REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 19 lipca 2018

GIF nakazuje wycofanie reklam Lipomalu i Neosine Forte

Artykuł pochodzi z serwisu

Główny Inspektor Farmaceutyczny wydał trzy decyzje nakazujące spółce Aflofarm Farmacja Polska wstrzymanie emisji reklam syropu Lipomal i dwóch wariantów preparatu Neosine Forte. Zdaniem urzędników reklama pierwszego produktu sugerowała, że można go podawać dzieciom bez ograniczeń, a bohaterką spotów z Neosine była farmaceutka.

Aflofarm tłumaczył, że żadne prawo nie zabrania umiejscowienia akcji reklamy w aptece, a bohaterka spotu nie ma na sobie białego fartucha, tylko białą marynarkę.(fot. MGR.FARM / kadr z reklamy Neosine)

REKLAMA

REKLAMA

Główny Inspektor Farmaceutyczny uznał, że pojawiające się w spocie telewizyjnym Lipomalu stwierdzenie: „Do tego Lipomal jest tak bezpieczny, że można go stosować już po pierwszym roku życia. Lipomal bez gorączki. Bez obaw” może sugerować, że preparat można podawać bez ograniczeń dzieciom, które ukończyły pierwszy rok życia. Urzędnicy uznali, że sformułowanie to wprowadza w błąd, ponieważ w zatwierdzonej ulotce preparatu wskazano, że dzieci w wieku od 1 do 3 lat mogą zażywać Lipomal po konsultacji lekarskiej, 2-3 razy na dobę w dawkach po 5 ml.

GIF zwrócił też uwagę, że użyte w reklamie stwierdzenie: „Lipomal to jedyny taki naturalny lek, który zwalcza gorączkę” wskazuje na naturalne pochodzenie syropu, tymczasem prawo farmaceutyczne zabrania stosowania w komunikatach reklamowych treści, które sugerują, że stosowanie danego produktu wynika z jego naturalnego pochodzenia.

Z kolei o wszczęściu postępowania przez GIF w sprawie reklam Neosine Forte pisaliśmy już w lutym (czytaj więcej: Aflofarm odpowie przed GIF za reklamy Neosine Forte). Ostatecznie Główny Inspektorat Farmaceutyczny uznał za niezgodne z prawem wykorzystanie w nich wizerunku osób, które mogą być postrzegane jako posiadające wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne (np. lekarzy, farmaceutów itp.). Zwrócono uwagę, że akcja reklamy toczy się w aptece, a o zaletach produktu przekonuje osoba ubrana w biały fartuch – odbiorca filmu może więc myśleć, że jest to pracownik apteki.

Wezwany przez GIF do złożenia wyjaśnień Aflofarm tłumaczył, że żadne prawo nie zabrania umiejscowienia akcji reklamy w aptece, a bohaterka spotu nie ma na sobie białego fartucha, tylko białą marynarkę.

– Sam kolor odzieży wierzchniej, którą nosi bohaterka spotu nie może przesądzać o przynależności do grupy farmaceutów, np. biała marynarka jest typowa w przypadku oficjalnego stroju marynarzy, a nikt przecież z tego powodu nie odbierze tak ubranej, jako członka wskazanej grupy – uzasadniali przedstawiciele Aflofarmu.

Główny Inspektorat Farmaceutyczny tych argumentów nie podzielił, tłumacząc, że nawet jeśli nie strój kobiety, to jej wiedza, którą się posługuję opowiadając o Neosine Forte może sugerować, że jest pracownicą apteki.

Aflofarm w lutym wstrzymał sporną reklamę, ale rozpoczął emisję innego spotu, w którym kobieta sugerująca podanie preparatu podkreśla w rozmowie z matką dziecka „wprawdzie nie jestem farmaceutką…” (czytaj więcej: Aflofarm zmienia reklamy Neosine: „Nie jestem farmaceutą…”). Inspektor uznał jednak, że jest to jedynie nieznaczna modyfikacja i spot nadal wprowadza w błąd, w związku z czym jego emisja powinna zostać wstrzymana.

W środę po południu reklam Lipomalu i Neosine Forte, które zakwestionował GIF, nie było już w internecie. Już dwa lata temu Główny Inspektorat Farmaceutyczny nakazał Aflofarmowi wstrzymanie reklam Neosine twierdząc, że wprowadzają one widza w błąd (czytaj więcej: Reklama Neosine wprowadzała w błąd).

Do pobrania:

Źródło: GIF / Wirtualne Media

Tagi: 
Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych