REKLAMA
Autor: Maciej Birecki Opublikowano: 31 stycznia 2019

Czy Polacy są uzależnieni od łykania tabletek?

Artykuł pochodzi z serwisu

Polska jest na 6. miejscu w Europie pod względem ilości kupowanych preparatów w aptece, a na drugim, jeśliby te ilości przeliczyć na jednego mieszkańca. Co bardziej niepokojące, Polacy są zdecydowanie na pierwszym miejscu na Starym Kontynencie, jeśli chodzi o ilość przyjmowanych środków przeciwbólowych. Roczne zakupy tego typu medykamentów w naszym kraju przekraczają liczbę 2 miliardów tabletek! Czy to oznacza, że możemy powiedzieć, że nasze społeczeństwo jest uzależnione od łykania tabletek?

Mówi się, że nie ma ludzi zdrowych, każdemu “coś” dolega. Tylko, że jeden będzie unikał jak ognia wszelkiej konfrontacji z lekarzami, a także ze wszelkimi medykamentami. Drugi natomiast będzie się nad danym schorzeniem umartwiał, szukał pomocy u lekarza, rodziny, znajomych… Aż wreszcie sięgnie po szereg preparatów, które są dostępne w aptece. Taka osoba ma wielką, a wręcz zadziwiającą wiarę w ozdrowieńczą moc, jakie niesie za sobą zastosowanie wszelakich tabletek, maści, syropów…. Znajduje tysiące powodów, aby zastosować kolejny produkt. Nawet niewielka niedyspozycja jest dla niego dobrym pretekstem, aby wybrać się do apteki lub sięgnąć po lek z domowych zapasów.

Wszystkiemu winna telewizja…

“Żółty krem z apteki”, “tabletki na spanie z pasterzem”, “tabletki na wątrobę wspomagające odchudzanie”… To jedne z wielu haseł reklamowych, które przewijają się w telewizji, czy radio i są powtarzane przez pacjentów w aptekach. Koncerny farmaceutyczne nieprzerwanie od kilku lat są na czele rankingu firm, które wydają najwięcej na reklamy w mediach. Tylko przez pierwszych 10 miesięcy zeszłego roku, trójka przedstawicieli świata farmacji: Aflofarm, Zdrovit oraz USP Zdrowie wydali łącznie na reklamy w mediach przeszło 2,5 mld złotych! Jak łatwo się domyślić, dzięki temu preparaty, które są dostępne w aptece, “królują” również na antenach telewizyjnych (czytaj więcej: Firmy farmaceutyczne wydały ponad 4 mld zł na reklamę w 2018 roku).

REKLAMA

Zastosowanie świetnego marketingu w tego typu spotach, poruszanie kwestii, które dręczą ich odbiorców, a wręcz utożsamianie się z nimi sprawia, że tłumy ludzi zaczynają pytać w aptekach o dokładnie ten preparat, który aktualnie zachwalany jest w telewizji. Ślepo wierząc aktorce, piosenkarce, znanemu prezenterowi nie chcą nawet słyszeć o możliwości zastosowania innych metod, które zniwelują ich dolegliwości. Duża doza zaufania, jaką wiele osób darzy medykamenty reklamowane sprawia, że są one naprawdę bardzo chętnie kupowane i zażywane przez pacjentów. I to niezależnie od tego, czy tak naprawdę są one im potrzebne, czy nie.

REKLAMA

…i Internet?

Kiedy życie społeczne przeniosło się w stronę internetowych witryn, marketingowcy nie zaspali. Umiejętnie wprowadzili także w tym obszarze reklamy produktów firm, które reprezentują. Nie inaczej było z koncernami farmaceutycznymi. Oprócz klasycznych banerów, video, pop-up-ów, pojawił się marketing szeptany. W opinii wielu jest on najskuteczniejszą metodą sprzedaży produktów w dzisiejszych czasach. Na czym polega? W Internecie, pojawiają się artykuły, opinie na dany temat, a także pisane komentarze, czy posty na forach przez ekspertów wynajętych przez daną firmę. Mają oni tak poprowadzić rozmowę, aby odbiorcy wiedzieli, że mają w aptece, czy poprzez Internet zakupić właśnie, dokładnie taki preparat, jaki produkuje dany producent.

Najczęściej odbywa się to bez podawania konkretnej nazwy preparatu, a jedynie opiera się o jego właściwości, skład, czy efekty działania. Konkretne hasła prezentowane w tego typu wpisach, po wpisaniu do wyszukiwarki, przekierowują na stronę producenta pod określony produkt. Niestety, ale wielu ludzi nie jest świadomych tego, że podlegają takim manipulacjom. A dzięki zaufaniu, którym obdarzyli “osobę polecającą”, kupują dane produkty wierząc, że będą one skuteczne na dane dolegliwości.

Z tego typu działań wynikła swego rodzaju obsesja na lewoskrętną, liposomalną witaminę C (przynajmniej 1000 mg!), witaminę D Forte, przynajmniej w dawce 4 tys. j.m., która musi być rozpuszczona w oleju i wzbogacona w witaminę K2- oczywiście MK7! Przykładów tego typu absurdów można wymieniać bez liku.

Najgorsze jest to, że wielu pacjentów stosuje witaminy i minerały “na własną rękę”. Nie wykonują jakichkolwiek badań, które by stwierdzały ich niedobór. W naszym społeczeństwie istnieje przesłanie, że witaminy i minerały mogą tylko i wyłącznie pomóc, a mało kto sobie zdaje sprawę, że mogą również zaszkodzić. Najgorzej, gdy źródłem rekomendacji danych preparatów jest sąsiadka, znajomi, czy rodzina. Jeśli im pomogły, to nam na pewno też pomogą i wykonanie jakichkolwiek badań z pewnością nie jest potrzebne.

Kto najczęściej jest poddawany takim manipulacjom?

Bez wątpienia są to osoby starsze. Nie raz zapisują sobie preparaty reklamowane w telewizji i od razu idą o nie pytać w najbliższej aptece. Niespecjalnie interesuje ich na jakie schorzenie jest dany preparat, gdyż uważają, że o wszystkim dowiedzieli się z reklamy. Co ciekawe, również młode osoby dają się “nabierać” na to, co przeczytają w Internecie. Najczęściej są to kobiety, które marzą o niewypadających włosach, tabletkach na odchudzanie, zredukowaniu nadmiaru wody w organizmie. Czytają one przeróżne teksty, publikacje, reklamy… Próbują wielu preparatów, cały czas kupując “coś” nowego.

Lekarze jako przyczyna lekomanii….

Inną przyczyną uzależnienia od leków są lekarze. Przepisują oni wiele preparatów przeciwbólowych, czy tych zawierających substancje psychotropowe, od których uzależnić się jest bardzo łatwo. Niestety przy przepisywaniu ich na recepcie rzadko informują pacjenta o maksymalnym czasie ich stosowania. Nie mówią też o tym, że do tego typu preparatów bardzo łatwo można się przyzwyczaić…

Oczywiście istnieje spora grupa pacjentów, którzy są przekonani, że dobrego lekarza można poznać tylko i wyłącznie po ilości wystawionych recept. Bo dobry doktor wie, co nam dolega, i jaki lek okaże się skuteczny… A, że większość osób, które tak myśli “cierpi” na wiele schorzeń to wędrują oni od specjalisty do specjalisty. Każdy wypisuje przynajmniej po kilka preparatów, a pacjent “łyka”, bo przecież muszą pomóc!

Problem nadmiernego zażywania medykamentów w naszym kraju przyjmuje niebagatelne rozmiary. Niestety wiele osób nie zdaje sobie sprawę, że jest uzależnionych. Uważają, że stosowanie kolejnych witamin jest tylko korzyścią dla zdrowia. Problem jest na tyle poważny, że należałoby nagłaśniać go w mediach. Gdyby, choć 10% czasu antenowego, które zajmują reklamy preparatów dostępnych w aptece, zajęły spoty informujące o tym problemie, z pewnością byłoby to dużo bardziej wartościowe dla społeczeństwa niż kolejna reklama magnezu…

REKLAMA
REKLAMA
Artykuł pochodzi z serwisu

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Benhauer sp. z o.o. – prowadzenie kampanii remarketingowych i mierzenie ich efektywności, e-mail Marketing – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz