Autor: Łukasz Waligórski Opublikowano: 24 lipca 2018

Cyfryzacja powinna zakończyć wędrówkę pacjenta po aptekach

Artykuł pochodzi z serwisu
Czy apteki internetowe zagrażają przyszłości tradycyjnych aptek? Skąd biorą się […]

Czy apteki internetowe zagrażają przyszłości tradycyjnych aptek? Skąd biorą się w nich tak niskie ceny? Na temat aptecznego rynku e-commerce z ekspertem w tej dziedzinie rozmawiamy magistrem farmacji Grzegorzem Głowiakiem.

„Życzyłbym sobie, aby wprowadzono możliwość wysyłki leków na receptę – oczywiście po przedstawieniu odpowiedniego dokumentu przez pacjenta, i tylko tych leków, które nie wymagają specjalnych (np. chłodnych) warunków przechowywania” – mówi Grzegorz Głowiak (fot. archiwum prywatne)

Łukasz Waligórski: W połowie ubiegłego roku wprowadzono zmiany w prawie farmaceutycznym, które ograniczyły możliwości otwierania nowych aptek (tzw. Apteka dla Aptekarza). Czy Pana zdaniem to może zwiększyć zainteresowanie przedsiębiorców (szczególnie tych, którzy do tej pory byli nastawieni na powiększanie liczby swoich aptek) inwestowaniem w sprzedaż leków przez Internet? Dało się w ostatnich miesiącach dostrzec taki trend?

Grzegorz Głowiak: Oczywiście, jest taka szansa. Rosnący rynek internetowy jest kuszącą perspektywą dla przedsiębiorców, którzy mają ograniczone możliwości rozwoju tradycyjnej sieci sprzedaży. Jednakże trzeba pamiętać, że im więcej posiadamy punktów tradycyjnych, im bardziej rozpoznawalna marka apteki – tym większy jest nakład pracy, aby przygotować właściwą strategię dla e-commerce. Jeśli chodzi o trend ostatnich miesięcy, raczej nie obserwujemy wysypu nowych e-aptek. Dzisiaj pojawia się mniej graczy niż kilka lat temu. Są to jednak podmioty zdecydowanie bardziej świadome i lepiej przygotowane do konkurencji na tym trudnym rynku.

ŁW: Jak ocenia Pan perspektywy rozwoju rynku aptek internetowych? Analizy wskazują, że jego wartość nieustannie rośnie, podobnie jak wartość sprzedaży.

GG: Perspektywy rozwoju e-commerce w farmacji są nadal optymistyczne. Warto pamiętać, że w stosunku do innych branż, jak np. elektronika czy książki, jesteśmy daleko w tyle i prawdopodobnie nigdy nie osiągniemy podobnych wartości – myślę tu o udziale e-commerce w całym rynku sprzedaży. Leki to produkt specyficzny, obwarowany licznymi ograniczeniami, niemniej jednak coraz więcej pacjentów przekonuje się do tej formy zakupu. Decyduje o tym coraz większy profesjonalizm e-aptek, poprawa jakości realizacji zamówień, szerokość oferty i wygoda, jaką uzyskują pacjenci dzięki tej formie sprzedaży.

Nie bez znaczenia są także ceny – czasem nawet kilkadziesiąt procent niższe, niż w aptekach tradycyjnych.

ŁW: Prowadzi Pan szkolenia dla właścicieli aptek, którzy decydują się na sprzedaż swojego asortymentu przez Internet. Czy uważa Pan, że każda apteka ma szansę by odnieść sukces w sprzedaży internetowej i wzmocnić tym sposobem swoją rentowność? Zdarzają się sytuacje, kiedy odradza Pan swoim klientom takie posunięcie?

GG: Zacznę od odpowiedzi na ostatnie pytanie – tak, zdarzało mi się, że na warsztacie strategicznym, który organizowałem w aptece, podjęliśmy decyzję o tym, aby nie inwestować w Internet. Była to np. apteka o niewielkim potencjale sprzedażowym, opartym głównie o leki Rx. Uważam więc, że dzisiaj nie każda apteka ma szansę na sukces w e-commerce. Powiem więcej – takich aptek jest coraz mniej, ponieważ są bardzo ograniczone możliwości, aby zbudować sobie właściwą pozycję. Wskazałbym jednak 3 główne kategorie firm, które powinny rozważyć inwestycję w handel elektroniczny. Po pierwsze są nimi firmy posiadające znaną markę w handlu tradycyjnym, duży budżet marketingowy, bardzo duży potencjał handlowy, które są gotowe inwestować długi czas. Po drugie firmy posiadające dużą siatkę punktów odbioru osobistego i szeroką ofertę – celujące raczej w model click&collect (kup przez Internet, odbierz w aptece). I po trzecie firmy, które bardzo dobrze znają pewne nisze i potrafią je zagospodarować – w tym obszarze widzę największe szanse dla mniejszych podmiotów

ŁW: Ostatnie badania rynku wskazują, że trzy najpopularniejsze apteki internetowe mają znaczącą przewagę nad pozostałymi. Z czego to wynika Pana zdaniem? Co sprawia, że największe apteki internetowe mają taką przewagę nad pozostałymi?

GG: Decyduje tutaj przede wszystkim długoletnia konsekwencja w budowaniu swojej pozycji na rynku e-commerce. Pacjenci przywiązują się do apteki, z której działania są zadowoleni i chętnie do niej wracają. Wiele aptek z czołówki polskiego e-commerce działa na tym rynku przynajmniej kilka, czasem nawet kilkanaście lat. Mają dobrą znajomość specyfiki rynku, klarowną politykę cenową i dobrą obsługę Klienta. Nowym aptekom trudno jest konkurować z nimi, gdyż prawdę powiedziawszy, nie mogą zaoferować wiele więcej, niż apteki już istniejące.

ŁW: Myślę, że naszych czytelników najbardziej zainteresuje informacja dotycząca kosztów „zaadaptowania” apteki internetowej. W jakim stopniu taka inwestycja zwiększa koszty prowadzenia działalności i w jakim stopniu może ona zwiększyć rentowność apteki?

GG: Trzeba odpowiedzieć na to pytanie na kilku poziomach. Początkowe koszty samej adaptacji lokalu mogą być znikome, gdyż nie trzeba żadnych dodatkowych pomieszczeń (można je wydzielić z istniejących powierzchni apteki) oraz żadnych dedykowanych pracowników (obowiązki rozporządzenia w sprawie sprzedaży wysyłkowej spełni bez problemu personel zatrudniony w tradycyjnej aptece). Największym kosztem na start jest oprogramowanie do prowadzenia e-apteki (minimalnie od ok. 8 000 zł netto), licencja na moduł Kamsoftu (około 3600 zł), inne drobniejsze koszty (prawne, organizacyjne – nie więcej niż 2000 zł). Do tego dochodzi duże zaangażowanie pracowników w stworzenie bazy produktów (teoretycznie można ją kupić, ale w praktyce nie jest to dobre rozwiązanie) oraz czas osób zarządzających na przygotowanie i uruchomienie całego projektu. Te dwa koszty mogą być znacznie wyższe, niż sam zakup licencji i oprogramowania.

Koszty bieżącej działalności e-apteki są w zasadzie proporcjonalne do obrotu jaki generuje – im więcej sprzedaży, tym większa ilość osób niezbędnych do pakowania oraz obsługi Klienta. W miarę stałym kosztem będzie osoba aktualizująca bazę produktów. Do tego dochodzi zaangażowanie w kwestie handlowe – otwierając e-commerce trzeba najczęściej rozszerzyć zakres współpracy z aktualnymi producentami, a także poszukiwać nowych ofert, do czego często potrzebny będzie dedykowany kupiec.

Niestety, ze względu na intensywną walkę cenową, sama internetowa część przedsiębiorstwa często jest mało rentowna. Szczególnie na początku trudno jest o dodatni wynik finansowy. Chcąc jednak kompleksowo rozważyć temat, należy wziąć pod uwagę, że uruchamiając Internet, rośnie potencjał handlowy całego przedsiębiorstwa, co pozwala optymalizować (zwiększać) marżę w kanale tradycyjnym.

ŁW: Przeglądając witryny aptek internetowych można zauważyć, że bardzo często pojawiają się na niech również „działy edukacyjne”. Chodzi o podstrony z artykułami o tematyce zdrowotnej, które np. lokują produkty dostępne w konkretnej aptece. W jakim stopniu takie rozwiązanie zwiększa sprzedaż produktów? Czy rekomendowałby Pan takie rozwiązanie?

GG: Na pewno nie jest to tak skuteczne działanie sprzedażowe jak np. obecność w porównywarce cen. My staramy się w ogóle nie traktować treści w aptece jako narzędzia sprzedaży, ale raczej pozyskiwania nowych pacjentów, angażowania ich i budowania zaufania do witryny. Jak wspomniałem wcześniej – pacjent, który przyzwyczai się do danej apteki, częściej do niej wraca i ma mniejszą presję na najniższą cenę. Obserwuję przypadki e-aptek, które swój obrót opierają na porównywarce cen i nie tworzą dla pacjentów żadnej dodatkowej wartości. W momencie zaprzestania promocji w porównywarce ich obrót spada gwałtownie, ponieważ nie mają stałych Klientów, którzy do nich powracają. Dlatego, jeśli apteka myśli długofalowo o swoim biznesie w sieci – musi zainwestować w dodatkowe wartości dla pacjentów.

Strony

Artykuł Cyfryzacja powinna zakończyć wędrówkę pacjenta po aptekach pochodzi z serwisu mgr.farm

Przejdź do dyskusji w serwisie

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz