Autor: Łukasz Waligórski Opublikowano: 20 września 2018

Farmaceuta nie może mieć związanych rąk

Artykuł pochodzi z serwisu
Franczyzy na rynku aptecznym funkcjonują od bardzo dawna i wielu […]

Franczyzy na rynku aptecznym funkcjonują od bardzo dawna i wielu farmaceutów, którzy zdecydowali się z takich programów skorzystać, ocenia je pozytywnie. Nie mogą one jednak wiązać rąk właścicielom aptek. To oni bowiem ponoszą pełną odpowiedzialność za chociażby działania marketingowe narzucane przez franczyzodawcę. Potwierdzają to liczne decyzje WIF, dotyczące przypadków łamania zakazu reklamy aptek, poprzez dystrybucję materiałów promocyjnych dostarczonych przez franczyzę.

Coraz częściej można zaobserwować franczyzy skonstruowane w sposób, który uniemożliwia farmaceutom odstąpienie od wykonania zapisów umowy, pod groźbą dotkliwych kar finansowych (fot. Shutterstock)

Zmiany w prawie farmaceutycznym, które weszły w życie w czerwcu ubiegłego roku, bardzo istotnie wpłynęły na perspektywy i funkcjonowanie wielu podmiotów działających od lat na tym rynku. Zdecydowanie najwięcej stracili na tym przedsiębiorcy i firmy prowadzące sieci apteczne, bowiem ograniczone zostały ich możliwości dalszego rozwoju. Nowe przepisy uniemożliwiły otwieranie nowych aptek tym, którzy nie są farmaceutami i posiadają już co najmniej 4 apteki.

W rezultacie te sieci apteczne, których rozwój nastawiony był do tej pory przede wszystkim na zwiększanie liczby swoich placówek, stanęły przed koniecznością znalezienia nowych sposobów na kontynuowanie tej strategii. Początkowo wydawało się, że możliwe będzie przejmowanie funkcjonujących aptek poprzez skupywanie udziałów w prowadzących je spółkach. Część podmiotów poszła tą drogą, mimo komunikatu wydanego przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego, że taki sposób obchodzenia przepisów może w konsekwencji stać się podstawą do cofania zezwoleń przejętym placówkom.

Innym sposobem na rozwój, dla części podmiotów na rynku aptecznym, stały się franczyzy, które umożliwiają zwiększanie udziału w rynku, bez konieczności zmian własnościowych. I to właśnie w tym miejscu pojawił się problem, który część farmaceutów zaczęła sygnalizować samorządowi aptekarskiemu.

W treściach umów franczyzowych zaczęły pojawiać się zapisy, w realny sposób zagrażające niezależności franczyzobiorcy – a więc właścicielowi apteki, który chciałby w taką franczyzę wejść, by np. ratować upadający biznes. I właśnie takich sytuacji dotyczył komunikat wydany przez Naczelną Izbę Aptekarską (czytaj więcej: Indywidualny aptekarz dołączając do franczyzy może stracić zezwolenie za przekroczenie 1%?).

Franczyzy na rynku aptecznym funkcjonują od bardzo dawna i wielu farmaceutów, którzy zdecydowali się z takich programów skorzystać, ocenia je pozytywnie. Pozwalają one aptekarzowi skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług, bez konieczności martwienia się o kwestie marketingu, marchendisingu czy zamówień i strategii cenowych. Taki model ma jednak sens tylko wtedy, gdy farmaceuta będący franczyzobiorcą, ma kontrolę i decyzyjny głos, nad tym co dzieje się w jego aptece. Mam tutaj na myśli np. jakość sprzedawanych produktów czy działania marketingowe, które mogą naruszać zakaz reklamy aptek. To farmaceuta będący właścicielem swojej apteki ponosi w takich sytuacjach pełną odpowiedzialność za takie działania, a nie franczyzodawca. Potwierdzają to liczne decyzje WIF, dotyczące przypadków łamania zakazu reklamy aptek, poprzez dystrybucję materiałów promocyjnych dostarczonych przez franczyzę (czytaj więcej: Huczne otwarcie apteki i dotkliwa kara WIF. Winna franczyza?).

Aptekarz decydujący się na zawarcie umowy franczyzowej musi mieć realne prawo do odmowy realizacji niektórych z jej zapisów, jeśli uzna, że są sprzeczne z prawem lub są niezgodne z etyką zawodową.

Niestety coraz częściej można zaobserwować franczyzy skonstruowane w sposób, który uniemożliwia farmaceutom odstąpienie od wykonania zapisów umowy, pod groźbą dotkliwych kar finansowych – nierzadko równoznacznych z bankructwem takiego franczyzobiorcy.

Takie działania nie powinny mieć miejsca, bowiem w praktyce oznaczają związanie rąk farmaceucie i uzależnienie go od franczyzy. Mimo, że nadal zostaje on właścicielem swojej apteki, to realnie traci nad nią kontrolę, stając się niejako podmiotem zależnym. Dodatkowo jako zleceniobiorca staje się kozłem ofiarnym, w przypadku naruszania przez franczyzę przepisów prawa (np. wspomnianego zakazu reklam aptek). Franczyza lub sieć apteczna, zyskuje natomiast kolejną placówkę, bez konieczności dokonywania zmian własnościowych i niejako obchodząc przepisy wprowadzone w czerwcu ubiegłego roku. W tym kontekście reakcja i ostrzeżenie wydane przez Naczelną Izbę Aptekarską wydaje się jak najbardziej zasadne.

Artykuł Farmaceuta nie może mieć związanych rąk pochodzi z serwisu mgr.farm

Przejdź do dyskusji w serwisie

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz