Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 17 lipca 2018

Gdy farmaceuta się pomyli, to na głowie stanie by błąd naprawić. A przychodnia?

Artykuł pochodzi z serwisu
Szerokim echem w środowisku farmaceutów obił się niedawny wyrok Sądu […]

Szerokim echem w środowisku farmaceutów obił się niedawny wyrok Sądu Rejonowego w Zamościu. Nakazał on jednemu z niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej wypłatę nastolatce zadośćuczynienia w wysokości 6 000 zł za to, że pielęgniarka podała dziewczynie inną szczepionkę niż przepisał lekarz…

Farmaceuci są zgodni, że w takich sytuacjach najbardziej zgubna jest rutyna – zarówno po stronie pracowników aptek, jak i pielęgniarek podających szczepionki (fot. Shutterstock)

Przypomnijmy, że pod koniec kwietnia 2014 roku 12-letniej dziewczynie została podana w jednym z zamojskich niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, niewłaściwa szczepionka odczulająca. Lek został błędnie wydany w aptece, przyznała się do zaniedbania i dobrowolnie wypłaciła na rzecz pacjentki 5 tys. zł zadośćuczynienia. NZOZ, którego pielęgniarka podała złą szczepionkę, uznał jednak, że nic się nie stało, bo dziewczyna nie doznała żadnej szkody. Podobne stanowisko zajął zakład ubezpieczeniowy, w którym NZOZ miał wykupioną polisę. Sprawa trafiła do sądu, który niedawno uznał, że obowiązkiem pielęgniarki podającej szczepionkę było zweryfikowanie składu leku. Zasądził więc od NZOZ wypłatę na rzecz dziewczyny 6 tys. zł zadośćuczynienia (czytaj więcej: Apteka pomyliła szczepionki. NZOZ zapłaci 6000 zł odszkodowania, bo pielęgniarka jej nie sprawdziła).

– Farmaceuta się pomyli, to na głowie stanie, żeby jak najprędzej błąd naprawić, a tu apteka jeszcze zadośćuczynienie wypłaciła, a przychodnia co? Stwierdza, że nic się przecież nie stało – komentuje tę sytuację w dyskusji a serwie Farmacja.net farmaceutka Iwona Napierała. – Nie raz tak miałam, że podczas realizacji recepty pacjent zgłaszał, że coś jest nie (czy to dawka, czy lek) po telefonie do lekarza okazywało się, że rzeczywiście popełnił on błąd przy wypisywaniu, ale jakoś żaden z nich nigdy się specjalnie nie przejął.

Podkreśla, że w tej sytuacja apteka problem „wzięła na klatę, ale przede wszystkim zgodnie z etyką zawodową zrobiła wszystko co tylko można było, by błąd naprawić”.

Z kolei magister farmacji Marta Kaczmarska zapewnia, że jak tylko widzi, że pacjent „jakoś tak krzywo patrzy na leki”, to najpierw upewnia się, że ma to samo w ręce co na recepcie, a potem dopytuje czy według niego coś się nie zgadza.

– Lekarz też mógł się pomylić, albo chociażby zmienić lek/dawkę, a pacjent tego nie zarejestrował. Zawsze lepiej dopytać, skonsultować – zapewnia w rozmowie na Farmacja.net Marta Kaczmarska. – Tym bardziej nie rozumiem zachowania pielęgniarki. Pomylić się każdy może, jesteśmy tylko ludźmi. Ale nie sprawdzić leku jaki podaje, pomimo wątpliwości ojca pacjentki, to już jest ewidentne zaniedbanie. Na podejście przychodni też brak słów… Wina się skumulowała, najpierw zawaliła osoba wydająca lek, potem ta która go podała. Zarówno apteka jak przychodnia powinny to wziąć na klatę, a nie zamiatać sprawę pod dywan.

Podobnego zdania jest też Maria Magdalena Kowalczuk, farmaceutka z wieloletnim stażem pracy w aptece:

– Jak widać, pomyłka może wiele kosztować każdą stronę. Jeżeli pacjent sygnalizuje, ze mu się opakowanie nie podoba, to chociaż jestem pewna swego, to i tak konsultuję to z koleżankami. Wielokrotnie odsyłałam pacjenta z receptą do wyjaśnienia z lekarzem, albo żeby przyszedł ze starymi lekami. Trochę dziwi zbagatelizowanie uwag ojca przez pielęgniarkę – pisze na Farmacja.net mgr farm. Maria Magdalen Kowalczuk, jednocześnie zwracając uwagę też na potencjalny problem związany z trudnością w retaksowaniu recept zawierających szczepionki odczulające.

– Praktycznie jest to niemożliwe. Na wydruku nie widać tych istotnych szczegółów. Jeżeli się błędu nie wyłapie przed wydaniem leku, to praktycznie pies pogrzebany – pisze farmaceutka.

Wtóruje jej Iwona Napierała, również stwierdzająca, że nie lubi tego typu recept. Zwraca jednak uwagę, że znaczenie dla bezpieczeństwa wydawania tego typu preparatów ma już samo ich zamawianie.

– U nas zwykle zamawiamy je pod pacjenta, więc jest sprawdzana przy przyjęciu i zwykle tylko jedna, więc możliwość błędu trochę zminimalizowana – zapewnia farmaceutka.

Farmaceuci są zgodni, że w takich sytuacjach najbardziej zgubna jest rutyna – zarówno po stronie pracowników aptek, jak i pielęgniarek podających szczepionki.

Więcej na ten temat w dyskusji w serwisie Farmacja.net

Tagi: 

Artykuł Gdy farmaceuta się pomyli, to na głowie stanie by błąd naprawić. A przychodnia? pochodzi z serwisu mgr.farm

Przejdź do dyskusji w serwisie

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz