Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 2 sierpnia 2018

Farmaceuci krytykują nowe opakowania leków Adamedu. Producent przekonuje, że są czytelne…

Artykuł pochodzi z serwisu
Oburzeniem zareagowali farmaceuci, na nowy wygląd leków firmy Adamed. „Totalna […]

Oburzeniem zareagowali farmaceuci, na nowy wygląd leków firmy Adamed. „Totalna porażka”, „Masakra”, „Geniusze designu”, „Głupota przez duże G” – to tylko łagodniejsze z określeń, jakie padają pod adresem producenta w mediach społecznościowych. Adamed odpowiada na zarzuty farmaceutów i przekonuje, że zmiana opakowań wpłynie na poprawę bezpieczeństwa stosowania jego produktów.

Firma przekonuje, że wprowadziła czytelny i wyraźny kod kolorystyczny dla poszczególnych grup terapeutycznych (fot. Facebook)

Na Facebooku zawrzało wśród farmaceutów, po tym jak w zamkniętej grupie opublikowano zdjęcie kilku leków firmy Adamed, w nowej szacie graficznej. Widać na nim opakowania w spójnej i jednolitej kolorystyce, które różnią się między sobą wielkością i drobnymi elementami graficznymi. Pod zdjęciem natychmiast zaczęły pojawiać się pełne emocji komentarze pracowników aptek.

„Co za kretyn to wymyślił…. W sam raz, żeby się pomylić…”, „To jest masakra”, „Bezmyślność. Nie zamawiamy”, „Wymyślił to kretyn, który nie ma pojęcia o pracy farmaceuty i któremu wydaje się, że jest mega kreatywnym artystą i że wszystko co wymyślą razem z marketingiem, który również mało co się zna jest super extra”, „A pacjent ktory ma trzy różne leki w takich samych pudełkach ma 80+ lat i ledwo sie w tym orientuje? Ładnie dbają o bezpieczeństwo pacjenta…”, „Grafik z adamedu i wszyscy po kolei, którzy to zatwierdzili, będą się smażyć w piekle.” – tylko niektóre z kilkudziesięciu komentarzy, jakie można przeczytać pod zdjęciem.

Jedna z farmaceutek postanowiła zebrać opinie swoich koleżanek oraz kolegów i wysłać je do firmy Adamed. Ta odpowiedziała w następujący sposób:

„Uprzejmie dziękujemy za kontakt z nami i przekazanie komentarzy farmaceutów na grupie Facebook’owej na temat zmiany opakowań naszej firmy. Opinia środowiska farmaceutycznego jest dla nas niezmiernie ważna. Z tego względu już na etapie projektowania opakowań konsultowaliśmy je zarówno z lekarzami, jak i farmaceutami, którzy odnieśli się do nich pozytywnie i których uwagi uwzględniliśmy.

Nowe opakowania Adamedu zawierają wszystkie najważniejsze zdaniem lekarzy i farmaceutów informacje. Na wszystkich opakowaniach produktów Adamedu umieszczone zostały w bardzo czytelny sposób zarówno nazwa jak i dawka leku. Informacja o nazwie zajmuje 33% frontu opakowania, o dawce 18% frontu (odpowiednio 25/14% dla opakowań pionowych).

Nasza firma wprowadziła ponadto czytelny i wyraźny kod kolorystyczny dla poszczególnych grup terapeutycznych – np. leki kardiologiczne oznaczone są kolorem czerwonym, urologiczne żółtym, ginekologiczne różowym. Na opakowaniach zastosowaliśmy także oznaczenie kolorystyczne dla każdej dawki leku oraz stopniowanie kolorystyczne dostępnych dawek preparatu.

Informacje o nazwie i dawce znajdują się na dwóch ściankach i jednym boku opakowania. Pozostałe boki muszę być zarezerwowane na numer serii, datę ważności produktu, a także kod QR wkrótce wprowadzany, wynikający z Dyrektywy Unijnej w ramach tzw. projektu serializacji. Choćby ze względu na konieczność umieszczenia tych informacji, nie ma możliwości dodania nazwy i dawki na każdej ściance opakowania.

Jesteśmy świadomi, że zmiana opakowań w początkowej fazie wymaga od farmaceutów przyzwyczajenia się do nowych wzorów. Wierzymy jednak, że wprowadzony przez Adamed kod kolorystyczny dla linii terapeutycznych i dawek docelowo wpłynie na poprawę bezpieczeństwa stosowania produktów. Dzięki kodowi kolorystycznemu lek kardiologiczny nie zostanie pomylony z urologicznym czy neurologicznym. Dzięki zastosowanym zmianom sięgając po lek Adamedu w nowym opakowaniu farmaceuta zobaczy oznaczoną kolorem grupę terapeutyczną, a także zawsze czytelną informację o nazwie produktu i jego dawce.

Nie mamy dostępu do zamkniętej grupy na Facebooku, na które toczy się dyskusja na temat naszych nowych opakowań. Dlatego mamy nadzieję, że zechce Pani przekazać naszą odpowiedź wraz z informacją, że jesteśmy gotowi odpowiedzieć na pojawiające się pytania.”

Dla farmaceutów temat opakowań leków i ich podobieństwa jest niezwykle drażliwy, bowiem wielokrotnie był już przyczyną błędów aptecznych. O jednym z bardziej dramatycznych pisały media pod koniec ubiegłego roku. Pracownica apteki, zamiast kropli do nosa zapisanych na recepcie, wydała wtedy rodzicom niemowlaka lek na jaskrę (czytaj więcej: Techniczka pomyliła leki. Dziecko otarło się o śmierć).

– ‚Corporate identity’ wygrywa ze zdrowym rozsądkiem i/lub farmaceutami w danej firmie produkującej – jeśli tam pracują. Unifikacja jest tańsza od zróżnicowania. „Kasa, misiu, kasa!” – komentował wtedy tę historię Mariusz Politowicz (czytaj więcej: Zbyt podobne opakowania leków to problem).

O tym jak powinny wyglądać opakowania leków redakcja MGR.FARM rozmawiała także z Grzegorzem Cessakiem, prezesem Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (czytaj więcej: Prezes URPL: Grafika opakowania powinna odróżniać kolorami moce leku).

Do pobrania:

Tagi:

Artykuł Farmaceuci krytykują nowe opakowania leków Adamedu. Producent przekonuje, że są czytelne… pochodzi z serwisu mgr.farm

Przejdź do dyskusji w serwisie

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz