REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 10 stycznia 2019

Firmy farmaceutyczne wydały ponad 4 mld zł na reklamę w 2018 roku

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA

Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w 2018 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej. Największy budżet w minionym roku na reklamy w mediach przeznaczyła branża farmaceutyczna. Jej wydatki stanowiły 35 proc. spośród wszystkich przeanalizowanych branż.

W minionym roku najwięcej wydano na reklamy leków, suplementów diety innych produktów z branży farmaceutycznej. W sumie wydatki na nie wyniosły ponad 4 mld 215 mln na promocję w telewizji, prasie i radio. Na drugim miejscu znalazła się z kolei branża handlowa, która przeznaczyła na reklamę 4 mln złotych mniej – 4,211 mln. Sumy te znacznie przekraczają budżety pozostałych branż. Każda z nich w skali roku przekroczyła jeden miliard złotych (oficjalne stawki cennikowe netto, bez uwzględniania rabatowania w mediach).

Branża farmaceutyczna zainwestowała najwyższe kwoty w I i II kwartale, co odzwierciedla sezon zwiększonych zachorowań (przeziębienia, grypa, obniżona odporność w sezonie jesienno-zimowym). Z kolei sektor handlowy zarezerwował najwyższe kwoty do zainwestowania w sezonie przedświątecznym (IV kwartał). Ciekawą prawidłowością oznaczają się też pozostałe branże, które przeznaczały większe kwoty na płatną promocję w II i IV kwartale, a zmniejszały je w I i III. Może to wiązać się ze zwiększoną obecnością reklamową w sezonie przedświątecznym, ale też zmniejszonymi nakładami na promocję w okresie wakacyjnym.

REKLAMA

Wydatki reklamowe w podziale na media

Największe kwoty w przeanalizowanych branżach nadal inwestowane są w reklamy telewizyjne. W 2018 roku udział reklam telewizyjnych w budżetach reklamodawców wyniósł średnio 65 proc. Natomiast najwięcej na reklamę telewizyjną wydały marki telekomunikacyjne i finansowe (80 proc.). Z kolei branża handlowa miała najwyższy udział w reklamach radiowych. Najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie, najmniej w reklamę drukowaną zainwestowała branża telekomunikacyjna.

REKLAMA

Marki o największych wydatkach reklamowych

W 2018 roku Ibuprom zainwestował największe kwoty w reklamy – prawie 87 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Molekin (ponad 68 mln), NeoMag (ponad 59 mln), Voltaren (prawie 52 mln) oraz Biotebal (prawie 48 mln).

Marki, które zainwestowały najwięcej na reklamę w danym miesiącu

W branży farmaceutycznej dominowały preparaty na wzmocnienie oraz wspomagające w przypadku grypy lub przeziębienia. Molekin inwestował najwięcej na reklamę przez niemal pół roku 2018 wydając ponad 43 mln. Na drugim miejscu jest Ibuprom, który wydał najwięcej w marcu, kwietniu oraz październiku, łącznie ponad 30 mln.

Typy reklamowanych produktów

W podsumowaniu całego roku można zauważyć, że największe budżety przeznaczono na preparaty wspomagające w czasie przeziębiania i grypy (19 proc.) oraz środki przeciwbólowe (15 proc.). Inwestowano również w promocję m.in. witamin i minerałów, suplementów diety, a także preparatów pielęgnacyjnych i wzmacniających trawienie i wątrobę.

Raport opracowano na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM. Obejmuje on okres 1 stycznia do 31 grudnia  2018 r. Badaniem objęto reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.

Jak było rok wcześniej?

W 2017 roku pozycję lidera i największego reklamodawcy zajmowała firma farmaceutyczna Aflofarm Farmacja Polska. Wydała na wsparcie swoich marek nieco ponad 2 mld zł, czyli 9,8 proc. więcej niż w 2016 roku. Jej wydatki wyniosły tyle, co nakłady reklamowe trzech kolejnych reklamodawców łącznie (czytaj więcej: Aflofarm wydał w 2017 roku ponad 2 mld zł na reklamy).

W czołowej 10 znalazły się w 2017 roku jeszcze dwie firmy farmaceutyczne. Blisko 420 mln zł na reklamy wydała firma USP Zdrowie, natomiast nieco ponad 400 mln przeznaczył Natur Produkt Zdrovit. W przypadku tego drugiego wydatki na reklamę w porównaniu z poprzednim rokiem wzrosły o 37,6 proc. Był to największy wzrost z czołowej dziesiątki.

Źródło: ŁW/IMM

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych