Autor: Sebastian Bort Opublikowano: 9 listopada 2016

Ministerstwo Zdrowia doprecyzuje pojęcie „wykonywania zawodu farmaceuty”

W odpowiedzi na interpelację posła Jerzego Kozłowskiego w sprawie podatku […]

W odpowiedzi na interpelację posła Jerzego Kozłowskiego w sprawie podatku CIT od sieci aptecznych, podsekretarz stanu Krzysztof Łanda wyjaśnił jakie kroki zostały podjęte przez resort zdrowia aby unormować rynek apteczny i zrównać funkcjonujące na nim podmioty.

Łanda przyznał, że dostrzegalne jest na rynku zjawisko zamykania się aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych prowadzonych przez przedsiębiorców posiadających pojedyncze placówki przy jednoczesnym otwieraniu się aptek i punktów aptecznych w większości prowadzonych przez dużych przedsiębiorców skupiających większą ilość placówek zarówno na rynkach regionalnych jak i w skali kraju.

– Mając na uwadze tę tendencję, która niekorzystnie może wpłynąć na prawidłowe funkcjonowanie rynku aptecznego, przygotowywana jest duża nowelizacja ustawy Prawo farmaceutyczne, w której planuje się wprowadzenie przepisów stabilizujących sytuację na rynku aptecznym – zapewnił podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia jednocześnie wyjaśniając, że prowadzona jest analiza przestrzegania zakazu koncentracji tzw. 1% w poszczególnych województwach.

– Obecnie w Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad projektami najistotniejszych ustaw kształtujących rynek farmaceutyczny w tym projekt nowelizacji ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne – pisze Łanda. – Jednocześnie przy Ministrze Zdrowia działa zespół mający na celu stworzenia projektu ustawy o zawodzie farmaceuty oraz samorządzie aptekarskim. W przypadku ww. projektów środowiska aptekarskie mają zagwarantowaną możliwość czynnego udziału w projektowanych zmianach.

Proponowane zmiany przepisów prawnych mają na celu wzmocnienie roli farmaceuty w systemie ochrony zdrowia, a także wprowadzenie rozwiązań pozwalających na prawidłowe funkcjonowanie na rynku aptek, w tym aptek należących do pojedynczych farmaceutów, jako placówek ochrony zdrowia publicznego.

– Opracowywane zmiany związane z rola farmaceuty w systemie skupiają się na precyzyjnym zdefiniowaniu pojęcia „wykonywania zawodu farmaceuty”, wskazaniu kto może zawód farmaceuty wykonywać, określeniu dozwolonych form wykonywania zawodu farmaceuty oraz zasad podnoszenia kwalifikacji zawodowych – zapewnia przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia.

Resort zdrowia planuje też szersze niż dotychczas zakazy równoczesnego wykonywania zawodu farmaceuty i innych zawodów medycznych, szczegółowe zasady łączenia funkcji kierownika apteki ogólnodostępnej, szpitalnej, zakładowej i punktów aptecznych oraz zupełnie nową regulację zasad odpowiedzialności zawodowej farmaceutów.

– Podejmując działania w kierunku ochrony rodzinnych aptek analizowane są wszystkie przyczyny obecnie bardzo trudnej sytuacji na rynku aptek, która skutkuje również utrudnionym dostępem do leków dla pacjentów – wyjaśnia Krzysztof Łanda i przyznaje, że jednym ze zdiagnozowanych problemów są trudności w ustaleniu pełnej struktury własnościowej poszczególnych podmiotów prowadzących sieci aptek. – Zarówno w przypadku uzyskiwania nowego zezwolenia, jak i w sytuacji przejmowania sieci aptek przez inny podmiot, nie ma obowiązku ujawniania przed Wojewódzkimi Inspektoratami Farmaceutycznymi, ani przed organami izb aptekarskich, zależności kapitałowych i osobowych. Brak jest także zakorzenionej w obowiązującym stanie prawnym definicji „sieci zagranicznej”, która pozwalałaby na przyjęcie jednolitych kryteriów pozwalających ocenić jaki stopień zaangażowania kapitałowego, nadaje podmiotowi zarejestrowanemu na terenie RP cechy podmiotu zależnego od obcego kapitału – pisze Łanda.

Taka sytuacja powoduje znaczne utrudnienia po stronie inspekcji farmaceutycznej do prawidłowego monitorowania przestrzegania przez spółki przepisów antykoncentracyjnych oraz prowadzi do nierównej walki pomiędzy podmiotami uczestniczącymi na rynku, co prowadzi do zatracenia podstawowej funkcji jaką apteka powinna pełnić – placówki ochrony zdrowia publicznego.

– Aby zmienić tę sytuację Minister Zdrowia prowadzi cały czas dialog z różnymi podmiotami, w tym z Naczelną Izbą Aptekarską, szukając jak najlepszych rozwiązań – wyjaśnia Łanda jednocześnie zapewniając, że składane propozycje legislacyjne, dotyczą umożliwienia posiadania aptek wyłącznie przez osoby z wykształceniem wyższym farmaceutycznym czyli tzw. „apteki dla aptekarza”, czy też ustanowienie kryteriów geograficznych i demograficznych czyli umożliwienie otwierania aptek wyłącznie w określonej odległości od apteki już istniejącej oraz uwzględnienie ilości pacjentów przypadających średnio na jedną aptekę.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia podkreśla, że na tę chwilę prace w resorcie cały czas trwają. Analizowane są wszystkie rozwiązania już obecnie funkcjonujące w innych państwach lub przedstawiane przez przedstawicieli z zainteresowanych środowisk. W tym też zakresie prowadzona jest współpraca ze wszystkimi interesariuszami proponowanych zmian.

Przypominamy, że na tę samą interpelację posła Jerzego Kozłowskiego opowiadało również Ministerstwo Zdrowia, odnosząc się do doniesień sugerujących, że duże sieci apteczne unikają płacenia podatku CIT (więcej: http://mgr.farm/content/sluzby-skarbowe-interesuja-sie-podatkami-duzych-sieci-aptek).

Źródło: sejm.gov.pl

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie wchodzą przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie ulegają przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz

PILNE!

ZAMKNIJ