Autor: Sebastian Bort Opublikowano: 7 sierpnia 2017

Fryzjerka, która leczy…

Mój fryzjer pojechał na wakacje, a włosy trzeba było przyciąć. […]

Mój fryzjer pojechał na wakacje, a włosy trzeba było przyciąć. Chcąc, nie chcąc musiałem więc skorzystać z usług innego fachowca. Padło na fryzjerkę w średnim wieku, która przywitała mnie w jednym z osiedlowych „salonów”. Nie byłem dla niej wyzwaniem. Góra na 1 centymetr, a boki krócej. Co najwyżej 15 minut roboty. Okazało się jednak, że to było najdłuższe 15 minut w moim życiu.

Kobieta była nieprzeciętną gadułą. Ja siedząc na fotelu fryzjerskim nie przepadam za rozmowami, szczególnie z dopiero co poznaną osobą, trzymającą przy moim uchu nożyczki. Ta jednak cały czas próbowała wciągnąć nie w konwersację. Zdawkowo odpowiadałem na jej pytania, dając do zrozumienia, że nie chce mi się z nią gadać. Szczególnie, że jakimś cudem z tematu pogody i wakacji udało jej się przejść do zdrowia. I tutaj się zaczęło…

Okazało się, że fryzjerka była świeżo po lekturze książki niejakiego Zięby. Była nią ewidentnie zafascynowana. Kiedy tylko zaczęła mówić o ukrytych terapiach, spisku lekarzy i firm farmaceutycznych, jej głos drżał i przybierał na sile. O teoriach Zięby mówiła jak o prawdach objawionych. Zakwaszenie organizmu, lewoskrętna witamina C, leczenie raka, niedobory jodu, pasożyty… Twierdziła, że lekarze nie znają podstaw, leczą według schematów ustalonych przez firmy farmaceutyczne i przepisują dziesiątki niepotrzebnych leków. Dostało się też aptekom i farmaceutom, którzy uzależniają ludzi od leków, sprzedają placebo i nie mają w asortymencie najbardziej podstawowych i naturalnych produktów – takich jak ta lewoskrętna witamina C.

Słuchałem tego wszystkiego z narastającą frustracją. Nie wiedziała, że jestem farmaceutą. Raczyła mnie teoriami i prawdami, od których robiło mi się niedobrze. Jednocześnie widziałem w jej oczach pasję przemieszaną z furią. Milczałem. I nie chodzi o to, że bałem się jej sprzeciwić, bo mogłaby wbić mi nożyczki w szyję. Tylko ilość głupot, durnych poglądów i całego tego alternatywnego bełkotu, która wydobywała się z jej ust, była po prostu tak ogromna, że nie dało się z tym dyskutować. Więc siedziałem w milczeniu, zaciskając zęby i czekałem aż skończy mnie strzyc.

I skończyła. Kiedy wstałem z fotela wiedziałem, że nie mogę tego tak zostawić. Byłem przekonany, że podobnie nawiedzoną gadkę sprzedaje każdemu swojemu klientowi i klientce. Zatruwa ich umysły durnymi teoriami i podważa zaufanie do farmaceutów. Tak nie mogło być.

– Szanowna Pani – zacząłem spokojnie. – Po tym co tutaj od Pani usłyszałem, chciałbym Panią zaprosić do swojej apteki na rozmowę. Tak się bowiem składa, że jestem farmaceutą, zdążyła Pani mnie obrazić kilka razy kiedy siedziałem na tym fotelu, i chciałbym Pani pokazać jak bardzo się Pani myli. Chciałbym Pani pokazać kim tak naprawdę jest Zięba, którego książkę tak bardzo Pani uwielbia. Tutaj jest moja wizytówka i proszę zadzwonić jak będzie Pani chciała porozmawiać o zdrowiu z kimś, kto się na tym faktycznie zna. Tylko proszę Panią, niech Pani przestanie opowiadać te dyrdymały swoim klientom.

Kobietę zamurowało. Ewidentnie była zaskoczona i nie wiedziała co powiedzieć. Przepraszać czy opieprzać? Dziękować czy wyganiać? I taką ją zostawiłem.

Generalnie ta sytuacja uświadomiła mi jak podatni są ludzie na aktywność znachorów, takich jak Zięba – wykorzystujących wszelkie techniki manipulacji, by zdobyć zaufanie swoich ofiar i narzucić im swój światopogląd. To wręcz zakrawa na sektę. Wizja świata i zdrowia kreowana przez Ziębę jest dla wielu jak religia. Wierzą w nią, choć nikt im nie przedstawia dowodów – jedynie przypowieści. Ułatwia im to rozczarowanie medycyną konwencjonalną i idea, że kryją się za nią ogromne pieniądze wyłudzane od chorych ludzi. W rezultacie wyznawcy tej religii stają się wręcz fanatykami, przekonanymi do tego stopnia, że głoszą jej prawdy gdzie tylko mogą. Wydaje im się, że doznali oświecenia i jego kaganek muszą nieść w świat. W rzeczywistości są jednak jak ćmy, które bezmyślnie lecą do płomienia świecy, by ostatecznie w nim spłonąć.

P.S.: Przy tej okazji naszła mnie też jeszcze jedna refleksja. Fryzjerka głosząca teorie medycyny alternatywnej to tylko kolejny przykład charakterystycznej cechy Polaków, którzy znają się na wszystkim. Cechy, która jest wykorzystywana też przez producentów leków w kampaniach reklamowych. Bo skąd niby w reklamach biorą się fryzjerki rekomendujące tabletki na włosy, optycy polecający krople do oczu czy fizjoterapeuci zachwalający konkretny magnez? O właścicielce apteki reklamującej lek przeciwbólowy już nie wspomnę… Teraz czekam już tylko na kosmetyczkę, która będzie zachwalała pewien żel z klindamycyną, który jakimś sposobem jest u nas wyrobem medycznym dostępnym bez recepty. W końcu nie raz zdarzało mi się widzieć w aptece młode dziewczyny z receptą (zwykłą kartką) od kosmetyczki na Klindamycin w żelu…

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz