Autor: Sebastian Bort Opublikowano: 11 stycznia 2017

Kupuję leki w… sklepie

Kontrowersyjny nagłówek? Ok – to teraz trochę studzimy emocje… Leki […]

Kontrowersyjny nagłówek? Ok – to teraz trochę studzimy emocje… Leki w miejscach bardziej dostępnych są potrzebne, ale to nie znaczy, że powinny one być poza jakąkolwiek kontrolą i logiką. Jestem przeciwnikiem ich całkowitego wykopywania z takich miejsc. To byłoby hipokryzją, bo niech podniesie rękę farmaceuta, któremu choć raz nie zdarzyło się kupić leku przeciwbólowego w sklepie, kiosku czy na stacji benzynowej. Nie oszukujmy się – też to robimy, podobnie jak i nasi niefarmaceutyczni rodacy.

Dostęp do leków w takich miejscach jest po prostu potrzebny. Słyszałem kiedyś świetny argument o kierowcy TIR, którego boli głowa. Czy naprawdę chcemy go zmuszać, żeby w środku nocy zjeżdżał z autostrady i szukał dyżurnej apteki w mieście, którego nie zna? A może chcielibyśmy, żeby jechał dalej z tym bólem głowy i spowodował jakiś wypadek? Niech już kupi te tabletki przeciwbólowe na stacji benzynowej czy innym MOP-ie. Wszyscy na tym skorzystamy.

Zresztą w dobie aptekarzy, którzy ciągle protestują i odmawiają dyżurowania w nocy, niedziele i święta, absolutnie niezrozumiałe byłoby upieranie się przez nasze środowisko by zabronić poza aptecznej sprzedaży leków przeciwbólowych.

Nie oznacza to jednak, że powinno wszystko zostać tak jak jest. Bo jest źle. Leki w sklepach są źle przechowywane. Są elementem sprzedaży przykasowej, gdzie robi się na nie przeceny. Ekspedientka nie potrafi opowiedzieć tyle o leku co farmaceuta. Łatwiej w takich miejscach kupić fałszywy lek… i tych problemów można by mnożyć w nieskończoność. Dobrze zatem, że Ministerstwo Zdrowia w końcu się tym zajęło. Niedawno opublikowano rozporządzenie, które mocno ogranicza liczbę leków poza aptekami. Było o tym głośno w mediach. Kiedy zobaczyłem tę listę, wiedziałem jednak, że nie brał udziału w jej tworzeniu żaden farmaceuta…

A wiem o tym, dlatego, że znalazło się na niej kilka leków, które są zaprzeczeniem leczenia doraźnego, a wręcz stanowią niebezpieczeństwo dla osób chcących je zażywać. Weźmy chociażby tego kierowcę TIRa. Jedzie autostradą i doskwiera mu swędząca wysypka albo katar. Postanawia zjechać do stacji benzynowej i kupić sobie loratadynę. Bierze dwie tabletki (bo to duży chłop w końcu), wsiada do samochodu i jedzie dalej. Jak myślicie, co zdarzy się dalej? Będzie mu się chciało spać? Spowoduje wypadek? Zostawiam to Waszej wyobraźni.

Brakiem wyobraźni wykazał się urzędnik Ministerstwa Zdrowia, który na wykazie umieścił też omeprazol i esomeprazol. Leki, które trzeba brać na czczo potraktował jako leki doraźne na zgagę. Gdzie tu sens? A co z interakcjami, o których coraz częściej się mówi przy tych lekach?

Generalnie dobrze, że lista leków, które można sprzedawać poza aptekami się skróciła z ponad pięćdziesięciu do jakichś 18. Ale moim zdaniem powinna ona być jeszcze krótsza. I opakowania leków powinny być mniejsze – ale to chyba akurat też znalazło się w tym projekcie. Nie miałbym też nic przeciwko temu, żeby sklep zatrudniał farmaceutę, który byłby odpowiedzialny za kontrolowanie co jakiś czas czy leki są tam dobrze przechowywane. Ale zdaję sobie sprawę, jaki opór by ten pomysł napotkał ze strony małych sklepikarzy. Kogo by na to było stać?

Innymi słowy – leki poza aptekami powinny zostać. Są tam po prostu potrzebne i zaprzeczanie temu faktowi byłoby hipokryzją. Ale trzeba zrobić wszystko, żeby były to leki najważniejsze i najbezpieczniejsze. Trzeba też wyedukować klientów jak powinni takie leki stosować – i to nie przydługawą ulotką, której nikt nie czyta, tylko prostym komunikatem (a wręcz obrazkami / piktogramami, bo z umiejętnością czytania ze zrozumieniem w naszym narodzie jest ciężko).

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz