REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 6 września 2019

Kara 10 000 zł za „Super Cenę” w aptece. To naruszenie zakazu reklamy…

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA

Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny nałożył karę w wysokości 10 000 zł na aptekę, w której część produktów na półkach była oznaczona kartkami z napisem „Super Cena”. W placówce znajdował się też kosz z lekami i suplementami z informacją, że znajdujące się w nim produkty są tańsze o 50 proc.

W styczniu Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny przeprowadził kontrolę doraźną w jednej z aptek znajdującej się w Makowie Mazowieckim. W jej trakcie kontrolerzy stwierdzili przypadki działań naruszających ust. 94a Prawa farmaceutycznego. Mówi on, że zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Przepis nie definiuje pojęcia reklamy apteki, a jedynie wskazuje, że nie jest nią informacja o lokalizacji i godzinach pracy placówki.

Na podstawie przeprowadzonej kontroli inspekcja zarzuciła właścicielowi apteki naruszenie zakazu reklamy aptek w dwóch formach. Część produktów znajdujących się w aptece oznakowano kartkami, przedstawiającymi cenę preparatu wraz z jego nazwą oraz napis „Super Cena”. Takie informacje znalazły się m.in. na mleku Bebilon z Pronutra+, Strepsils Intensive, Baldivian Noc czy Radirex Max. Po drugie w aptece umieszczono też kosz, w którym znajdowały się różne produkty lecznicze i suplementy diety. Znalazła się też na nim m.in. informacja „-50%” (czytaj również: Informacja o zamiennikach czy reklama apteki?).

REKLAMA

W ocenie inspekcji umieszczenie w aptece wspomnianych kartek miało na celu przyciągnięcie do niej jak największej liczby potencjalnych pacjentów. W rezultacie celem było zwiększenie jej obrotów (czytaj również: WIF w Katowicach karze kolejne apteki za reklamę w izbie ekspedycyjnej).

REKLAMA

– Omawiane kartki były w kolorze żółtym, a znajdujące się na nich napisy o dużej, pogrubionej czcionce, miały kolor czarny. W rezultacie pod względem wizualnym zastosowane elementy mogły z łatwością przykuć uwagę potencjalnych pacjentów odwiedzających aptekę, którzy widząc podaną treść, mogli by ją uznać za zachętę do nabycia, oznaczonych nimi, produktów – czytamy w uzasadnieniu decyzji Mazowieckiego WIF.

Kara dla apteki

Określając wysokość kary WIF w Warszawie wziął pod uwagę przede wszystkim fakt, że kartki z cenami produktów i napisem „Super Cena” znajdowały się w aptece w miejscu łatwo widocznym. Ich wygląd sprawiał z kolei, że pacjent mógł je łatwo zauważyć. Po kontroli właściciel apteki usunął je. Prowadzona reklama dotyczyła też tylko jednej apteki (czytaj również: Kara za reklamę apteki w… jej izbie ekspedycyjnej).

– Mając na względzie wskazane powyżej przesłanki mające wpływ na wymiar kary pieniężnej, Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny nałożył na Stronę karę pieniężną w wysokości 10 000 zł – czytamy w decyzji WIF.

Źródło: ŁW/Mazowiecki WIF
©MGR.FARM

mwif-r-20190813

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych