Autor: sbort Opublikowano: 26 października 2017

Krzyże znikną z aptek?

Hasło reklamowe jednej z firm, zajmujących się sprzedażą i montażem świecących krzyży dla aptek, brzmi: „Krzyż apteczny – skuteczna, legalna reklama apteki. Twoja apteka zawładnie okolicą i przykuje uwagę nowych klientów”. Na swojej stronie internetowej firma przekonuje, że dzięki jej świecącym krzyżom, apteka będzie widoczna z odległości nawet 2 kilometrów. „Udowodniony wzrost obrotów aptek nawet o 40%. Ponad 30% powracających klientów” – czytam dalej i zastanawiam się, dlaczego żaden WIF jeszcze nie wszczął postępowania w sprawie tak oczywistego łamania zakazu reklamy przez apteki… wszystkie apteki.

Artykuł 94a, pkt 1 ustawy Prawo farmaceutyczne mówi, że „zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego”. Ustawa nie definiuje jednak co dokładnie jest reklamą apteki lub punktu aptecznego, dlatego Wojewódzcy Inspektorzy Farmaceutyczni posiłkują się definicjami słownikowymi lub wyrokami sądów, które takie kwestie rozstrzygały. Niektóre z ich interpretacji budzą wątpliwości i są powodem odwołań do GIF, a w ostateczności też sądów administracyjnych. W całej Polsce zapada w takich sprawach kilka wyroków tygodniowo.

I tak po blisko pięciu latach obowiązywania zakazu reklamy aptek, dzięki decyzjom WIF i wyrokom sądów administracyjnych, powstał dość spory katalog działań, które uznawane są za reklamę aptek. Można w nim znaleźć programy lojalnościowe, ulotki, gazetki, artykuły sponsorowane w lokalnej prasie, plakaty, potykacze, dermokonsultacje, pomiary ciśnienia i jeszcze dziesiątki innych rozwiązań służących wyróżnieniu apteki na tle konkurencji. Aż dziw bierze, że jeszcze żaden WIF nie przyczepił się do świecącego krzyża na elewacji apteki. Przecież nawet ich producenci przyznają, że to „skuteczna, legalna reklama apteki” i udowodniono dzięki niej „wzrost obrotów aptek nawet o 40%”. Jakim cudem to nie przekonuje Inspektorów do konieczności usunięcia krzyży ze wszystkich polskich aptek?

Oczywiście ktoś mógłby powiedzieć, że zielony krzyż jest symbolem apteki, rozpoznawalnym na całym świecie i informującym o lokalizacji placówki ochrony zdrowia. Problem polega jednak na tym, że jest to symbol jedynie umowny. W ujęciu historycznym to symbolem farmacji wcale nie jest krzyż, tylko kielich Hygei z owiniętym wokół nóżki wężem. Sam krzyż wywodzi się natomiast z tradycji chrześcijańskiej i symbolizuje boską siłę oraz opiekę, roztaczaną zarówno nad potrzebującymi, jak i niosącymi pomoc. Co jednak wydaje się najistotniejsze w kontekście zakazu reklamy aptek, w żadnej ustawie ani rozporządzeniu nie znajdziemy zapisu mówiącego, że umieszczenie zielonego, świecącego krzyża na aptece jest obligatoryjne, czy chociażby wskazane. W prawie farmaceutycznym też nie ma ani słowa o krzyżu. Za to jest zapis mówiący, że „nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego”. Czym zatem jest krzyż jak nie reklamą apteki?

Naturalnie ktoś inny mógłby zwrócić mi uwagę, że przecież wszystkie apteki mają krzyże więc wcale nie jest to element budujący jakąkolwiek przewagę nad konkurencją. To po prostu sygnał ułatwiający odnalezienie apteki na zatłoczonej ulicy czy nieznanej okolicy tym, którzy jej potrzebują. I mógłbym się z tym zgodzić, gdyby faktycznie wszystkie apteki miały identycznie wyglądające krzyże. Ale tak nie jest. Wygląd i poziom „wypasienia” krzyża jest elementem konkurencji między aptekami. Przykładowo niektóre zamiast zielonych krzyży umieszczają czerwone lub pomarańczowe (bo akurat taki dostarcza franczyzodawca, co bez wątpienia jest elementem rozpoznawalności konkretnej marki, sieci czy grupy zakupowej). Jeszcze inne montują na swoich elewacjach krzyże świecące, mrugające, pulsujące i… informujące. Coraz częściej można spotkać krzyże w technologii LED, które umożliwiają wyświetlanie fragmentów tekstu, np. informujących o godzinach otwarcia, nazwie apteki czy aktualnej promocji. Możliwości dostosowania krzyża do oczekiwań apteki, są nieskończone.

Na co więc czekają Wojewódzcy Inspektorzy Farmaceutyczni? Czas zagonić aptekarzy na drabiny, by pozdejmowali te świecące i zachęcające do wizyty w aptece krzyże. Iluż to pacjentów, widząc zieloną – symbolizującą zdrowie i nadzieję – poświatę krzyża, przypomniało sobie o konieczności kupienia tabletek przeciwbólowych? Usuwając krzyże z aptek możemy przecież znacząco ograniczyć nadkonsumpcję leków. Zanim pacjent znajdzie aptekę na zatłoczonej ulicy czy w nieznanej okolicy, zdąży zapomnieć po co do niej w ogóle szedł. Dzięki temu nie kupi leku, który pewnie i tak nie był mu potrzebny. W końcu zawsze może zajrzeć do sklepu spożywczego albo na stację benzynową, gdzie sprzedawca „z tradycjami” doradzi mu, którą tabletkę połknąć…

A teraz wróćmy na ziemię. Usuwanie krzyży z aptek jest oczywiście absurdem. Jednak wydaje mi się on zaskakująco realny, po lekturze decyzji Dolnośląskiego WIF, który za reklamę apteki uznał znajdujące się na jej szyldzie hasło „Apteka z tradycjami” i podany rok założenia (czytaj więcej: Hasło „Apteka z tradycjami” na szyldzie, to reklama apteki?). Właściciel musiał nie tylko zmienić treść szyldu, ale i zapłacić karę 3000 zł. W uzasadnieniu Inspektor stwierdził, że „dla przeciętnej osoby (przeciętnego konsumenta otrzymującego komunikat w kontekście ogólnie, powszechnie stosowanych praktyk marketingowych na rynku), oczywistym było, że opisane wyżej działanie miało na celu zachęcenie do zakupów w ww. aptece, a bez wątpienia wywoływało zainteresowanie ww. apteką i jej działalnością”. W tej sytuacji samo nasuwa się pytanie czy zielony, świecący krzyż stanowiący element szyldu apteki, pełni inną funkcję? „Udowodniony wzrost obrotów aptek nawet o 40%. Ponad 30% powracających klientów” – chwali się producent takich krzyży na swojej stronie dodając, że to „legalna” reklama apteki…

Nie chciałbym, żeby ten felieton został źle zrozumiany i wykorzystany. Nie jestem przeciwnikiem reklamy aptek. Wręcz przeciwnie – uważam, że wszystkie apteki powinny mieć takie same szanse zawalczyć o zaufanie pacjenta, a konkurencja między nimi powinna odbywać się na płaszczyźnie jakości usług. Jednak czasami czytając decyzje Wojewódzkich Inspektorów Farmaceutycznych zastanawiam się, co jeszcze może zostać przez nich uznane za reklamę apteki? Czy Inspekcja nie ma innych, ważniejszych zadań, jak prowadzenie postępowań w sprawie hasła „Apteka z tradycjami” umieszczonymi na szyldzie? Szczególnie w czasach, gdy nielegalny eksport leków kwitnie, apteki pracuję bez farmaceuty na zmianie, a w sklepach i na stacjach benzynowych leki sprzedają osoby kompletnie nie posiadające do tego kwalifikacji…

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie wchodzą przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie ulegają przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz