REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 16 września 2020

Niewiedza kosztuje. WIF nakłada 1000 zł kary za post na Facebooku…

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA

1 czerwca Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Gdańsku nałożył karę w wysokości 1000 zł na polskiego dystrybutora produktów marki Mr.ZIGGI (środki piorące i dezynfekujące). A wszystko z powodu jednego posta, który 30 października 2019 r. został opublikowany na profilu marki na Facebooku. Pojawiła się w nim informacja o możliwości produktów Mr.ZIGGI w jednej z aptek internetowych (czytaj również: 2000 zł kary za post na Facebooku. Zawierał reklamę punktu aptecznego…).

Firma w trakcie postępowania wyjaśniała, że “publikacja posta na FB odbyła się wskutek niewiedzy dotyczącej regulacji prawnych w zakresie reklamy aptek i po otrzymaniu zawiadomienia o wszczęciu postępowania post został usunięty”. Jednocześnie dystrybutor zapewnił, że w żaden inny sposób nie informował o dostępności produktów Mr.ZIGGI w aptece.

Pomorski WIF w swoim postępowaniu próbował określić, jaki wpływ na sprzedaż produktów w aptece mogła mieć publikacja posta na Facebooku. Apteka udostępniła w tym celu informacje sprzedażowe. Wynikało z nich, że do 30 października 2019 r. do 10 marca 2020 r. sprzedała łącznie 1192 sztuk produktu Mr.ZIGGI. Apteka zapewniła też, że gdy tylko dowiedziała się o promowaniu przez dystrybutora marki możliwości zakupów przez jej stronę internetową, wystosowała maila “o zaniechanie praktyki mogącej naruszać art. 94a ust. 1 prawa farmaceutycznego”.

REKLAMA

1000 zł kary za 4 miesiące reklamy

WIF w Gdańsku ostatecznie uznał, że doszło w tej sytuacji do naruszenia wspomnianego przepisu. Jego zdaniem post wprost zachęcał do dokonywania zakupów produtków Mr.ZIGGI w aptece internetowej. Nie ulega też wątpliwości, że mógł mieć wpływ na wybory pacjentów związane z zakupami leków we wspomnianej aptece. Jako kluczowy dowód WIF wskazał liczbę sprzedanych od momentu publikacji posta, produktów marki (czytaj również: Apteki na Facebooku: niskie kary zachętą do nielegalnej reklamy?).

REKLAMA

– Określając wysokość kary organ na korzyść strony uwzględnił fakt, reklama miała formę postu na profilu FB strony, zatem był dostępny jedynie w internecie. Post zaraz po otrzymaniu zawiadomienia o wszczęciu postępowania usunięto. Poza tym na korzyść strony należy zaliczyć fakt, że strona nie naruszyła wcześniej art. 94a ust. 1 prawa farmaceutycznego – czytamy w decyzji WIF.

Zdaniem Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego na niekorzyść firmy działał fakt, że post był umieszczony na Facebooku przez co najmniej 4 miesiące. W tym czasie apteka sprzedała 1192 sztuki produktu Mr.ZIGGI. Zatem post mógł skutecznie przekierowywać pacjentów na stronę apteki (czytaj również: Apteki nie mogą organizować konkursów na Facebooku).

– Kara w wysokości 1000 zł w ocenie organu jest odpowiednia do stopnia naruszenia przepisów i powinna zdyscyplinować stronę do usunięcia filmu, a także powinna zapobiec prowadzenia podobnej reklamy w przyszłości – czytamy w uzasadnieniu.

©MGR.FARM


gdanskziggi

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych