Autor: aptekarz pl Opublikowano: 21 sierpnia 2018

Emolienty cz. 2

Artykuł pochodzi z serwisu
Rynek emolientów dostępnych obecnie w polskich aptekach oferuje szeroką gamę […]

Rynek emolientów dostępnych obecnie w polskich aptekach oferuje szeroką gamę preparatów do pielęgnacji skóry osób zmagających się z atopowym zapaleniem skóry. Czym powinniśmy kierować się wybierając emolient? Czy każdy z nich ma to samo działanie?

 

 

W pierwszej kolejności zwracajmy uwagę na skład emolientu. Preparaty stosowane w przypadkach skory atopowej powinny być wolne od substancji drażniących i uczulających. Chociaż wydaje się to oczywistym zaleceniem, w rzeczywistości skład niektórych preparatów emoliacyjnych budzi wątpliwości. Analiza 196 preparatów dostępnych w 40 polskich aptekach internetowych pozwoliła zaobserwować, że aż 58,3% badanych emolientów zawierało parabeny, 24,3% – lanolinę, 25,2% – mieszaniny substancji zapachowych, 9,7% – formaldehyd. Spośród przebadanych preparatów tylko 39,7% spełniało kryteria składników pozbawionych potencjalnych alergenów [1].

 

Podobny problem dotyczy preparatów emolientowych przeznaczonych dla dzieci. Analiza występowania alergenów kontaktowych w kosmetykach dla noworodków i niemowląt przeprowadzona w 2016r. wykazała, że aż 28% produktów zawierało alergeny kontaktowe. Co więcej, aż 92% spośród nich oznaczono jako produkty „hipoalergiczne”, „testowane dermatologicznie i/lub alergologicznie”, „rekomendowane przez Instytut Matki i Dziecka”. Wybór odpowiedniego emolientu jest więc dla rodzica nie lada wyzwaniem. Po pierwsze, warstwa naskórkowa noworodków i niemowląt pozostaje niedojrzała, co może skutkować nasiloną penetracją haptenów alergizujących do głębszych warstw skóry i tym samym silniejszą reakcją alergiczną. Po drugie, opis składu preparatu emoliacyjnego nie powinien pozostawiać wątpliwości co do jego jakości, a określenie ,,hipoalergiczny” nie powinno znajdować się na opakowaniu potencjalnie uczulającego produktu [2].

 

W kolejnym badaniu oceniającym bezpieczeństwo składu preparatów emoliacyjnych analizowano emolienty pod kątem zarówno substancji aktywnych, jak i składników niepożądanych. Przeprowadzono badanie składu każdego produktu w oparciu o nomeklaturę INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients – Międzynarodowe Nazewnictwo Składników Kosmetyków). Posłużono się przy tym utworzoną na podstawie Decyzji Komisji Europejskiej 257/2007/WE europejską bazą danych CosIng zawierającą wykaz składników kosmetyków wraz z opisem ich funkcji. Przeanalizowano skład 177 kosmetyków zawierających łącznie 522 różne substancje, w tym 181 substancji aktywnych i 49 składników problematycznych. Wśród nich znalazły się 24 konserwanty, 15 substancji zapachowych i 6 filtrów słonecznych. Składnikami niepożądanymi były najczęściej metyloparaben (38%), fenoksyetanol (36%) i propyloparaben (33%) [2].

 

Duże kontrowersje budzi przede wszystkim dość powszechna obecność parabenów w preparatach emoliacyjnych. Co prawda zastosowane w odpowiednich dawkach na zdrowej skórze nie wywołują one działania drażniącego i uczulającego, jednak ich aplikacja na skórę atopową nie jest zalecana. Niepożądanym dodatkiem do emolientów są również składniki zapachowe – alergię na nie wykazuje ok. 2-3% populacji osób zdrowych i aż 10% pacjentów z AZS. Mimo to często pojawiają się one w składzie preparatów do pielęgnacji skóry suchej i atopowej [3]. W emolientach znajdziemy również niekiedy laurylosiarczan sodu (SLS). Jest to skuteczny surfaktant anionowy, który pomaga w emulsyfikacji olejów do kremów, ale może również działać drażniąco, a ponadto nasila przeznaskórkową utratę wody i zmniejsza grubość warstwy rogowej. Dowiedziono, że codzienna aplikacja emolientu zawierającego SLS prowadzi do zmniejszenia wielkości i postępu dojrzewania korneocytów i nasila TEWL [4]. Zauważono ponadto, że emolienty, w składzie których znajduje się SLS, zawierają najczęściej również inne substancje problematyczne, co może jedynie zwiększać ryzyko rozwoju alergii kontaktowej po zastosowaniu takich preparatów [5].  

 

Poza konserwantami i surfaktantami kłopotliwe w emolientach są również środki zapachowe. Limonen – uznany za najsilniej uczulającą wśród substancji zapachowych występował w składzie 11 (6%) emolientów przeanalizowanych w ramach jednej z przywołanych prac badawczych. Warto podkreślić, że na etykietach wielu emolientów brakuje jednoznacznej informacji na temat substancji zapachowych, a producenci ograniczają się jedynie do określenia „parfum”. Tymczasem kompozycje zapachowe mogą zawierać od jednego do stu składników, a potencjał uczulający mieszanek jest znacznie większy [5].

 

Inne substancje, których obecność w preparatach emolientowych pozostaje dyskusyjna to m.in. lanolina, metyloizotiazolinon oraz formaldehyd i jego pochodne. Lanolina jest naturalną substancją produkowaną przez gruczoły łojowe owiec o silnych właściwościach natłuszczających. Jej powszechne występowanie w produktach pielęgnacyjnych wpłynęło jednak na wzrost uczuleń na tę substancję, a grupą pacjentów szczególnie narażonych na rozwój alergii kontaktowej na lanolinę są dzieci z AZS. Metyloizotiazolinon (MI) jest z kolei substancją konserwującą stosowaną samodzielnie lub w połączeniu z metylochloroizotiazolinonem (MCI). Obie substancje są silnymi alergenami kontaktowymi, szczególnie u pacjentów pediatrycznych. Ze względu na częste występowanie uczuleń na MI/MCI zastosowanie ich w kosmetykach, które pozostają dłużej na skórze (balsamy, kremy) zostało zabronione przez Komisję Europejską w 2014 r.

Konserwantami są również formaldehyd i tzw. związki uwalniające formaldehyd (quaternium 15, bronopol, imidazolidinyl urea, diazolidinyl urea, DMDM hydantoin). Ze względu na surowe regulacje dotyczące stężenia formaldehydu w kosmetykach, liczba reakcji alergicznych wywołanych przez formaldehyd i jego pochodne w ostatnich latach spadła, jednak szacuje się, że wciąż co 15 kosmetyk w Polsce zawiera formaldehyd lub substancje uwalniające formaldehyd [2].

Przywołane w artykule badania naukowe dowodzą, że znaczna część emolientów dostępnych w aptekach i drogeriach zawiera składniki podlegające ograniczeniom stosowania ze względu na ich potencjał uczulający [5]. W tabeli poniżej zgromadzono najczęściej występujące w składzie emolientów substancje potencjalnie alergizujące. Przy wyborze emolientu zwracajmy uwagę, aby nie znalazły się one w zakupionym przez nas preparacie.

 Konserwanty Substancje zapachowe Absorbery UV, Filtry słoneczne
Methylparaben Benzyl alcohol

Ethylhexyl Methoxycinnamate

 

Phenoxyethanol

 

Benzyl salicylate Butyl Methoxydibenzoylmethane
Ethylparaben Butylphenyl methylpropional Octocylene
Butylparaben Limonene Ethylhexyl Triazone
Sodium Benzoate Linalool Titanium Dioxide
Methylisothiazolinone Citronellol

Diazolidinyl Urea Hyndatoin

DMDM Hyndantoin

Hexyl Cinnamal

Geraniol

Coumarin
Eugenol
Farnesol

 

Piśmiennictwo:

1.  Osinka K, Karczmarz A, Krauze A., Feleszko W., Contact allergens in cosmetics used in atopic dermatitis: analysis of product composition 10,  Contact Dermatitis 2016 (75); 240–259

  1. Dumycz K, Osinka K, Feleszko W., Emolienty i kosmetyki dla dzieci a zagrożenie alergią kontaktową, Terapia 2017:11(358):20-24, https://esculap.com/publication/151547/emolienty-i-kosmetyki-dla-dzieci-a-zagroenie-alergi-kontaktow
  2. Krajewska J., Pielęgnacja skóry atopowej, Lek w Polsce 2015;25(285):44-48
  3. Mack Correa M.C, Nebus J, Leczenie chorych na atopowe zapalenie skóry: rola emolientów, Dermatologia po Dyplomie, 2013(4):4:42-68
  4. Kordus K, Śpiewak R., Emolienty z apteki – pomoc czy zagrożenie dla chorych na wyprysk?, Emollients from the pharmacy – a relief or a threat to patients with eczema?, Alergia Astma Immunologia 2012, 17 (3): 147-153

 

Artykuł Emolienty cz. 2 pochodzi z serwisu aptekarz.pl

Przejdź do dyskusji w serwisie

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz