REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 14 stycznia 2021

Dla pacjentów rabat 15%, a dla apteki kara 2 000 zł…

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA

Postępowanie w tej sprawie Wielkopolski WIF wszczął na początku 2020 roku. Zwrócił się wtedy do właściciela apteki o wyjaśnienia dotyczące umieszczenia izbie ekspedycyjnej apteki informacji o 15% rabacie na wybrane produkty. Przedsiębiorca miał też wytłumaczyć banner, który informował o godzinach czynności apteki, ze strzałką wskazującą na kierunek gdzie znajduje się apteka. Zdaniem WIF te działania mogły naruszać zakaz reklamy aptek (czytaj również: Bony, punkty i rabaty w aptekach nie powinny nigdy mieć miejsca).

Przedsiębiorca odpowiadając na wezwanie WIF wyjaśnił, że informacja o rabacie dotyczyła wyłącznie trzech kremów o krótkim terminie ważności. Nie dotyczyła ona żadnych innych produktów, a jej umieszczenie było jednorazowe. Z kolei baner, na który zwrócił uwagę organ, jest wyłącznie informacją o lokalizacji i godzinach czynności placówki. Jego zdaniem jest to zgodne z zapisem art. 94a prawa farmaceutycznego. Został on umieszczony przez wzgląd na usytuowanie apteki wewnątrz osiedla, przez co pacjenci mieli problem z odnalezieniem placówki. Jednocześnie przedsiębiorca przyznał też, że istnieje jeszcze drugi banner o takiej treści, w innym miejscu.

Inspektor stwierdza naruszenia

WIF postępowanie w tej sprawie zakończył w czerwcu 2020 r. Organ odnotował, że tego momentu oba bannery nie zostały jednak usunięte. Wbrew ocenie przedsiębiorcy, który przekonywał, że są to bannery informacyjne, organ uznał, że są one reklamą. Zdaniem WIF informacja dotycząca lokalizacji i godzin pracy apteka powinna zawierać w sobie neutralny przekaz. Natomiast wywieszone w tej sytuacji bannery, służyły celom reklamowym (czytaj również: Przełomowy wyrok NSA w sprawie reklamy aptek?).

REKLAMA

– Informację o lokalizacji i godzinach pracy apteki stanowiłaby informacja o neutralnym przekazie np. Umieszczona na drzwiach czy w witrynie apteki, natomiast umieszczona na ulotkach, billboardach czy spotach reklamowych przestaje stanowić informację, a staje się reklamą konkretnej apteki z uwagi na jej formę, przekaz i cel jaki służy jej umieszczeniu tj. Dotarcie z ofertą konkretnej aptek do szerszej grupy pacjentów – uznał WIF.

REKLAMA

Drugą ze stwierdzonych w aptece form reklamy było wystawienie w izbie ekspedycyjnej informacji o rabacie 15% na wybrane produkty. W ocenie WIF działanie to wprost wskazywało na korzyści, jakie mogą uzyskać pacjenci tej placówki (czytaj również: Aptekarze chcą dawać rabaty, ale nie mogą. Prezydent miasta interweniuje…).

– Omawiane działania należy uznać zatem za działania o charakterze marketingowym, służące przyciąganiu pacjentów do konkretnej apteki – apteki przedsiębiorcy, a co za tym idzie zwiększeniu sprzedaży produktów leczniczych i wyrobów medycznych – uznał WIF.

W związku ze stwierdzonymi naruszeniami zakazu reklamy aptek, Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Poznaniu nałożył na placówkę karę w wysokości 2000 zł.

©MGR.FARM


2020_07_22_WIFPOP.8522.1.50.2019

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych