Autor: Sebastian Bort Opublikowano: 20 listopada 2017

Można mieć więcej niż 1 procent aptek

Na łamach „Rzeczpospolitej” 6 października br. ukazał się artykuł Karoliny […]

Na łamach „Rzeczpospolitej” 6 października br. ukazał się artykuł Karoliny Kowalskiej pt. „Aptekarze czekają na antykoncentracyjne werdykty”. Powołane zostały w nim orzeczenia wojewódzkiego sądu administracyjnego, w których sąd ten miał rzekomo potwierdzić słuszność decyzji głównego inspektora farmaceutycznego (GIF) o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie apteki, ze względu na naruszenie „przepisów antykoncentracyjnych” (czytaj więcej: 1500 aptek czeka na zamknięcie?).

– Powyższa informacja, poparta komentarzem rzecznika GIF oraz wiceprezesa Naczelnej Rady Aptekarskiej (NRA), wymaga sprostowania oraz kilku słów komentarza – uważa Maciej Konarowski z Kancelarii Kieszkowska Rutkowska Kolasiński.

Zdaniem adwokata powołana seria wyroków WSA nie dotyczyła w ogóle decyzji o cofnięciu zezwolenia. Przedmiotem orzeczeń była kwestia przejścia zezwoleń na prowadzenie apteki w drodze sukcesji generalnej, będącej skutkiem połączenia spółek. WSA starał się odpowiedzieć na pytanie: co dzieje się z zezwoleniem wydanym na rzecz spółki A, gdy spółka ta zostanie przejęta przez spółkę B, w szczególności, czy w takiej sytuacji dochodzi do przejścia zezwolenia na spółkę B. Ponieważ skarżąca spółka dokonała szeregu takich transakcji, do WSA wpłynęło kilkanaście identycznych pod względem prawnym spraw, które jednak ku ogólnemu zdziwieniu uczestników postępowania nie były rozstrzygane jednakowo. Ukształtowały się trzy linie orzecznicze.

Część składów sędziowskich stała na stanowisku, że zgodnie z zasadą sukcesji administracyjnoprawnej, wyrażoną w art. 494 § 2 kodeksu spółek handlowych zezwolenia przeszły na spółkę przejmującą. Zgodnie bowiem z powołaną normą, zezwolenia, koncesje oraz ulgi przyznane spółce przejmowanej przechodzą na spółkę przejmującą, chyba że ustawa stanowi inaczej. Właśnie za takie wyłączenie ustawowe skład sędziowski orzekający w sprawie o sygn. akt VI SA/Wa 558/16, uznał przepis art. 99 ust. 3 prawa farmaceutycznego (p.f.), który stanowi, że nie wydaje się zezwolenia, jeżeli podmiot ubiegający się o zezwolenie prowadzi na terenie województwa więcej niż 1 proc. aptek. Zgodnie z tym zapatrywaniem, zezwolenie nie przeszło, bowiem spółka przejmująca, w konsekwencji nabycia zezwolenia, prowadziłaby więcej niż 1 proc. aptek w województwie.

Jeszcze dalej poszła trzecia linia orzecznicza, której zwolennicy uznali, że wskutek połączenia spółek zezwolenie posiadane przez spółkę przejmowaną wygasło (art. 104 ust. 1 pkt 3), a przepisem szczególnym, wyłączającym skutek w postaci sukcesji zezwoleń jest art. 101 pkt. 4 p.f., który stanowi, że wojewódzki inspektor farmaceutyczny (WIF) odmawia udzielenia zezwolenia, gdy wnioskodawca nie daje rękojmi należytego prowadzenia apteki.

Adwokat zwraca uwagę, że dwukrotnie, w 2007 r. oraz 2008 r. proponowano dodanie do PF art. 99a, który zabraniałby prowadzenia na terenie województwa więcej niż 1 proc. aptek. Zmiany nie zostały jednak wprowadzone, gdyż spotkały się z krytyką Ministerstwa Skarbu Państwa, które w tym czasie przeprowadzało prywatyzację Cefarmów – państwowych przedsiębiorstw prowadzących m.in. sieci aptek na terenie całego kraju. Gdyby rzeczywiście wprowadzono zakaz posiadania więcej niż 1 proc. aptek w województwie, to przedsiębiorstwa te nie mogłyby zostać sprzedane, bowiem nierzadko samo nabycie placówek Cefarmu prowadziło do naruszenia „reguły 1 proc.”.

– Kwestię zdaje się przesądzać również odpowiedź ministra zdrowia na interpelację poselską nr 7736 z 10 sierpnia 2012 r. Wskazano w niej wprost, że brak jest przeszkód, by jeden podmiot prowadził na terenie danego województwa łącznie więcej niż 1 proc. aptek ogólnodostępnych – pisze Maciej Konarowski.

Więcej na ten temat można przeczytać na stronach Rzeczpospolitej.

Źródło: rp.pl

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz