REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 14 marca 2019

Negatywny wizerunek suplementów diety wpłynął na wydatki reklamowe…

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA

W ostatnich trzech latach wydatki reklamowe w branży farmaceutycznej osiągały poziom 1 mld złotych rocznie. W ubiegłym roku wśród reklamodawców w tym sektorze imponujący wzrost nakładów odnotował Natur Product Zdrovit, liderem zaś niezmiennie pozostaje Aflofarm.

W latach 2015-2016 dynamika wzrostu rynku reklamowego suplementów diety i leków OTC nieznacznie wyhamowała. Wśród możliwych przyczyn takiego stanu rzeczy, raport PMR wskazuje między innymi coraz większe nasycenie rynku przy braku zmian na listach leków dopuszczonych do sprzedaży pozaaptecznej. Znaczenie ma też negatywny wizerunek głównie suplementów diety.

– Trendy dotyczące suplementów oraz leków OTC mogą mieć spory wpływ na wydatki reklamowe sektora farmacji, gdyż zdecydowaną większość, bo aż 95% budżetów, reklamodawcy z tej kategorii przeznaczają właśnie na promocję farmaceutyków i parafarmaceutyków. Było tak zarówno w latach 2016-2017, jak i w roku minionym – mówi Piotr Kaniewski, Media Director, Codemedia. Pozostałe 5% stanowią reklamy usług zdrowotnych, sprzętu medycznego, produktów i usług medycznych dla zwierząt i inne – niesklasyfikowane.

REKLAMA

Aflofarm wciąż największy

Wśród największych reklamodawców niezmiennie króluje Aflofarm, który od kilku lat  zajmuje pozycję niekwestionowanego lidera. O ile USP Zdrowie, które w 2016 i 2017 roku zajmowało pewne drugie miejsce pod względem inwestycji mediowych, to na koniec 2018 r. – pomimo odnotowanego 11% wzrostu wydatków rok do roku – nie mogło czuć się bezpiecznie na swojej dotychczasowej pozycji. Zagroził mu Natur Product Zdrovit.

REKLAMA

W 2018 roku najsilniej wspieranym mediowo rodzajem farmaceutyków były środki przeciw przeziębieniom. Na ich reklamę przeznaczono szacunkowo ok. 270 mln złotych, czyli nieco ponad 23% ogółu wydatków całego sektora. Na podium, którego układ nie zmieniał się w trzech ostatnich latach, znalazły się także następujące kategorie produktów: „witaminy, środki pobudzające i środki odpornościowe” (ponad 19%) oraz „środki wspomagające układ trawienny” (ponad 11%).

Po pierwsze – telewizja

Podobnie jak we wcześniejszych latach, także w roku 2018 farmacja reklamowała się przede wszystkim w telewizji. Udział tego medium w wydatkach reklamowych całego sektora wynosi około 59%, co w ubiegłym roku oznaczało inwestycje rzędu 678 mln złotych.

Co ciekawe lider wśród reklamodawców – Aflofarm Farmacja Polska – lokuje w telewizji znacznie mniejszą część swoich wydatków niż cały sektor farmacji. W 2018 r. było to około 39%. Resztą środków rozdziela między radio i magazyny. Co ciekawe, Natur Product Zdrovit walcząc o miano wicelidera, powiększył w ubiegłym roku swój budżet telewizyjny o ponad połowę. Broniące drugiego miejsca USP Zdrowie inwestuje konsekwentnie niemal wyłącznie w telewizję. W 2018 r. już ponad 97% ogółu wydatków tej firmy skierowane zostało do tego medium.

Źródło: ŁW/intereaktywnie.com/Codemedia

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych