REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 16 października 2019

Jesteś farmaceutą? Twoja marka to twój kapitał!

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA

Żyjemy w bardzo interesujących czasach. Dzięki postępowi technologicznemu oraz różnorodnym możliwościom komunikowania się stosunkowo łatwo jest zaistnieć w świadomości szerszej publiczności jako ekspert w określonej dziedzinie. Niestety za rozpoznawalnością, klikalnością postów czy liczbą followersów na profilach społecznościowych nie zawsze kryją się kompetencje, które upoważniają do bycia wspomnianym ekspertem.

O ile w branży modowej posłuchanie rady pseudoeksperta może doprowadzić do katastrofalnej kreacji na weselu, a w kuchni do spalonego ciasta, o tyle w przypadku zagadnień związanych ze zdrowiem konsekwencje mogą być poważniejsze. Dlatego mój artykuł dedykuję wszystkim farmaceutom z misją, którzy chcą wypełniać ją nie tylko za pierwszym stołem.

Marka osobista farmaceuty

Farmaceuta to zawód zaufania publicznego, a jego wykonywanie wymaga rzetelnej wiedzy. Pacjenci przychodzący do aptek oczekują, że pracujące tam osoby doradzą, jakie leki powinni przyjąć w przypadku wystąpienia określonych dolegliwości, rozwieją wątpliwości dotyczące terapii zaordynowanej przez lekarza lub zaproponują najlepsze sposoby na zapobieganie różnym schorzeniom. Niestety, coraz częściej słyszymy głosy, że pracę farmaceutów sprowadza się do sprzedaży medykamentów, a pacjenci coraz częściej traktują ich jak sprzedawców. W tym kontekście ważne jest przekonywanie opinii publicznej, że wspomniany zawód jest wykonywany przez osoby z gruntowną i rozległą wiedzą, o wysoko rozwiniętych kompetencjach. Jednym ze sposobów walki ze zjawiskiem deprecjacji znaczenia farmaceutów jest podejmowanie przez nich działań, które mają budować ich wizerunek profesjonalistów. A w tym może pomóc marka osobista.

REKLAMA

Markę osobistą należy rozumieć jako sumę wszelkich skojarzeń, doświadczeń i wrażeń, które inni ludzie nabywają w kontakcie z Tobą. Wszystko to, co o Tobie mówią i myślą. Marka osobista wpływa na postrzeganie przez otoczenie, buduje reputację i pomaga tworzyć wizerunek eksperta w danej dziedzinie.

REKLAMA

Na marce osobistej opierają się wiarygodność i zaufanie wobec danej osoby oraz tego, co ma nam do zaoferowania. Ten aspekt jest szczególnie istotny, bo wskazuje na konieczność budowania marki osobistej na fundamencie autentyczności.

Na marce osobistej założyciela czy prezesa bardzo często opiera się funkcjonowanie całego biznesu – weźmy za przykład Richarda Bransona, Steve’a Jobsa czy dr Irenę Eris. Bez silnej marki wymienionych przedsiębiorców nie byłoby ich sukcesów biznesowych.

Jak zbudować markę?

Eksperci działający w tym obszarze są zgodni co do kroków, które należy podjąć, choć różnią się nieco odnośnie do ich kolejności. Logicznym punktem wyjścia w budowaniu marki osobistej jest zacząć od siebie. Na początek zastanów się nad tym, co chcesz zmienić w otaczającym Cię świecie, poprawić, wyeliminować.

Jako farmaceuta masz szerokie pole manewru, dodatkowo w bardzo ważnej sferze, jaką jest ludzkie zdrowie. Możesz walczyć z negatywnymi skutkami polipragmazji, budować świadomość pacjentów na temat przyjmowania antybiotyków czy edukować społeczeństwo w kontekście racjonalnej suplementacji. Możesz też zostać wybawcą rodziców milionów przedszkolaków, doradzając, jak odpowiednio przygotować się do sezonu jesienno-zimowego, albo ratować z opresji kobiety w okresie menopauzy, doradzając, jak minimalizować efekty towarzyszących jej dolegliwości. Decyzja należy do Ciebie, powinna być jednak poprzedzona wnikliwą analizą swoich mocnych i słabych stron.

Zastanów się, w czym jesteś dobry, co Cię naprawdę interesuje, co możesz zaoferować swoim potencjalnym odbiorcom. Bądź obiektywny, to bardzo ważne. Warto skonfrontować poczynione w ten sposób ustalenia z tym, co myślą o Tobie inni – Twoi bliscy, współpracownicy, pacjenci. Następnie przeanalizuj szanse dla Twojej potencjalnej działalności eksperckiej, czyli czynniki i okoliczności jej sprzyjające, a także zagrożenia, które mogą utrudnić lub uniemożliwić realizację nowej misji. Dzięki temu dowiesz się, czy możliwe jest zbudowanie silnej marki osobistej w danym obszarze. Wszystkie te aspekty składają się na Twoją analizę SWOT (metoda analizy strategicznej, skrót od angielskich słów Strengths Weaknesses, Opportunities, Threats). Dla niektórych etap analiz będzie intuicyjny i przebiegnie bez większych problemów, innym przysporzy sporo trudności. Warto jednak poświęcić mu odpowiednio dużo uwagi, bo stanowi fundament dla dalszych, wieloletnich działań na wielu płaszczyznach.

Jeśli wiesz już, na jakich fundamentach opierać będzie się Twoja marka osobista i z jakim przesłaniem chcesz trafić do szerszej publiczności, czas na kolejny krok. Poznaj lepiej grupę, której chcesz pomóc i doradzić. Przeanalizuj, jak żyją, czego potrzebują, gdzie szukają odpowiedzi na nurtujące ich pytania. To ważny element, dzięki któremu będziesz wiedzieć, co stanowi dla nich wartościową treść i jak jej im dostarczyć. Pomoże to także dobrać formę i styl komunikacji z odbiorcami. Dokładnie rozpoznaj konkurencję. Zastanów się, jak działa, jak się wyróżnia, w czym Ty jesteś/będziesz od niej inny, lepszy, dlaczego to Tobie odbiorcy powinni poświęcić swój czas i zaufać.

Marka osobista nie może być imitacją innej marki, dlatego „bądź sobą, wszyscy inni są już zajęci” (Oscar Wilde). Udawanie kogoś, kim nie jesteś, jest męczące, ale przede wszystkim nieprawdziwe i wprowadza w błąd Twoich odbiorców. Pamiętaj, że ludzie cenią autentyczność. Szukaj wyróżników na tle konkurencji, wykorzystując to, co jest w Tobie wyjątkowe i na czym bardzo dobrze się znasz.

Komunikacja i środki przekazu

Po omówieniu podstaw przyszedł czas odpowiedzi na pytanie, jak obwieścić Twoją markę osobistą wybranej grupie odbiorców. Nie jest łatwo przebić się z przekazem w czasach przeładowania informacyjnego. Konieczność wyłuskiwania z gąszczu komunikatów tych, które są dla nas wartościowe, bywa deprymująca. Tym bardziej trzeba zadbać, aby potencjalny zainteresowany nie miał trudności ze znalezieniem Ciebie.

Należy zacząć od popularnych mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn (kolejność przypadkowa, a hierarchia uzależniona od wybranej grupy docelowej). Konieczne jest stworzenie spójnych, atrakcyjnych pod względem wizualnym profili. Pamiętaj, że są one Twoją wizytówką w sieci. Odbiorca, patrząc na różne, publikowane w mediach społecznościowych materiały, powinien od razu wiedzieć, które z nich to Twoje dzieło. Pomyśl o stworzeniu bloga.

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych