Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 25 września 2018

Koniec promocji na leki w sklepach? Inspekcja nakłada karę…

Artykuł pochodzi z serwisu

Śląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny pod koniec sierpnia nałożył karę na sklep, w którym na regałach z lekami umieszczono etykiety z cenami oraz napisami o treści „ZAWSZE TANIO” oraz „ZOOBACZ”. WIF uznał, że naruszono w ten sposób art. 94a ust. 1a prawa farmaceutycznego, który zabrania reklamy placówek obrotu pozaaptecznego i ich działalności odnoszącej się do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych. Skontrolowany sklep musi zapłacić 1500 zł kary…

Zdaniem Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w Katowicach nie jest istotne czy reklama jest dokonywana wewnątrz czy na zewnątrz placówki obrotu pozaaptecznego (fot. Shutterstock)

W trakcie kontroli w jednym ze sklepów Śląski WIF stwierdził naruszenie przez zakazu, o którym mowa w art. 94a ust. 1a ustawy Prawo farmaceutycznego („Zabroniona jest reklama placówek obrotu pozaaptecznego i ich działalności odnosząca się do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych”. W sali sprzedaży, przy opakowaniach leków (znajdujących się na regale „Apteczka” oraz regałach przy stanowiskach kasowych) umieszczono etykiety ceną oraz napisem o treści „ZAWSZE TANIO” oraz wyrazem „ZOOBACZ”, gdzie w miejscu litery „o” zamieszczono znak graficzny obrazujący oczy. W rezultacie inspektor wszczął w tej sprawie postępowanie.

Właściciel sklepu domagał się jego umorzenia, twierdząc że nie doszło w tej sytuacji do naruszenia przepisów dotyczących zakazu reklamy, gdyż działania promocyjne odnosiły się do produktu a nie sklepu czy działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę. WIF uznał jednak, że reklamą placówki obrotu pozaaptecznego i jej działalności (np. sklepu) – w rozumieniu art. 94a ust. 1a Prawa farmaceutycznego – może być każde działanie niezależnie od sposobu i metody jego przeprowadzenia oraz środków użytych do jego realizacji, odnoszące się do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych, jeżeli jego celem jest zwiększenie sprzedaży produktów leczniczych i wyrobów medycznych oferowanych w placówce obrotu pozaaptecznego.

Zakaz reklamy ma szeroki charakter i obejmuje swym zakresem każdy rodzaj reklamy, a tym także reklamę skojarzeniową czy ukrytą.

– Reklama placówki obrotu pozaaptecznego i jej działalności odnosząca się do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych może przyjmować różne formy zachęcania, np.: poprzez ulotki, foldery, plakaty, bilbordy, filmy, bannery, gazetki, czy też etykiety – czytamy w decyzji Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego.

W kontrolowanym sklepie oprócz etykiet przy lekach, z hasłami „ZAWSZE TANIO” i „ZOOBACZ”, Inspektor dopatrzył się działań reklamowych również w cenach produktów.

– Użycie powyższej informacji niewątpliwie miało na celu zwrócenie uwagi klientów na tak oznakowane towary i na okazyjną cenę, korzystną dla kupującego – czytamy w decyzji Inspektora. – Ponadto cena 5,99 posiada końcówkę: „99 groszy”. Ceny z takimi końcówkami są często stosowanym sposobem na przyciągnięcie klienta, gdyż odbiór ich jest lepszy niż cen o jedną lub kilka jednostek większych – uzasadniał WIF. – Cena i sposób jej przedstawienia na etykiecie bezspornie zwracają uwagę i mają charakter reklamowy, ponieważ ich celem jest zachęcenie potencjalnego odbiorcy przekazu do zainteresowania się proponowanym artykułem a w konsekwencji do dokonania jego zakupu.

Zdaniem WIF dla przeciętnego konsumenta otrzymującego komunikat w kontekście powszechnie stosowanych praktyk marketingowych na rynku, który np. odczytuje etykiety wraz z cenami produktów, naturalnym jest przyjęcie, że zawarta na niej informacja w szczególności o cenie dotyczy tego sklepu a nie innej placówki zawłaszcza, że ww. etykieta posiada zwracający uwagę napis. Tego typu praktyka to powszechnie stosowany instrument marketingowy przez sieci handlowe, w rezultacie wspomniane etykiety są reklamą sklepu i jego działalności odnoszącą się do produktu leczniczego. Zdaniem WIF jej celem jest niewątpliwie zachęcenie do kupna tego produktu w sklepie – placówce obrotu pozaaptecznego i zwiększenie jego sprzedaży.

Spółka będąca właścicielem sklepu kontrolowana spółka argumentowała, iż: „zgodnie z art. 94a ust. 1a zabroniona jest reklama placówek obrotu pozaaptecznego i ich działalności odnosząca się do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych. Zakaz ten odnosi się zatem wyraźnie do zakazu reklamy placówek i ich działalności, a nie samej reklamy produktów leczniczych lub wyrobów medycznych. Kwestia reklamy produktów leczniczych uregulowana jest w ustawie Prawo farmaceutyczne odrębnie i co w tej kwestii najistotniejsze, w odniesieniu do produktów leczniczych dostępnych bez recepty, takich jak (…) nie obowiązuje zakaz reklamy, (…), także: „charakter opisanych w protokole działań w ocenie strony odnosi się natomiast do konkretnego produktu, a nie sklepu czy działalności prowadzonej przez Stronę”. Zdaniem Spółki, w związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie nie doszło do naruszenia przepisów dotyczących zakazu reklamy apteki tj. art. 94a ust. 1a ustawy z dnia 6 września 2001r. Prawo farmaceutyczne.

Spółka przedstawiła również swoje stanowisko, iż: „etykiety zamieszczone przy produkcie, na półkach wewnątrz sklepu, informowały o korzystnej cenie tego produktu wyłącznie klientów, którzy już zdecydowali się na wejście na teren sklepu i były nakierowane na konkretny produkt, nie reklamując jednocześnie sklepów czy działalności strony” oraz że zgodnie z ugruntowanym w orzecznictwie stanowiskiem podstawowym elementem pozwalającym stwierdzić, że doszło do naruszenia zakazu reklamy jest zamiar przyciągnięcia potencjalnych klientów do dokonywania zakupu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego w konkretnej aptece a nie sposób stwierdzić aby zastosowane etykiety mogły wpłynąć na decyzję konsumentów o zrobieniu zakupów w sklepie, gdyż przekaz jest ograniczony do osób, które już weszły i przekaz ten nie jest widoczny z zewnątrz.

Zdaniem Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w Katowicach nie jest istotne czy reklama jest dokonywana wewnątrz czy na zewnątrz placówki obrotu pozaaptecznego.

– Reklama placówki może polegać na działaniu, które bezpośrednio nie będzie zachęcać do zakupu, ale będzie przyczyniać się do tego, aby pacjent skorzystał z usług sklepu ogólnodostępnego ponownie. Przepis art. 94a ust. 1a nie wyznacza granic miejscowych reklamy – czytamy w decyzji WIF.

W rezultacie Śląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny zdecydował o nałożeniu na sklep kary finansowej w wysokości 1500 zł. Jednocześnie zwrócono uwagę, że prawo farmaceutyczne przewiduje za tego typu naruszenie art. 94a karę w wysokości do 50 tys. zł.

– Wymierzona kara jest, zdaniem Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego, adekwatna do stopnia dokonanego naruszenia zakazu prowadzenia niedozwolonej reklamy placówki obrotu pozaaptecznego i wymierzona została w dolnych granicach ustawowej wysokości kary – czytamy w decyzji WIF. – Organ wskazuje ponadto, że Strona jako przedsiębiorca, jest profesjonalnym uczestnikiem obrotu prawnego, co szczególnie zobowiązuje ją do przestrzegania przepisów regulujących prowadzenie danej działalności (w tym również art. 94a ust. 1a ustawy-Prawo farmaceutyczne), a także obliguje do ponoszenia odpowiedzialności za dokonane przez nią naruszenia. Należy wskazać, że wymiar kary ma na celu nadanie jej roli prewencyjnej, która ma jednocześnie zapobiec ponownemu naruszeniu zakazu reklamy. Kara musi być dotkliwa dla przedsiębiorcy z uwagi na fakt pełnienia funkcji represyjnej, jednakże dolegliwość ta musi być możliwa do spełnienia. Organ wskazuje, że kara musi stanowić sankcję za nieprzestrzeganie norm prawnych i stanowić ewentualną przestrogę dla innych przedsiębiorców prowadzących detaliczny obrót produktami leczniczymi przez podobnym naruszeniem.

Sygn. akt DNA.8561.3.2017
Opracował: ŁW

Tagi:

Artykuł Koniec promocji na leki w sklepach? Inspekcja nakłada karę… pochodzi z serwisu mgr.farm

Przejdź do dyskusji w serwisie

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz