Autor: Anna Zacharzewska Opublikowano: 2 lipca 2018

Farmaceuta w Irlandii: odpłatność za leki – EM

Artykuł pochodzi z serwisu
Co dzieje się w sytuacji, gdy pacjent uprawniony do leku […]

Co dzieje się w sytuacji, gdy pacjent uprawniony do leku za dwa euro za miesiąc terapii wychodzi ze szpitala z ‘białą’ receptą zamiast zielonej recepty GMS? Hospital Emergency Scheme odpowiada na potrzebę szybkiego zapewnienia leku pacjentowi bez narażania go na niewspółmierne koszta.

Czasem programy komputerowe w przychodniach płatają figle i w rezultacie na recepcie znajdzie się inne dawkowanie niż na recepcie szpitalnej (fot. Shutterstock)

Jak wspomniałam we wpisie Farmaceuta w Irlandii: odpłatność za leki – GMS, pacjent posiadający kartę GMS uprawiony jest do zakupu miesięcznej terapii danym lekiem za dwa euro miesięcznie (pod warunkiem, że lek jest zaaprobowany do stosowania w Irlandii przez HSE). Warunkiem otrzymania leku w takiej cenie jest jednak przedstawienie recepty GMS, tzw. ‘zielonej’ recepty (zielona książeczka LTI, zielona recepta GMS… w końcu jesteśmy na Zielonej Wyspie!). Jednak do wystawienia ‘zielonej’ recepty jest uprawiony lekarz rodzinny, a nie szpital. Czy będziemy więc pobierać od pacjenta 100% ceny leku zapisanego na recepcie szpitalnej? Na szczęście dla portfela pacjenta, nie.

Hospital Emergency to schemat uprawniający do wydania siedmiodniowego zapotrzebowania na leki lub całego kursu antybiotyku lub jednego opakowania kropli/żeli/kremów. Pobieramy od pacjenta wciąż dwa euro za lek. Jeśli na recepcie był tylko antybiotyk albo lek wskazany do stosowania do siedmiu dni, to na tym sprawa się kończy. Jeśli jednak lek jest wskazany do użytkowania powyżej siedmiu dni, oddajemy pacjentowi kopię recepty i on z tą kopią udaje się do lekarza pierwszego kontaktu, który zapisze lek na ‘zielonej’ recepcie. Nie zawadzi potem w aptece porównać recepty od lekarza rodzinnego z oryginalną receptą szpitalną (którą archiwizujemy z podpisanym przez pacjenta Prescription Claim Form), gdyż czasem programy komputerowe w przychodniach płatają figle i w rezultacie na recepcie znajdzie się inne dawkowanie niż na recepcie szpitalnej. Jeśli lekarz tego nie wychwyci, to my jesteśmy ostatnim ogniwem mogącym zapobiec błędowi.

Jak łatwo się domyślić, korzystając ze schematu EM, pacjent zapłaci dwukrotnie za ten sam lek – raz za tydzień terapii tuż po wyjściu ze szpitala i raz za resztę terapii po przepisaniu przez lekarza rodzinnego. Myślę jednak, że nie jest to wielki koszt w porównaniu z korzyścią płynącą z natychmiastowego dostępu do leku, zwłaszcza, jeśli jest piątek wieczór i pacjent musiałby czekać na wizytę u lekarza rodzinnego do poniedziałku.
Recepta szpitalna jest ważna do realizacji w schemacie EM przez siedem dni i tylko przez szpitale publiczne. Błędem jest więc wydanie leku za dwa euro przepisanego przez szpital prywatny.

Jak wybrnąć z sytuacji, kiedy pacjent posiada kartę GMS i nie chce płacić 100% wartości leku, ale był w szpitalu prywatnym? Apteczny program komputerowy daje możliwość wydania leku ‘on loan’ – czyli niejako w pożyczkę. W końcu mamy dostęp do ważnej recepty dla danego pacjenta, więc dajemy mu kilka dni zapotrzebowania (zwykle pięć lub siedem), pobieramy od niego dwa euro, kserujemy receptę, a gdy pacjent przyniesie nam ‘zieloną’ receptę, wydajemy resztę zapotrzebowania, anulujemy pożyczkę i przypisujemy recepcie schemat GMS. W sytuacji, kiedy na recepcie szpitalnej znajduje się lek nierefundowany, pacjent musi niestety zapłacić za niego 100%, więc możemy wydać całe zapotrzebowanie od razu.

Artykuł Farmaceuta w Irlandii: odpłatność za leki – EM pochodzi z serwisu mgr.farm

Przejdź do dyskusji w serwisie

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz