Autor: Marzena J Kokot Opublikowano: 16 maja 2018

Moda na zdrowe opalanie

Artykuł pochodzi z serwisu

Wkrótce wakacje. W aptekach nie zabraknie pytań o najskuteczniejsze i najbezpieczniejsze filtry przeciwsłoneczne. Oto co farmaceuta musi wiedzieć, by móc bez zawahania odpowiedzieć na każde pytanie pacjenta.

Dermokosmetyki z filtrami UV stanowią dobrą profilaktykę przeciw poparzeniom słonecznym. Należy je jednak stosować rozsądnie, gdyż nie wszystkie chronią równie dobrze i nie wszystkie są równie bezpieczne. (fot. Shutterstock)

Jeszcze pod koniec ubiegłego wieku opalenizna stanowiła jeden z modnych wyznaczników zdrowia. Młody, wysportowani mężczyzn i kobiety o oliwkowej skórze to byli wszechobecnie w kolorowych magazynach i na ekranach telewizorów. Dziś wiemy, że nadmierne opalanie silnie przyspiesza starzenie skóry i może zwiększać prawdopodobieństwo wielu chorób. Alabastrowa cera bez plam i przebarwień znów stała się cechą pożądaną. Moda na filtry przeciwsłoneczne z całą pewnością jest bezpieczniejsza niż moda na opalanie.

Ultrafioletowe A, B, C

Promieniowanie ultrafioletowe (UV) to częstotliwość promieniowania elektromagnetycznego od 200 do 400 nm. Zakres ten dzielimy na UVA (320-400 nm), UVB (290-320 nm) i UVC (200-290 nm). Różne źródła podają nieco inne zakresy długości fali, jednakże działanie wyróżniające dany typ określono jednoznacznie. Nazwa „ultrafioletowe” wynika z tego, że zakres UV zaczyna się od częstotliwości, które dla ludzkiego oka mają barwę niebiesko-fioletową.

Najbardziej szkodliwe jest promieniowanie UVC, które niesie ze sobą najwięcej energii. Na szczęście w dużym stopniu blokuje je warstwa ozonowa. Działa ono bezpośrednio na strukturę kwasów nukleinowych organizmów żywych, rozrywa łańcuchy DNA i RNA, denaturuje białka. Sztucznie emitowane UVC jest wykorzystywane do dezynfekcji pomieszczeń laboratoryjnych i szpitalnych.

Promieniowanie UVB stymuluje wytwarzanie w skórze witaminy D i w niewielkiej dawce jest niezbędne. Nie przenika przez szkło, chmury, wnika natomiast w naskórek. Działa głównie na komórki Langerhansa, keratynocyty i melanocyty. W nadmiarze może wywoływać rumień poprzez rozszerzenie naczyń włosowatych a uszkodzenie keratynocytów powoduje uwalnianie prostaglandyn i w efekcie reakcję zapalną. W melanocytach UVB stymuluje wytwarzanie melaniny. Ta ostatnia, tworząc efekt opalenizny, ma za zadanie zatrzymać głównie promieniowanie UVA. Ekspozycja na UVB na równi z UVA jest związana ze zwiększeniem ryzyka wystąpienia nowotworów złośliwych skóry.

UVA najtrudniej zatrzymać: przenika niemal przez wszystko, szkło, plastik. Wnika w głąb skóry uszkadzając włókna kolagenowe i stymulując procesy starzenia. Jest mniej szkodliwe od UVB, jednakże długa ekspozycja na jego duże dawki może być przyczyną tzw. zaćmy fotochemicznej (zmętnienie soczewki). To UVA jest odpowiedzialne za tak zwaną alergię słoneczną oraz powstawanie trwałych plamek i przebarwień na skórze. W skórze podatnej może również uszkadzać naczynia włosowate, co w efekcie prowadzi do pogłębienia problemów cery naczynkowej. Dermokosmetyki z filtrami chronią głównie przed promieniowaniem UVB oraz częściowo UVA.

Skala ochrony

Żaden filtr ani żaden dermokosmetyk go zawierający nie zatrzymuje promieniowania UV całkowicie. Efektywność ochrony mierzymy jako iloraz minimalnej dawki promieniowania wywołującej rumień na skórze chronionej i nie chronionej. Wylicza się go wg wzoru:


* SPF – Sun Protection Factor
* MED – Minimal Erythrema Dose

W praktyce współczynnik SPF mówi nam o ile dłużej możemy przebywać w danych warunkach pogodowych. Dla przykładu, jeśli w danych warunkach pogodowych po 10 minutach na wrażliwej skórze zauważymy rumień, to po zastosowaniu kosmetyku z filtrem SPF 30 ten rumień wystąpi po 300 minutach, czyli po 5 godzinach. Są to oczywiście dane przybliżone. Dla rzeczywistej skuteczności filtrów niezbędne jest nałożenie dermokosmetyku w odpowiedniej ilości (2 mg/cm2) oraz brak kontaktu skóry z wodą i ubraniem. Żaden filtr nie chroni w 100%. SPF 15 blokuje promieniowanie UVB w 93,3%, SPF 30 w 96,7% a SPF 50 w 98,3%. Stopień ochrony przed promieniowaniem UVA nie jest aktualnie wyliczany według ujednoliconego standardu, ponieważ nie ma natychmiastowej reakcji skóry na ten zakres promieniowania. Zaleca się natomiast producentom kosmetyków stosowanie ochrony zarówno wobec UVA, jak i UVB.

Strony


Źródło: mgr.farm

Artykuł Moda na zdrowe opalanie pochodzi z serwisu mgr.farm

Przejdź do dyskusji w serwisie

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz