Autor: Sebastian Bort Opublikowano: 19 października 2017

Farmaceuto! Przestań narzekać na suplementy diety!

Lek czy suplement? Co polecić pacjentowi? Jesteśmy farmaceutami, dlatego oczywistym […]

Lek czy suplement? Co polecić pacjentowi? Jesteśmy farmaceutami, dlatego oczywistym wydaje się, że powinniśmy rekomendować leki. W końcu „pacjent jest osobą leczoną, a nie karmioną”, jak to napisał kiedyś Marcin Piątek. A suplementy diety to przecież środki spożywcze. My farmaceuci, skończyliśmy uczelnie medyczne i uczyliśmy się o lekach. Nikt nas nie edukował o suplementach diety i sposobach ich weryfikacji. Owszem – mieliśmy biochemię, bromatologię czy farmakognozję, na których omawiano składniki suplementów diety: witaminy, minerały, mikroelementy, surowce ziołowe. Ale czy ktoś nam wyjaśnił, kiedy i jak należy je suplementować? I czy koniecznie trzeba w tym celu stosować produkty o statusie leku – a może wystarczy suplement diety?

Młody farmaceuta trafiający prosto ze studiów do apteki, może czuć się zaskoczony. Jego głowa wypełniona jest skomplikowanymi nazwami substancji leczniczych, interakcjami, przeciwwskazaniami i wskazaniami, a na półkach widzi… suplementy diety. I to dużo suplementów diety! Czasami wręcz zastanawiam się, jak wyglądałby apteczne półki, gdyby pewnego dnia sprzątnąć z nich te wszystkie pudełka suplementów. Pewnie jak za „komuny” zostałby tylko ocet…

Wróćmy jednak do tego młodego farmaceuty, który przegląda apteczne półki i czuje autentyczną bezradność. Widzi dziesiątki nazw i składników, o których na studiach go nie uczono. Kilka rodzajów soli magnezu, różne dawki kwasów omega-3 i trany z rekina, o których istnieniu nie miał pojęcia. W naturalny sposób pojawia się więc u niego opór i niechęć do suplementów diety – szczególnie, że w przekazach mediów branżowych znajduje merytoryczne wątpliwości co do ich jakości i bezpieczeństwa. Swoją cegiełkę dokładają też producenci, których działania marketingowe są często dalekie od uczciwości i legalności, nie wspominając już o zmyślanych wskazaniach czy nielogicznych składach takich preparatów. Suplementy diety stają się więc w oczach młodego farmaceuty źródłem frustracji zawodowej i niekiedy wręcz przedmiotem… nienawiści.

Niektórzy nienawidzą je skrycie. Inni krytykują je otwarcie, korzystając z dobrodziejstw współczesnych środków przekazu. Niestety bardzo często wpadają tym sposobem w pewną pułapkę. Deprecjonując suplementy diety, złorzecząc na ich producentów i deklarując rekomendowanie swoim pacjentom wyłącznie leków, ostatecznie trafiają w ślepy zaułek. A dokładnie na półki, gdzie nie istnieje alternatywa dla suplementów diety. Wyobrażam sobie tego młodego farmaceutę, który jednego dnia pisze w internecie o tym jakie to suplementy diety są złe i beznadziejne, a następnego dnia w aptece pacjentka prosi go o tran na odporność dla swojego dziecka. Co jej poleci? Będzie gorączkowo przeszukiwał półki z nadzieją, że znajdzie jakiś tran o statusie leku, aż w końcu postawi przed kobietą butelkę suplementu diety. Podobna sytuacja spotka go, gdy starszy mężczyzna przyjdzie z kartką od kardiologa, by zażywał kwasy omega-3… I takich przypadków można by mnożyć.

Negowanie, krytykowanie i narzekanie na suplementy diety nie jest rozwiązaniem. Przynajmniej nie takim, które przystoi farmaceucie. Zamiast temat ignorować i deprecjonować, trzeba go po prostu „wziąć za rogi”. Przed suplementami diety nie uciekniemy. Ale możemy nauczyć się, jak odróżniać te wartościowe, potrzebne i wiarygodne, od marketingowych potworków o wątpliwej jakości. Dlatego między innymi w magazynie MGR.FARM już od pół roku istnieje rubryka „Suplementy diety pod lupą”, w której Marcin Piątek podpowiada, gdzie znaleźć odpowiednie wytyczne, pozwalające ocenić sens suplementacji i wiarygodność producenta.

Od suplementów diety nie ma ucieczki. Oczywiście już od dawna słychać zapowiedzi Ministerstwa Zdrowia, że zajmie się problemami tego rynku i doprecyzuje przepisy w taki sposób, by konsument nie był wprowadzany w błąd co do działania suplementów. Minie jednak sporo czasu, zanim cokolwiek się w tej materii zmieni, a z całą pewnością zmiany te nie spowodują likwidacji suplementów diety z aptek. Nadal to farmaceuci będą ich głównymi „sprzedawcami” i to na nich będzie spoczywał obowiązek fachowego zaspokojenia potrzeb i oczekiwań „konsumenta”. Zresztą sami aptekarze są świadomi tego, że suplementy w aptekach są potrzebne – nie tylko dlatego, że stanowią często warunek ich rentowności, ale przede wszystkim ze względu na wskazania merytoryczne. Podkreśliła to kilka miesięcy temu Naczelna Rada Aptekarska w swoim stanowisku na ten temat (czytaj więcej: Stanowiska NRA w sprawie suplementów i kosmetyków).

„Naczelna Rada Aptekarska podkreśla, że masowe spożywanie suplementów diety oraz ich wpływ na stan zdrowia pacjentów, w szczególności pacjentów chorujących na przewlekłe choroby oraz pacjentów, którzy z uwagi na wiek przyjmują znaczne ilości leków, powodują konieczność wprowadzenia regulacji prawnych, zapewniających uzyskanie przez pacjenta fachowej, rzetelnej i prawdziwej informacji o możliwości stosowania suplementu diety oraz informacji o ewentualnych interakcjach, jakie zachodzić mogą w związku ze stosowaniem suplementów diety, co możliwe jest jedynie przy wydawaniu tych produktów w aptece.”

Nie pozostaje nam zatem nic innego, jak zgłębiać temat suplementów diety i uczyć się odróżniać te wiarygodne od niewiarygodnych i potrzebne od niepotrzebnych. Możecie być zaskoczeni gdy czasami okaże się, że suplement diety jest bardziej wskazany niż lek…

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz