Autor: Sebastian Bort Opublikowano: 23 listopada 2017

Czy apteka powinna oddać pacjentowi pieniądze za wycofany lek?

Etopiryna Extra, Amol, Ambroksol Takeda, Febrisan, Oekolp czy Sortis to […]

Etopiryna Extra, Amol, Ambroksol Takeda, Febrisan, Oekolp czy Sortis to tylko część leków, o których wycofaniu (niektórych serii) z obrotu zadecydował w ostatnich tygodniach Główny Inspektor Farmaceutyczny. Media z lubością o tym fakcie informowały i ostrzegały Polaków przed ich stosowaniem. Niektóre przekonywały też, że wycofane serie leków należy oddać do apteki (czytaj więcej: Wstrzymanie i wycofanie leku… czyli jak media sieją panikę!). I tutaj pojawia się problem, bowiem przepisy dotyczące zwrotów leków do apteki regulują tego typu sytuacje dość fragmentarycznie…

Zgodnie z art. 96 ust. 5 ustawy– Prawo farmaceutyczne, pacjenci nie mają możliwości dokonania zwrotu leków i wyrobów medycznych zakupionych w aptece. Od powyższej zasady ustawodawca wprowadził jednak wyjątek dopuszczający zwrot takich produktów, które były obarczone wadą jakościową lub zostały wydane w sposób niewłaściwy. Decyzja GIF wycofująca dany lek z obrotu jest jednoznacznym dowodem na jego wadę jakościową. Dlatego logicznym wydaje się wniosek, że pacjent ma prawo oddać do apteki, lek objęty decyzją Głównego Inspektora Farmaceutycznego.

Wniosek ten potwierdza też rozporządzenie ministra zdrowia z dnia 12 marca 2008 r. 
w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu wstrzymywania i wycofywania z obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych, w którym czytamy:
§ 5. 3. Kierownik apteki, punktu aptecznego lub placówki obrotu pozaaptecznego, po otrzymaniu decyzji o wstrzymaniu lub wycofaniu z obrotu produktu leczniczego albo decyzji lub powiadomienia o wstrzymaniu wprowadzania do obrotu i do używania, wycofaniu z obrotu albo wycofaniu z obrotu i z używania wyrobu medycznego, na podstawie odrębnych przepisów, jest obowiązany do:
(…)
4) przyjęcia od bezpośrednich odbiorców zwrotów produktów leczniczych – w przypadku procedury wycofania z obrotu;
Wszystko zatem mogłoby wydawać się jasne i jednoznaczne. Niestety takim nie jest. Przepisy nie precyzują bowiem chociażby kwestii finansowych. Czy apteka powinna oddać pacjentowi pieniądze za wycofany i zwrócony lek? A może powinna go wymienić na taki, który nie jest objęty decyzją GIF? Kto pokryje ewentualne straty apteki z tego powodu?

Powyższe pytania padają za każdym razem, gdy Główny Inspektor Farmaceutyczny wyda decyzję o wycofaniu leku, a media podniosą z tego powodu alarm. Chociażby jak miało to miejsce w okolicach września ubiegłego roku, gdy okazało się, że w opakowaniach Atramu znalazł się zupełnie inny lek. Wtedy GIF prosił Naczelną Izbę Aptekarską o pomoc w okiełznaniu sytuacji, próbując rozwiewać wątpliwości aptekarzy, dotyczące kwestii finansowych:

– Po wydaniu mojej decyzji nie ma tutaj żadnych wątpliwości, że nastąpi zwrot do producenta i podmiot odpowiedzialny będzie odpowiadał za finansową stronę tego tematu. Także tu nie ma niepokoju dla apteki, która przyjmie lek od pacjenta i ewentualnie odda mu pieniądze lub wymieni lek na taki sam o innej serii. Apeluję do pracowników aptek o pomoc w tym procesie – mówił wtedy Zbigniew Niewójt (czytaj więcej: GIF: odpowiedzialność finansowa za zwroty Atramu jest po stronie producenta).

Taki komunikat był potrzebny chociażby z tego powodu, że wielu aptekarzy pamiętało jeszcze sytuację z wycofaniem leku Corhydron, jaka miała miejsce kilka lat temu. Wtedy farmaceuci przyjmowali od pacjentów wadliwe serii leku, oddając im za to pieniądze. Niestety do tej pory ich nie odzyskali…

Oczywiście ktoś mógłby powiedzieć, że wystarczy wycofać sprzedaż leku zwróconego przez pacjenta i oddać go do hurtowni, która przyśle aptece korektę faktury zakupu. Problem finansów rozwiązany. Jednak nie zawsze. Pacjenci często domagają się przyjęcia wycofanego leku w innej aptece niż go kupili – a to całkowicie uniemożliwia zrobienie korekty. Osobną kwestią jest też stan zwracanego leku. Niemal zawsze pacjent przynosi produkt już napoczęty. Pół blistra tabletek Etopiryny Extra czy niepełną butelkę Amolu. Czy za taki produkt należy się zwrot całej kwoty, wydanej na niego przez pacjenta? Czy hurtownia uzna taki zwrot?

Wszystkie te pytania prowadzą niestety do rozczarowującej konkluzji. Apteka przyjmująca od pacjenta wycofany lek i zwracająca mu za niego pieniądze, robi to na własne ryzyko. By odzyskać środki musi liczyć na zrozumienie i dobrą wolę hurtowni oraz producenta, bowiem obecne przepisy w żaden sposób nie zabezpieczają jej interesów.

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz