Autor: Sebastian Bort Opublikowano: 21 listopada 2016

Dwie opcje aptekarstwa w Polsce – część 1

Szczegóły projektu są znane, ale przypomnę, że sprowadzają się do […]

Szczegóły projektu są znane, ale przypomnę, że sprowadzają się do tego, iż aptekę będzie mógł mieć farmaceuta lub spółka osobowa farmaceutów. Kolejna apteka nie powstanie, jeśli liczba mieszkańców na jedną aptekę będzie mniejsza, niż 3 tysiące, chyba że odległość do najbliższej apteki będzie większa, niż 1000 metrów. Dodatkowo jeden podmiot wprost albo pośrednio nie będzie mógł posiadać lub kontrolować więcej, niż 4 aptek.

Ze zdziwieniem zauważyłem – przynajmniej początkowo – jak bardzo ten projekt, wzbudził dziwne i niespodziewane reakcje.

Zamiast rozważań nad próbą przywrócenia godności zawodowi farmaceuty, bardzo szybko jego przeciwnicy skierowali dyskurs na poboczne tory. Niefarmaceutyczni właściciele, koordynatorzy i autorzy okólników, zwłaszcza sieci aptek, zaczęli głośno podnosić, jakoby po wejściu w życie nowelizacji, młodzi (zaraz po studiach???) farmaceuci nie mogli otwierać i posiadać swoich aptek. Propozycja posłów PiS, którą z aprobatą przyjęli przedstawiciele NRA, wg oponentów samorządu aptekarskiego rzekomo miałaby blokować rozwój zawodowy adeptów farmacji.

Gdy już otarłem łzy, które pojawiają mi się z powodu świetnych dowcipów, postanowiłem przedstawić swój punkt widzenia.

Jest potężna wewnętrzna sprzeczność w tym, gdy niefarmaceuta użala się nad losem farmaceuty, a ten mu wierzy. Dziwi mnie to w szczególności, gdyż, co wiele razy podnosiłem, nasz zawód jest sfeminizowany. Nasi przeciwnicy bezwzględnie to wykorzystują. Tak jest i tym razem. Natomiast moje zdziwienie jest spowodowane tym, że kobiety są szczególnie wyczulone na fałsz w słowach, argumentach oraz intonacji. My, faceci, tak nie mamy. Może i dobrze, bo mecze oglądane wspólnie w towarzystwie piwa i chipsów, nie byłyby dla nas tak odstresowujące?

Co mamy teraz? Aptekę może mieć każdy, za wyjątkiem lekarzy, ale spółka lekarzy bez problemu ją sobie uruchomi. Tak więc apteki otwierają się na potęgę. Lokalizacje są dziwne. Bywa, że drzwi w drzwi z istniejącymi innymi aptekami, albo przez ścianę. W przeważającej części łączy je kilka elementów. Rozkwitają w miastach, są spore, drogo wyposażone, czasem kolorowo wykończone. Niestety, trudno w nich zastać magistra farmacji, w tym nawet kierownika, za to za pierwszym stołem przebywają młodziutkie bezrefleksyjne dziewczyny bez plakietek identyfikacyjnych.

Dodajmy do tego sąsiadujący przez ścianę sklep zielarski lub drogerię o nazwie identycznej z apteką. Często mają wspólne wejście z ulicy. Czy ktoś jeszcze zapyta, po co ta unifikacja? Na wszelki wypadek, dla niezbyt zorientowanych napiszę: sklep lub drogerię można reklamować.

Nie zapominajmy, że istnieje również tzw. mercz czyli m.in. plamy, a więc pudełka różnorakich suplementów rozstawione na półkach, kolorowe, aż oczy kopią (czy jakoś tak?…).

Powstaje zatem pytanie, czy obecnie indywidualny magister farmacji, zwłaszcza „świeżo po studiach”, jak podkreślają wynajęte trolle internetowe oraz autorzy pisemek korporacyjnych/sieciowych, może uruchomić oraz utrzymać aptekę?

Jeśli chodzi o pierwszą część pytania, odpowiedź jest prosta: jeśli ma pieniądze, może uruchomić. Lakoniczność potwierdzenia jest myląca, bo ilu każdy z nas zna absolwentów, których stać na otwarcie apteki? Pomińmy nawet sprawę braku uprawnień kierowniczych.

Tak więc każdy posiadacz wolnej gotówki lub kredytu oraz tytułu do lokalu, może otworzyć aptekę, w tym drzwi w drzwi. Pozostaje kwestia jej utrzymania.

„Uwielbiam” carvedilol 6,25 mg x 30 tabl. Urzędowa marża brutto (w tym 8 % VAT) na tym leku (50 groszy) jest czymś, co powala na kolana każdego, kto trąbi o wysokiej zyskowności aptek. Owszem, ludzie spoza naszego farmaceutycznego światka będą opowiadać takie urban legends, ale my wiemy, jak jest naprawdę. Resort zdrowia i posłowie także. Stąd się zresztą wśród niektórych bierze chęć, a raczej chętka, aby w inny sposób zwiększyć dochody apteki. Niedawno opisywałem „złoty strzał” hipotetycznego magistra XY, który w nielegalny sposób może zarobić krocie na jednym wagonie deficytowego leku i dalej prowadzić starą/nową aptekę, uprzednio tworząc spółkę z o.o. Trawestując znane powiedzenie, jeżeli ktoś nie chce wierzyć faktom, tym gorzej dla jego oglądu świata.

Podobnie mogą robić sieci prowadzone przez tzw. kapitał rozproszony, np. fundusze inwestycyjne. Zresztą każda spółka, za wyjątkiem osobowej, dość bezkarnie może (podkreślam, że obecnie) prowadzić aptekę i nie przejmować się odebraniem zezwolenia na nią. Wystarczy tylko zatrudniony kierownik. Wiem, że to zabrzmi brutalnie, ale smutną prawdą jest możliwość kupienia sobie usług kierownika. Jak inaczej określić pracę na kierowniczym etacie przez magistra np. ze Szczecina w aptece np. w Przemyślu? A gdyby tym kierownikiem był emeryt z dysfunkcją kończyny dolnej? Prawo farmaceutyczne nie zabrania, prawda?

Tu dygresja. Analizując metody używane przez przeciwników normalnej farmacji, a więc m.in. sterowanych komentatorów internetowych, zauważyłem kilka schematów ich postępowania. Jednym z nich jest zachwalanie sieci jako takiego pracodawcy, który rzetelnie i nie „pod stołem” płaci swoim magistrom. Nie twierdzę, że nie istnieją wysoce naganne przypadki płacenia „pod stołem”, ale po stronie przeciwnej mamy zapłatę za figuranctwo kierownika, „tygodnie z marką”, wycieczki z prezentami do lekarzy, wyrabianie koszyka sprzedażowego, itp.

ILE KOSZTUJE zaprzedanie się pracodawcy niefarmaceutycznemu, że takie działania są akceptowane przez magistrów farmacji? Płacenie pod stołem jest be, ale powyższe anomalie są cacy? Naprawdę komuś to to odpowiada?

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie wchodzą przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie ulegają przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz

PILNE!

ZAMKNIJ