Autor: Maciej Birecki Opublikowano: 31 grudnia 2018

Jak zgodnie z prawem prowadzić marketing apteki w Internecie?

Artykuł pochodzi z serwisu

W dzisiejszych czasach Internet zawładnął całym światem. Życie przeniosło się na liczne media społecznościowe. Na palcach jednej ręki można policzyć osoby, których codzienne życie nie przenosi się chociaż na chwilę na Facebooka, Twittera, czy Instagrama. Fakt ten wykorzystują specjaliści od marketingu, którzy w owych portalach na najróżniejsze sposoby starają się umieszczać reklamy, mające trafić do licznej rzeszy odbiorców…

Czy taką formę promocji w świetle obowiązującego prawa mogą stosować również apteki w internecie? Jak to robić skutecznie, a jednocześnie w taki sposób, by nie narażać się na uwagę ze strony Inspekcji Farmaceutycznej? Jakie działania apteki w internecie naruszają zakaz reklamy (czytaj więcej: Kolejna kara dla apteki reklamującej się w internecie)?

Prawo Farmaceutyczne zakazuje reklamy

Ustanowienie zakazu reklamy aptek oraz ich działalności w 2012 r. , zgodnie z art.94 a ustawy Prawo Farmaceutyczne wprowadziło znaczne ograniczenia w marketingu aptek. Ustawodawca niestety nie zdefiniował, jakie dokładnie działanie są niedozwolone. W tej kwestii można jedynie polegać na wyroku NSA z dn. 19 listopada 2014 r., który to stwierdził, że za naruszenie zakazu reklamy można traktować zamiar przyciągnięcia potencjalnych klientów do zakupów sprzedawanych towarów w aptece, niezależnie od form i metod jej prowadzenia oraz użytych do jej realizacji środków, jeśli jej celem jest zwiększenie sprzedaży produktów leczniczych lub wyrobów medycznych.

Stąd, niemożliwe stało się stosowanie wszelkich programów lojalnościowych, wyznaczanie dni promocyjnych, czy informowanie chorych o cenach sprzedawanych preparatach w gazetkach, ulotkach, oraz afiszowanie informacji o stosowanych promocjach w samej aptece.

W jaki sposób można prowadzić marketing apteki w sieci?

Rozpoczęcie prowadzenia marketingu apteki w sieci należy rozpocząć od stworzenia jej strony internetowej. Istnieje wiele darmowych serwerów, dzięki którym, nawet osoba mało zaprzyjaźniona z komputerem powinna sobie poradzić ze stworzeniem witryny w postaci bloga. Jakie informacje można tam umieścić? Oczywiście te o lokalizacji apteki i jej godzinach otwarcia. Ale co dalej?

Jeśli pozostawimy tylko takie informacje na stronie miejmy pewność, że „umrze ona śmiercią naturalną”. Nierozwijanie witryny sprawi, że nikt nie będzie jej odwiedzał. W takim razie co na niej umieszczać? Nie możemy przecież informować na niej o rabatach, promocjach, zamieszczać ofert konkretnych produktów czy organizować konkursy (czytaj więcej: Zakładka „Okazja” na stronie apteki internetowej to zakazana reklama).

Jedynym rozsądnym sposobem na prowadzenie takiej strony internetowej jest umieszczanie na niej tekstów o tematyce farmaceutycznej lub medycznej. Najchętniej czytane są porady, typu: „Jakie są najskuteczniejsze preparaty przeciw wypadaniu włosów?”, „W jaki sposób wzmocnić odporność u dziecka?”, „W jaki sposób sobie poradzić z uporczywą opryszczką wargową?”. Tematów jest tylu, co pacjentów. Na pewno Wam ich nie zabraknie!

O czym nie należy pisać?

Oczywiście nie możecie w nich umieszczać informacji o konkretnych preparatach, ale już spokojnie opiszecie propozycję zastosowania konkretnej substancji leczniczej. Warto też pisać o ewentualnych zmianach w diecie lub informować o konieczności spożywania większych ilości konkretnych witamin i minerałów. Jeśli takie informacje czyta Wasz stały pacjent to miejcie pewność, że przyjdzie do apteki i zapyta o konkretne produkty. Wtedy możecie już o tych preparatach mówić do woli, włączając do tego również informacje o ich cenie.

A co jeśli Wasze zdolności pisarskie nie są na zadowalającym poziomie? Na pewno wtedy nie możecie się poddawać! Krótką poradę napisać umie każdy. Możesz również zamieszczać nagrania video, na którym opowiesz o tym, o czym chciałbyś/chciałabyś napisać. Świetnym sposobem na przekazanie informacji jest również stworzenie nowoczesnych infografik czy prezentacji. A jeśli nie macie jakichkolwiek pomysłów na własną twórczość zawsze możecie złożyć zlecenie u profesjonalnego copywritera.

Media społecznościowe

Oczywiście oprócz samego bloga warto stworzyć profil apteki na Facebooku czy Instagramie. Umieścić tam można zdjęcie apteki albo farmaceutów w niej pracujących (oczywiście za ich zgodą). Pacjent może dzięki temu utożsamiać udostępniane na tych profilach treści z osobami realizującymi mu recepty i rozwiązującym na co dzień ich problemy zdrowotne. Należy jednak wystrzegać się wszelkich działań, które mogą zostać uznane za promocję apteki – a więc pisania o rabatach, akcjach promocyjnych czy konkursach. W orzecznictwie inspekcji farmaceutycznej znane są bowiem decyzje nakładające kary na apteki, za takie działania (czytaj więcej: Pracownicy aptek reklamowali na Facebooku konkurs plastyczny dla dzieci. Właściciel zapłaci karę…)

Zawsze trzeba pamiętać, by wszelkie działania dotyczące apteki w internecie nie były w sposób bezpośredni związane z jej ofertą sprzedażową. Powinny skupiać się przede wszystkim na budowaniu jej wizerunku i podkreślaniu fachowości personelu. Nie mogą zachęcać do zakupów, ani wizyty w aptece. Powinny jednak pokazywaćk, że profesjonalna pomoc i wiedza farmaceuty, jest na wyciągnięcie ręki. Stąd w mojej opinii taka forma informacyjno-komunikacyjna z pacjentem nie powinna zostać uznana jako złamanie zakazu reklamy. Poza tym dzielenie się wiedzą z pacjentami i budowanie wizerunku apteki, jako placówki ochrony zdrowia, wpisuje się w misję zawodu farmaceuty.

Artykuł Jak zgodnie z prawem prowadzić marketing apteki w Internecie? pochodzi z serwisu mgr.farm

Przejdź do dyskusji w serwisie

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Benhauer sp. z o.o. – prowadzenie kampanii remarketingowych i mierzenie ich efektywności, e-mail Marketing – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz