Autor: Łukasz Waligórski Opublikowano: 23 października 2018

Dlaczego lekarze i pacjenci znienawidzą e-receptę?

Artykuł pochodzi z serwisu
Lekarz pomył dawkę leku. Na recepcie powinna być insulina NovoMix […]

Lekarz pomył dawkę leku. Na recepcie powinna być insulina NovoMix 30, tymczasem w aptece okazuje się, że jest na niej NovoMix 50. Farmaceuta nie może wydać innej insuliny, chociaż wie, że pacjent taką stosuje – znają się przecież od lat. Co zrobić? Farmaceuta mógłby przyjąć taką receptę, wydać prawidłową insulinę, a później pójść do lekarza by poprawił receptę. Mógłby gdyby to nie była e-recepta…

Jeśli ktoś uważał, że lekarze nie będą popełniać błędów podczas wystawiania e-recept, to… sam był w błędzie (fot. Shutterstock)

W minioną sobotę wielkopolscy farmaceuci mieli okazję spotkać się z pracownikami CSIOZ, by porozmawiać na temat e-recepty. Spotkanie było – delikatnie mówiąc – burzliwe. Dwie panie z CSIOZ długo i dzielnie odpowiadały na pytania licznie zgromadzonych aptekarzy, choć zdarzyły się też sytuacje, gdy musiały bezradnie rozkładać ręce. Trzeba jedna przyznać, że ich zadanie było niełatwe – w pewnym sensie przypominało lekcję pływania prowadzoną na pustyni. Dlaczego? Aptekarze oczekiwali konkretów, chcieli zobaczyć jak realizuje się e-receptę w aptece i wykonuje jej retaksację. Niestety było to niemożliwe, bo CSIOZ nie posiada zgody na pokazywanie modułów realizacji recepty, do których prawa mają firmy dostarczające oprogramowanie apteczne. Było zatem dużo teoretyzowania i rozwiązywania hipotetycznych problemów.

Jakiś czas temu pisałem o tym, dlaczego apteki znienawidzą e-receptę. Niedawno zadawałem też pytanie czy e-recepta wydłuży czas obsługi pacjenta w aptece. Po sobotnim spotkaniu CSIOZ z wielkopolskimi aptekarzami nabrałem przekonania, że początkowo zarówno lekarze jak i pacjenci znienawidzą e-recepty… Dlaczego? Otóż dlatego, że lekarze zaczną ponosić konsekwencje swoich błędów podczas wystawiania recept, a ucierpią na tym właśnie pacjenci.

Błędy lekarzy na e-receptach

Jeśli ktoś uważał, że lekarze nie będą popełniać błędów podczas wystawiania e-recept, to… sam był w błędzie. Oczywiście taka forma recepty sprawi, że możliwości popełnienia błędu będzie zdecydowanie mniej. Pod tym względem łatwiejsza będzie też praca farmaceutów. Skończą się problemy z brakującymi danymi pacjenta, nieczytelnymi pieczątkami czy brakiem numeru PESEL. Tego typu dane będą się lekarzom wczytywać automatycznie. Co innego jednak w przypadku wypisywanych na receptach leków…

Kontrola dawkowania

Wypisując e-receptę lekarz będzie mógł, ale nie będzie musiał, wpisać dawkowania leku. Z czym to wiąże się dla farmaceutów? Dokładnie z tym samym, co teraz – błędami. Osoby realizujące recepty, nadal będą musiały czytać, sprawdzać i przeliczać dawkowanie leku napisane przez lekarza, po to by wydać mu odpowiednią liczbę opakowań. Jeśli lekarz dawkowania nie wpisze, farmaceuta będzie mógł wydać tylko dwa najmniejsze opakowania leku (niezależnie od tego ile zostało wypisane na e-recepcie). Jeśli z dawkowania będzie wynikało, że przepisanego leku wystarczy na dłuższy okres niż jest to dopuszczalne, farmaceuta będzie musiał zmniejszać liczbę wydawanych opakowań.

Można przypuszczać, że dostarczyciele aptecznego oprogramowania wprowadzą mechanizmy kontrolujące zgodność dawkowania z ograniczeniami ustawowymi. Wtedy po wczytaniu e-recepty do systemu, farmaceuta otrzyma informację/ostrzeżenie o napotkanych niezgodnościach lub problemach. Niezmienne jednak pozostanie to, że pracownik apteki będzie musiał podejmować w takich sytuacjach decyzję o ilości wydawanego leku oraz komunikować to pacjentowi. Aktualnie apteki często idą pacjentom na rękę i wydają leki w takiej ilości, w jakiej zostały zapisane na recepcie. Później we własnym zakresie udają się do lekarza, aby ten poprawił na recepcie dawkowanie.

Lek jest swoim kodem EAN

Obecnie lekarz wypisując receptę ręcznie, podaje nazwę własną preparatu, jego dawkę, postać oraz wielkość opakowania. Zadaniem osoby realizującej receptę jest wydanie produktu leczniczego spełniającego te parametry. W przypadku lekarzy, którzy drukują recepty sprawa wygląda nieco inaczej, bowiem muszą oni zaznaczyć w swojej bazie odpowiednią pozycję – często jedną z kilku identycznych. Nie jest w końcu tajemnicą, że w BLOZ-ie zdarzają się „martwe” konta leków (np. różniące się np. liczbą blistrów w pudełku). W rezultacie jeden preparat (nazwa, dawka, postać, liczba tabletek) może mieć nawet kilka kodów EAN, z czego na ogół nie wszystkie są refundowane. W rezultacie zdarzają się już teraz pacjenci z receptami drukowanymi, na których znajdują się „dziwne” pozycje (np. insuliny w dużych fiolkach). Aktualnie w takich sytuacjach raczej pracownicy aptek nie odsyłają pacjenta do lekarza, by ten poprawił receptę. Wydaje się prawidłowy lek jako zamiennik lub apteka później we własnym zakresie daje lekarzowi receptę do poprawy.

Koniec z poprawianiem recept

Co łączy oba wymienione wyżej przypadki w kontekście e-recepty? Otóż są to przykłady (i jest ich więcej) błędów popełnianych przez lekarzy na receptach, na które apteki często przymykają oko i nie obarczają ich konsekwencjami pacjentów. Zamiast tego pracownicy apteki raz na jakiś czas odwiedzają lekarzy z plikiem recept, aby ci poprawili swoje pomyłki. To „system”, w którym zarówno pacjent, jak i lekarz nie tracą czasu na ciągłe powroty i poprawki na receptach. Dla apteki to z kolei szansa na wykazanie swojej „propacjenckości” – czyli rozwiązywania problemów na korzyści pacjenta, choć nakładem własnej pracy i czasu.

E-recepta zakończy wycieczki pracowników aptek do lekarzy, z plikami recept do poprawy. E-recepty nie da się bowiem poprawić. Jeśli pojawi się na niej błąd, lekarz będzie musiał ją anulować i wystawić nową…

Ktoś mógłby powiedzieć – „W końcu tak powinno być!”. I trudno z takim stwierdzeniem się nie zgodzić. Aptekarze od lat szli na rękę pacjentom i lekarzom, biorąc na siebie poprawianie błędów tych drugich dla wygody tych pierwszych. Prawda jest jednak taka, że jednym z zadań i obowiązków lekarza jest prawidłowe wystawienie recepty od A do Z. E-recepta zdecydowanie to lekarzom ułatwi, ale jednocześnie przestaną być wybaczane drobne błędy, z którymi obecnie zajmują się farmaceuci.

Jakie to będzie miało konsekwencje? Podczas wspomnianego spotkania z wielkopolskimi aptekarzami, pracownice CSIOZ przyznały, że podczas pilotażu tego typu sytuacje zdarzały się bardzo często. Początkowo bardzo duży odsetek pacjentów musiał wracać do lekarza, po to by prawidłowo wystawił receptę. Z czasem mieli oni jednak nauczyć się prawidłowej obsługi oprogramowania i realizacja recept przebiegała bezproblemowo. Czy błędy te wynikały z istoty pilotażu i niedopracowania systemu? Oby, bo łatwo sobie wyobrazić jak wiele problemów mogą wywołać podobne sytuacje w skali ogólnopolskiej. Pacjenci zmuszeni do cofania się do gabinetów lekarskich i lekarze z dodatkową kolejką pacjentów do poprawki, z pewnością nie będą szczędzili krytyki pod adresem e-recepty.

A farmaceuci? Teoretycznie będą mieć mniej pracy. W praktyce będą mieć jednak tyle samo problemów z wdrożeniem się w nowy system pracy, co lekarze i pacjenci. A nawet i więcej, bo przemodelowaniu ulegnie nie tylko sposób realizowania recept, ale także ich retaksacji. Podczas sobotniego spotkania w Poznaniu przedstawicielki CSIOZ przyznały, że w trakcie pilotażu e-recepta nie wpłynęła na czas wystawiania recept przez lekarza. Wpłynęła jednak na czas ich realizacji w aptekach. Na początku był on zdecydowanie dłuższy, by po „ogarnięciu” systemu przez farmaceutów, wrócił do poprzedniej długości.

———

* CSIOZ zasługuje na uznanie, za to, że organizuje spotkania z farmaceutami w całej Polsce i przybliża ideę e-recepty. Problem w tym, że na 2 miesiące przed uruchomieniem systemu we wszystkich aptekach, potrzebne są praktycznie szkolenia, a nie teoretyczne pogadanki. Nie dziwi zatem oburzenie farmaceutów, którzy nie mogli nawet zobaczyć jak wygląda moduł realizacji recepty KS-Apteka, bo CSIOZ nie uzyskał na to zgody firmy Kamsoft (jak wynika z tłumaczeń przedstawicielek CSIOZ).

Artykuł Dlaczego lekarze i pacjenci znienawidzą e-receptę? pochodzi z serwisu mgr.farm

Przejdź do dyskusji w serwisie

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz