Autor: Sebastian Bort Opublikowano: 8 listopada 2017

Kara za reklamę apteki w… jej izbie ekspedycyjnej

W trakcie planowej kontroli w jednej ze śląskich aptek, inspektor […]

W trakcie planowej kontroli w jednej ze śląskich aptek, inspektor farmaceutyczny stwierdził w jej izbie ekspedycyjnej plakaty, na których znajdowały się m.in. zdjęcia produktów leczniczych, wyrobów medycznych i suplementów diety wraz z ich krótkim opisem, ceną oraz hasłem „Nie przepłacaj!”. Na plakatach znajdowało się też logo apteki, a niektóre z nich zachęcały pacjentów do uzyskania informacji od farmaceuty, w jaki sposób mogą bezpłatnie otrzymać lek, przytaczając też wymogi, na podstawie których osoba po ukończeniu 75 lat może otrzymać darmowe leki. Kierownik apteki wyjaśniał w trakcie kontroli, że zostały one umieszczone zgodnie z wytycznymi marketingowymi. Kontroler uznał, że materiały te mogą stanowić naruszenie art. 94 z ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne. W rezultacie po zakończonej kontroli zostało wszczęte postępowanie w sprawie naruszenia ustawowego zakazu reklamy aptek.

Przedsiębiorca będący właścicielem apteki zaraz po wszczęciu postępowania usunął z izby ekspedycyjnej sporne materiały. Wyjaśnił też, że ich wcześniejsze umieszczenie w aptece, było spowodowane wymogami franczyzowymi. Przedsiębiorca twierdził również, że niektóre w wyeksponowanych w izbie ekspedycyjnej plakatów, flag lub napisów, nie są reklamą apteki w rozumieniu art. 94 a ust. 1 prawa farmaceutycznego. Potwierdzeniem tego miała być opinia prawnika wysłana do WIF. Przywoływała ona pojmowanie reklamy, jakie przedstawił Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 2 października 2007 roku (II CSK 289/07). Prawnik wskazywał, że informacje umieszczone w izbie ekspedycyjnej nie zachęcają klientów do nabycia oferowanych przez aptekę towarów i nie są w taki sposób odbierane przez klientów. Z kolei umieszczenie plakatów ze zdjęciami i cenami produktów jest formą uwidocznienia ceny w miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług oraz mają one charakter neutralny.

Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny uznał jednak za bezzasadny argument właściciela apteki, który tłumaczył umieszczenie materiałów marketingowych w izbie ekspedycyjnej, wymogami franczyzowymi spółki.

W opinii inspekcji właściciel apteki przed wyłożeniem jakichkolwiek materiałów w izbie ekspedycyjnej powinien ocenić czy takie działanie nie naruszy zakazu prowadzenie reklamy aptek i ich działalności.

– Strona jako podmiot prowadzący aptekę ogólnodostępną, zobowiązana jest do przestrzegania zapisów ustawy Prawo farmaceutyczne. Ponosi zatem odpowiedzialność za treść eksponowanych w lokalu „flag”, plakatów i napisów o różnej treści, gdyż materiały te zostały umieszczone w aptece za wiedzą strony i za jej zgodą – czytamy w treści decyzji WIF.

Inspekcja uznała też, że plakaty ze zdjęciami produktów i ich cenami nie mogą być uznane za informację dotyczącą cen prezentowanych produktów na równi z np. katalogiem handlowym lub listą cenową, gdyż zgodnie z art. 52 ust. 3 pkt 4 ustawy Prawo farmaceutyczne, katalog cenowy lub lista cenowa zawiera jedynie nazwę własną, nazwę powszechnie stosowaną, dawkę, postać i cenę produktu leczniczego.

WIF wskazuje też, że na jednym z plakatów została umieszczona również informacja o treści: „Seniorze od 1 września 2016r pytaj w aptekach o darmowe leki. Objęte refundacją leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne na podstawie wykazu ogłoszonego przez Ministra Zdrowia”. Zdaniem właściciela apteki, informacja ta miała dotyczyć programu 75+, jednak Śląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny uznał, że przez użycie słowa „senior” odbiorca przekazu może odnieść wrażenie, że oferta bezpłatnych leków może być bardzo bogata i niekoniecznie musi dotyczyć ministerialnego programu 75+.

W związku z tym WIF stwierdził, że plakatów o takiej treści nie można uznać za neutralną i pozbawioną elementu zachęty informację o bezpłatnych lekach dla seniorów.

Ostatecznie WIF umorzył postępowanie w przedmiocie nakazania aptece zaprzestania prowadzenia reklamy – a to dlatego, że w trakcie postępowania właściciel apteki poinformował o usunięciu spornych materiałów z izby ekspedycyjnej. Śląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny nałożył jednak na przedsiębiorcę karę pieniężną (kwota została utajniona).

Całą treść powyższej decyzji można znaleźć na stronie Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego w Katowicach.

Źródło: wif.katowice.pl

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie wchodzą przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie ulegają przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz

PILNE!

ZAMKNIJ