REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 12 czerwca 2019

Ministerstwo przyznaje, że jest niedobór kadr w WIF. Brakuje chętnych…

Artykuł pochodzi z serwisu

W Wojewódzkim Inspektoracie Farmaceutycznym w Bydgoszczy zatrudnionych jest pięciu inspektorów farmaceutycznych. Ministerstwo Zdrowia przyznaje, że to za mało. Niestety w toku kilkukrotnie prowadzonych konkursów na stanowiska inspektorów farmaceutycznych nie zgłosił się żaden kandydat.

Pod koniec maja poseł Łukasz Zbonikowski skierował interpelację do Ministra Zdrowia, w której pytał o sytuację na rynku aptecznym w województwie kujawsko-pomorskim. Interesował go m.in. stan kadr w Wojewódzkim Inspektoracie Farmaceutycznym (czytaj więcej: Co się dzieje z inspekcją farmaceutyczną w woj. kujawsko-pomorskim?).

Odpowiedzi na tę interpelację udzielił wiceminister Maciej Miłkowski. Poinformował w niej, że na dzień złożenia interpelacji, w Wojewódzkim Inspektoracie Farmaceutycznym w Bydgoszczy, zatrudnionych było pięciu inspektorów farmaceutycznych, w tym:

REKLAMA
  • trzech inspektorów w Inspektoracie w Bydgoszczy,
  • jeden w Delegaturze w Toruniu pełniący funkcję kierownika Delegatury,
  • jeden w Delegaturze we Włocławku pełniący funkcję kierownika Delegatury.

– W Wojewódzkim Inspektoracie Farmaceutycznym w Bydgoszczy można stwierdzić niedobór kadr. W toku kilkukrotnie prowadzonych konkursów na stanowiska inspektorów farmaceutycznych nie zgłosił się żaden kandydat – dodaje Miłkowski.

REKLAMA

Inspektorów brakuje, bo…

O tym, że inspekcja farmaceutyczna zmaga się z niedoborami kadrowymi wiadomo już od dawna. W większość województw nieustannie odbywają się nabory na stanowisko inspektora farmaceutyczne, jednak najczęściej kończą się one brakiem chętnych. Problemem okazują się niskie wynagrodzenia. Z raportu wynagrodzeń w służbie cywilnej z 2017 roku wynika, że przeciętne miesięczne wynagrodzenia zasadnicze w inspekcji farmaceutycznej wynosi około 3200 zł brutto. Całkowite wynagrodzenie to nieco ponad 4800 zł brutto (czytaj więcej: Inspekcja farmaceutyczna się zbroi czy… łata kadrowe dziury?).

– Inspektoraty borykają się z brakiem kadr: do naborów zgłaszają się albo osoby, które pracowały wcześniej w podmiotach budzących podejrzenia u naszych inspektorów, albo idealiści. Kilka tysięcy złotych, które mogą zarobić na tej posadzie, nie rekompensuje poziomu stresu. Ale też utrudnia wymianę kadr, która jest niezbędna do poprawienia pracy inspekcji. Organizacja i zarobki w inspekcji nie zmieniły się od czasu jej powstania. Tymczasem zakres zadań wzrósł wielokrotnie – mówił w wywiadzie dla MGR.FARM Zbigniew Niewójt, były p.o. Głównego Inspektora Farmaceutycznego (czytaj więcej: Nie pójdę z nikim na układ).

Ministerstwo Finansów odmawia dodatkowych środków…

Z niedoborami kadrowymi zmaga się też Główny Inspektorat Farmaceutyczny – szczególnie w obliczu ciągle rosnącej listy obowiązków i zadań. Na nowe etaty brakuje jednak pieniędzy. GIF wyliczył niedawno, że około 2 mln zł rocznie będzie potrzebował na wykonanie zadań wynikających z kontroli realizowania przez producentów, hurtownie, importerów, apteki ogólnodostępne, punkty apteczne i apteki szpitalne obowiązków wynikających z Dyrektywy Fałszywkowej i weryfikacji autentyczności leków. To koszt sfinansowania 11 nowych etatów w inspekcji farmaceutycznej (czytaj więcej: Ministerstwo Finansów nie ma pieniędzy dla GIF. Co z nowymi zadaniami?).

Zaskakujące jest to, że przekazania środków na nowe zadania GIF odmówiło Ministerstwo Finansów. Resort stwierdził, że  finansowanie nowych rozwiązań Inspekcji Farmaceutycznej powinno odbywać się w ramach dotychczasowych limitów, bez występowania o ich zwiększanie. Zdaniem Ministerstwa Finansów nie znajduje też uzasadnienia konieczność zwiększenia zatrudnienia w organach Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej o 11 etatów w 2019 roku (czytaj więcej: Nie będzie nowych etatów w GIF? Ministerstwo Finansów przeciwne…).

Murem za Głównym Inspektorem Farmaceutycznym stoi z kolei Ministerstwo Zdrowia. Resort Łukasza Szumowskiego wskazuje, że nowe zadania GIF nie mieszczą się w dotychczasowych limitach.

– Podkreślenia wymaga, że Państwowa Inspekcja Farmaceutyczna, a w szczególności Główny Inspektorat Farmaceutyczny od lat boryka się z problemem niedoszacowania zasobów kadrowych do stale wzrastającej liczby i skomplikowania zadań, które zostały nałożone zarówno przepisami prawa krajowego, a także przepisami prawa UE – twierdzi Ministerstwo Zdrowia.

Jak WIF w Bydgoszczy walczy z nielegalnym wywozem leków?

Maciej Miłkowski informuje, że Kujawsko-Pomorski WIF stwierdził do tej pory udział 34 aptek z tego województwa w procederze odwróconego łańcucha dystrybucji (czytaj więcej: GIF: odwrócony łańcuch w pytaniach i odpowiedziach).

– Sankcją w przypadkach stwierdzenia udziału apteki ogólnodostępnej w procederze odwróconego łańcucha dystrybucji jest cofnięcie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej, a w konsekwencji – zakaz uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej przez następne 3 lata. Tylko w jednym przypadku, decyzja o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej została uchylona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, jednakże wyrok jest nieprawomocny. Została złożona skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego – pisze Maciej Miłkowski.

Na pytanie o to czy istniejąca liczba aptek i punktów aptecznych jest wystarczająca w stosunku do liczby mieszkańców województwa, Maciej Miłkowski odpowiedział twierdząco.

– Na terenach największych miast województwa liczba mieszkańców w przeliczeniu na liczbę aptek wynosi: Bydgoszcz – 2633, Toruń – 276, Włocławek – 2841, Grudziądz – 271, Inowrocław – 2611. Natomiast na terenach wiejskich, średnio na jedną aptekę w województwie kujawsko-pomorskim przypada 3349 mieszkańców – czytamy w odpowiedzi na interpelację.

Oprac. ŁW
©MGR.FARM

i31474-o1

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Benhauer sp. z o.o. – prowadzenie kampanii remarketingowych i mierzenie ich efektywności, e-mail Marketing – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz

PILNE!

ZAMKNIJ