REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 31 grudnia 2018

Inspektor farmaceutyczny ze strzelbą podczas kontroli w aptece?

Artykuł pochodzi z serwisu

Powstanie „policja lekowa”, która będzie walczyć z nielegalnym wywozem leków… Tak przynajmniej przyszłość inspekcji farmaceutycznej widzi kancelaria premiera. Inspektorzy mają zyskać nowe kompetencje i uprawnienia, jednoznacznie kojarzące się z tymi, jakie posiadają policjanci…

– Walka z nielegalnym wywozem leków musi być bezwzględna. Kosmetyczne zmiany nie pomogą. Twierdzą tak ministrowie w KPRM i sugerują, by inspekcja farmaceutyczna stała się znacznie potężniejsza niż obecnie – pisze Patryk Słowik w dzisiejszym wydaniu Gazety Prawnej pt. „Walka z nielegalnym wywozem leków musi być bezwzględna. Ministrowie zapowiadają powstanie policji lekowej”.

Sekretarz kolegium ds. służb specjalnych Maciej Wąsik w piśmie do wiceministra sprawiedliwości Marcina Warchoła sugeruje, że potrzebne jest instytucjonalne wzmocnienie inspekcji farmaceutycznej i wyposażenie jej w uprawnienia quasi-policyjne. Jego zdaniem inspekcja powinna zacząć, przynajmniej pod względem uprawnień, przypominać Krajową Administrację Skarbową.

REKLAMA

– To zły pomysł – uważa dr Dobrawa Biadun, radca prawny i ekspertka Konfederacji Lewiatan.

REKLAMA

– To dobry pomysł – twierdzi z kolei Marek Tomków, wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej.

Stanowisko KPRM to powrót do koncepcji, która pojawiła się już kilkanaście miesięcy temu. Gazeta Prawna zapoznała się z pismem Macieja Wąsika do wiceministra sprawiedliwości Marcina Warchoła (datowane na 13 listopada 2018 r.). Wynika z niego, że priorytetowym celem działania inspekcji farmaceutycznej jest ochrona życia i zdrowia pacjentów. A jej elementem jest zatrzymywanie w kraju deficytowych leków. Zdaniem KPRM problem polega jednak na tym, że inspektorzy obecnie nie mają solidnych narzędzi do egzekwowania prawa. A wszelkie zabiegi resortów sprawiedliwości i zdrowia, o których mowa w ostatnich tygodniach w mediach, to jedynie tworzenie iluzji, że coś się naprawdę zmieni (czytaj więcej: Ziobro: Proponujemy ustawę, która pozwoli ścigać przestępców z mafii lekowej).

Potrzebne narzędzia do egzekwowania prawa

– Lekarstwo musi być silniejsze od choroby. A nielegalny wywóz leków trawi Polskę. Dlatego wszelkie działania, które mogą go ograniczyć, zasługują na aprobatę – przekonuje Marek Tomków. Przy czym dodaje, że władza nie może się zatrzymać jedynie na zwiększeniu kompetencji inspekcji. Za tym musi iść jej gruntowne przebudowanie oraz dofinansowanie.

W Polsce kontrolą rynku aptecznego zajmuje się około 130 inspektorów, z czego wielu zbliża się do wieku emerytalnego. W niektórych województwach za kontrolę kilku tysięcy aptek, punktów aptecznych i hurtowni farmaceutycznych odpowiadają pojedyncze osoby (czytaj więcej: Jest ciągle za mało kontrolerów inspekcji farmaceutycznej).

– Inspektoraty borykają się z brakiem kadr: do naborów zgłaszają się albo osoby, które pracowały wcześniej w podmiotach budzących podejrzenia u naszych inspektorów, albo idealiści. Kilka tysięcy złotych, które mogą zarobić na tej posadzie, nie rekompensuje poziomu stresu. Ale też utrudnia wymianę kadr, która jest niezbędna do poprawienia pracy inspekcji. Organizacja i zarobki w inspekcji nie zmieniły się od czasu jej powstania. Tymczasem zakres zadań wzrósł wielokrotnie – mówił w wywiadzie dla MGR.FARM były p.o. Głównego Inspektora Farmaceutycznego, Zbigniew Niewójt (czytaj więcej: Nie pójdę z nikim na układ).

Zdaniem wiceprezesa NRA nie chodzi o to, by ze strzelbą biegała pani farmaceutka w wieku przedemerytalnym. Należy dopuścić możliwość zatrudniania w inspekcji osób z wykształceniem innym niż farmaceutyczne, np. byłych policjantów, informatyków. I dać im oprócz karabinów pieniądze.

Te rozwiązania uderzą w uczciwych przedsiębiorców?

Do koncepcji KPRM zupełnie inaczej podchodzi Dobrawa Biadun. Jej zdaniem sugerowane zmiany najbardziej uderzą w legalnie działających przedsiębiorców.

– Tak to już jest, że nieuczciwi zawsze kombinują i mniej dotykają ich dodatkowe uprawnienia służb. Za to ci działający legalnie mają kłopoty – twierdzi Dobrawa Biadun. Jej zdaniem narzędzia operacyjno-śledcze do walki ze zorganizowanymi grupami przestępczymi wywożącymi leki istnieją już teraz.

KPRM chce, aby inspekcja farmaceutyczna nie musiała stosować się do przepisów Konstytucji biznesu, w tym prawa przedsiębiorców. Chodzi o to, by inspektorzy nie musieli zapowiadać kontroli, by nie ograniczał ich czas jej przeprowadzania, a także by np. mogli wchodzić do wszystkich pomieszczeń znajdujących się w zarządzie kontrolowanego przedsiębiorcy.

Więcej na ten temat na stronach Gazety Prawnej.

Źródło: ŁW/Gazeta Prawna

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Benhauer sp. z o.o. – prowadzenie kampanii remarketingowych i mierzenie ich efektywności, e-mail Marketing – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz