Autor: Sebastian Bort Opublikowano: 24 listopada 2016

Dwie opcje aptekarstwa w Polsce – część 2

Owszem, wśród studentów mogą być ludzie majętni, niemniej ja takich […]

Owszem, wśród studentów mogą być ludzie majętni, niemniej ja takich nie znam. Być może jest to pochodną swojej grupy znajomych, ale mimo wszystko studenci raczej nie sypiają na rulonikach banknotów.
😉

„Lokalizacja, głupcze!”

W amerykańskim oryginale zamiast lokalizacji jest gospodarka. Młody kolego (lub koleżanko; nie dyskryminuję ze względu na płeć) magistrze, czy swą nowiuteńką aptekę otworzysz drzwi w drzwi z istniejącą agresywną cenowo sieciówką???

Dlaczego nie? Jesteś świetnie wykształcony, masz wsparcie rodziców (sorry, nie wierzę w studenckie oszczędności), zapewne nie masz zobowiązań, za to rozpiera cię energia, a jednak wybrałeś inną lokalizację. Z dala od innych aptek, za to w pobliżu miejsca, gdzie są pacjenci. Tym samym postąpiłeś wg zasad geo- i demografii aptek.

Sieciówka postąpiłaby inaczej. Miałbyś ją prawie we własnym talerzu. Twoich potencjalnych pacjentów (pieniądze na nogach) najchętniej wydarłaby ci z gardła.

Szybko się okaże, że utrzymanie Twej apteki jest niezwykle kosztowne, praca w niej stała się długotrwałą harówką wyczerpującą psychicznie i fizycznie. Gdy do tego dojdą bezsensowne i bezpłatne dyżury oraz brak zrozumienia i roszczeniowość ze strony radnych powiatowych, starosty i lokalnych mediów, a także niechęć do przeciwstawienia się temu dyktatowi i współpracy ze strony innych aptekarzy, piórka szybko opadną. Okaże się, że za wszystkie oszczędności absolwent kupił sobie miejsce pracy, w którym nikogo nie obchodzi mechanizm działania fluorochinolonów lub choćby wpływ NLPZ na pusty żołądek, tylko cena kolejnego cudownego suplementu na porost włosów w uszach.

CENA!!!

W domyśle: mała, maluteńka, tycia, tyciuteńka. A teraz uwaga, proszę o chwilę skupienia.

Sarkazm on.

Jeśli apteka zarabia dzięki sprzedaży (a nie dzięki wiedzy farmaceuty), to kwotowa wartość marży jest tym mniejsza, im cena jest niższa. Im niższe ceny, tym mniej zarabia właściciel apteki. Każdej apteki. Jak w tych warunkach młody absolwent ma zarobić na nowy jacht i kolejną luksusową rezydencję?

Sarkazm off.

Jeśli absolwent nie okazał się chlubnym, bo świetnie prosperującym wyjątkiem, a działa na pograniczu opłacalności i nie chce dołączyć do grona bankrutów, szybko dojrzewa do franczyzy lub przekształcenia apteki w spółkę z o.o. (oho, gdzieś już o tym słyszeliśmy…), aby ją sprzedać… sieci aptek. Te funkcjonują. Wręcz się szczycą księżycową ekonomią, dzięki której „dla dobra pacjenta” ceny detaliczne mają niższe od cen producenta.

Proszę tego nie mylić z „zyskami większymi od obrotów”.
😉

Młody magister poszperał w sieci i dowiedział się o reeksporcie, odwróconym łańcuchu dystrybucji, „turbodopalaczu” (dofinansowanie z prawie nieograniczonych zasobów funduszu inwestycyjnego lub innej, ale niezwykle dochodowej branży należącej do właściciela apteki), „oscylatorze” cenowym (wielokrotne rabatowanie przez współpracującą hurtownię tego samego pakietu, dzięki czemu sieciowa apteka w ostatecznym rozrachunku kupuje np. Ca eff. x 16 tabl. za 1 grosz, a sprzedaje za 1,99 PLN, tworząc o naszym bohaterze opinię chciwego krwiopijcy).

Znów dygresja, a właściwie historyjka wyssana z palca. Powiedzmy, że zakładam firmę handlującą używanymi autami. Zatrudniam w niej człowieka, pana X., który przyprowadza do mnie nowego Mercedesa sąsiada, pana Y. Z kolei inny sąsiad, pan Z, bardzo chce taką samą limuzynę, więc kupuje ode mnie to auto, praktycznie nówka-sztuka, nie śmigana.

Z tej sytuacji zadowolone są trzy osoby: pan X., ja i pan Z, świeży posiadacz nowego, praktycznie z salonu, Mercedesa. Tylko pierwotny właściciel, pan Y, mocno kręci nosem. O co mu chodzi? Przecież aż trzy osoby są zachwycone! Wynik 3:1. Gdyby powtórzyć te operacje, liczba zadowolonych jeszcze by wzrosła.

W mediach byśmy nagłaśniali, jak wiele osób dzięki nam ma pracę i utrzymuje swe rodziny, firma jest nowocześnie i estetycznie urządzona, pracownicy czyściutcy, dobrze ubrani, pracujemy 24 h, a na dodatek planujemy powiększyć liczbę oddziałów. Co prawda unikamy płacenia podatków, ale to szczegół. Dajemy pracę ludziom i tanie, taniuteńkie le…, ups, auta.

Wróćmy do naszej apteki. Młody mgr łapie się na czarnych myślach, jest rozdarty wewnętrznie. Im bardziej na studiach był przepełniony ideałami, tym bardziej przeżywa rozterki. Widzi jachty i rezydencje vel Malediwy i Mercedesy tych, którzy albo nie są farmaceutami, albo (mimo wszystko duuuuużo rzadziej) są nimi, ale mamona stała się dla nich życiowym celem, a nie środkiem. Jeśli młody mgr nie ma własnego lokalu, dzięki czemu mógłby przetrzymać złe chwile (raczej już długie lata), a kierownika, być może już kolejnego, znowu podkupuje sieć z finansami j.w., apteka absolwenta znika z rynku. Na dodatek większość dobrych leków pójdzie do utylizacji, bo tak stanowi prawo.

Tak jest dziś.

Nikt nikomu nie broni otwierania apteki, żaden WIF lub Izba. Nie ma geo-, demo-, „A dla A”. Hulaj dusza, piekła nie ma lub „do przoooooduuuuu, Pooooolsko!”

Dlaczego jednak, młody magistrze, byłeś jednym z tych nielicznych, wręcz „skamieliną ustrojową”, że otworzyłeś własną aptekę??? Co z twymi kolegami i koleżankami, że nie wybrali logicznej kontynuacji ukończonego kierunku studiów?

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz