejasne są zapisy dotyczące realizacji e-recept po 30 dniach od daty wystawienia.

– Tylko 10% ankietowanych zaznaczyło, że rozumie nowe zasady. Czyli jak? Co 10 pacjent może liczyć na fachową pomoc i rzetelne informacje? Może warto sobie zadać pytanie, że skoro tylko 10% spośród nas, ludzi którzy realizują setki recept codziennie, rozumie jak to ma działać, to jaki odsetek pacjentów to zrozumie? – komentuje Paulina Front.

Źródło: www.mgrfront.pl
Źródło: www.mgrfront.pl

Zasady „odliczania” leków z e-recepty wyjaśniło również Ministerstwo Zdrowia w informatorze przygotowanym dla aptekarzy (czytaj więcej: WAŻNE: Jak liczyć e-receptę? Ministerstwo Zdrowia odpowiada…). Jednocześnie Grupa Farmacja.net przygotowała kalkulator e-recepty, który umożliwia przeprowadzanie niezbędnych wyliczeń (czytaj więcej: Kalkulator e-recepty zaktualizowany i gotowy! Sprawdź jak działa!).

Kalkulator jest dostępny w bezpłatnej aplikacji Pharm:assistant. (czytaj również: Kalkulator e-recepty na komputerze aptecznym lub telefonie? Instalacja jest prosta… ).

Źródło: ŁW/mgrfront.pl

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych