Często zadawane pytania w związku ze zmianą zasad wystawiania i realizacji recept

Często zadawane pytania w związku ze zmianą zasad
wystawiania i realizacji recept od 18 kwietnia 2018 r.
1. Czy nowe zasady wystawiania i realizacji dotyczą tylko e-recept?
Odp.: Choć sama ustawa nosi nazwę „Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wprowadzeniem e-recepty”, to odnosi się zarówno do recept elektronicznych, jak i papierowych. Ma ona charakter porządkujący, gdyż zapisy mówiące o e-recepcie pojawiły się w ustawie Prawo Farmaceutyczne już pod koniec 2015 r.
2. Czy trzeba mierzyć recepty?
Odp.: Tak, ale tylko te skrajnie małe, gdyż minimalny wymiar recepty to obecnie 200 mm na 90 mm. Mniejsze niestety nie podlegają refundacji.
3. Czy w danych pacjenta musi być wpisany kod pocztowy?
Odp.: Tak, jest to dodatkowo wymagany element adresu pacjenta (a także świadczeniodawcy). Na szczęście Ministerstwo Zdrowia w jednym ze swoich stanowisk stwierdziło, że osoba realizująca może ustalić kod i opisać na rewersie recepty.
4. Czy prawidłowa jest recepta, na której brakuje nr telefonu do bezpośredniego kontaktu z lekarzem?
Odp.: Nie jest, jednakże § 10 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie recept lekarskich pozwala przyjąć, że obecność nr tel. w danych świadczeniodawcy za wystarczająca.
5. Gdzie znajduje się informacja, że leki antykoncepcyjne można wypisać tylko na 120 dni?
Odp.: Dosłownie nigdzie. Pośrednio wynika to z faktu, że został uchylony przepis § 96a ust. 2 pkt 2 ustawy PF mówiący o możliwości wypisania jednorazowo maksymalnie „ilości produktu leczniczego antykoncepcyjnego przeznaczonego do 180-dniowego stosowania;”. Jest on obecny w tekście jednolitym (Dz. U. 2017 poz. 2211), a w noweli już go brakuje (Dz. U. 2018 poz. 697).
Obecnie wszystkich leków dotyczą te same zasady mówiące o możliwości wypisania na jednej recepcie ilość maksymalnie na 120 dni biorąc pod uwagę zapisany sposób dawkowania.
6. Czy można zrealizować receptę na psychotrop wystawioną na kartce papieru lub bez kodów kreskowych?
Odp.: Niestety takie recepty są nieprawidłowe i należy odmówić ich realizacji (analogicznie sytuacja wygląda z receptami z zagranicy a wyjątkiem są recepty weterynaryjne). Teraz wymagane jest wystawienie na recepcie zawierającej 3 kody kreskowe (REGON, PWZ oraz nr recepty). Lekarze, którzy nie mają takich druków (np. ze względu na niechęć do NFZ) powinni zgłosić się do Funduszu po zakresy numerów, a następnie zamówić lub wydrukować nowe druki spełniające aktualne wymagania. Możliwe, że nowelizacja rozp. ws. recept przyniesie jakieś zmiany.
7. Czy to prawda, że nadruk zawierający imię, nazwisko, nr PWZ lekarza oraz podpis nie jest wystarczający?
Odp.: Tak, w polu, gdzie znajdują się dane osoby uprawnionej (lekarza lub pielęgniarki) muszą być dodatkowo naniesione kwalifikacje zawodowe osoby wystawiającej receptę, w tym posiadany tytuł zawodowy. Oznacza to, że oprócz dotychczasowego zakresu wymagane jest przynajmniej określenie lekarz (nie jesteśmy w stanie i nie mamy obowiązku weryfikacji czy dany lekarz ma jakieś specjalizacje).
8. Czy wymagana jest adnotacja o całkowitej realizacji recepty?
Odp.: Tak, obowiązek ten wynika z § 7 ust. 9 rozp. ws. recept i odnosi się do sytuacji, w której zrealizowane są wszystkie pozycje z recepty papierowej. Polega to na naniesieniu w sposób dowolny (nadruk, pieczątka, naklejka lub odręcznie), że recepta została całkowicie zrealizowana z podaniem daty oraz godziny. Ministerstwo Zdrowia w jednej ze swoich interpretacji stwierdziło, że do końca 2018 r. można pominąć ww. adnotację o ile recepta jest realizowana na starych zasadach.
9. Co oznacza realizacja na starych zasadach i czy jest w ogóle możliwa?
Odp.: Generalnie realizacja na starych oznacza stosowanie zapisów uchylonego w dniu 18 kwietnia br. rozporządzenia w sprawie recept lekarskich oraz rozporządzenia w sprawie recept wystawianych przez pielęgniarki i położne. Jest to o tyle trudne, że obecnie samo wystawianie recept może obywać się wyłącznie na nowych, określonych w ustawie PF oraz rozp. ws. recept zasadach. Ponadto takie postępowanie, choć wynika z komunikatu MZ, nie ma póki co umocowania prawnego, więc w sumie nie jest możliwe.
10. Czy leki można dzielić?
Odp.: W oparciu o nowe przepisy nie jest to możliwe, jednakże komunikat MZ zezwala (ponownie bez oparcia w przepisach) na stosowanie § 18 i § 19 z uchylonego rozporządzenia w sprawie recept lekarskich (i pielęgniarskich) do czasu opublikowania nowego rozporządzenie, które tę sprawę ureguluje.
11. Czy możliwe jest wydanie leku w niższej dawce skoro w komunikacie MZ można było przeczytać o uchyleniu rozporządzenia ws. wydawania z apteki produktów leczniczych i wyrobów medycznych?
Odp.: Tak, ponieważ do momentu opublikowania nowego rozporządzenia obecne zachowuje ważność, więc dalej istnieje możliwość wydanie leku w dawce niższej, która stanowi wielokrotność dawki wypisanej.
12. Czy mamy obowiązek weryfikacji pacjentów z identyfikatorem DN, CN, IN oraz BW?
Odp.: Tak, wynika to z § 14 ust. 2 rozp. ws. recept, który uzależnia wydanie leków dla osób nieubezpieczonych z ww. oznaczeniem od weryfikacji dokumentu potwierdzającego posiadanie uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Oczywiście obecnie w aptece nie ma możliwości przeprowadzenia takiej weryfikacji poza BW, gdzie pacjent powinien posiadać decyzję wójta (burmistrza lub prezydenta) z podanym numerem PESEL.
13. Czy recepta bez danych podmiotu drukującego jest ważna?
Odp.: Nie, dane podmiotu drukującego muszą być nadrukowane i powinny zawierać: nazwę i adres podmiotu drukującego lub numeru REGON albo zwrot „wydruk własny”.
Artykuł Często zadawane pytania w związku ze zmianą zasad wystawiania i realizacji recept pochodzi z serwisu rx.edu.pl

