Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 15 czerwca 2018

Obowiązkowa specjalizacja kierownika apteki? Opinie farmaceutów jednoznaczne…

Artykuł pochodzi z serwisu
Zapytaliśmy farmaceutów co sądzą o propozycji wprowadzenia obowiązkowej specjalizacji dla […]

Zapytaliśmy farmaceutów co sądzą o propozycji wprowadzenia obowiązkowej specjalizacji dla kierowników aptek. Zdecydowana większość uważa, że to bardzo zły pomysł i skorzystają jedynie uczelnie, które zyskają w ten sposób dodatkowe źródło dochodu. Zwracają też uwagę, że obecny program specjalizacji zupełnie nie przystaje do zadań kierownika apteki…

– W związku z trwającymi pracami nad projektem ustawy o zawodzie farmaceuty, chcemy poznać Twoje zdanie na temat pomysłu środowiska akademickiego, dotyczącego wprowadzenia obowiązku posiadania specjalizacji przez kierowników aptek – poinformowała Naczelna Izba Aptekarska, zachęcając do udziału w ankiecie na ten temat (czytaj więcej: Kierownik apteki tylko z obowiązkową specjalizacją? To możliwe…).

Postanowiliśmy zapytać farmaceutów skupionych wokół największego branżowego forum dyskusyjnego, o ich opinie na ten temat.

– Jest to bardzo zły i niepokojący pomysł. Przede wszystkim zależy jak wyglądałyby przepisy przejściowe. Bo taki np. ja za trzy lata chciałbym być tym kierownikiem. Nie robiłem specki, bo jakby nie patrzeć nie opłacało się. Teraz nagle, kiedy mam kalendarz powypychany innymi zobowiązaniami, które będę miał nadal za te trzy lata, żeby zostać kierem będę musiał zrobić specke? Nie mam na to czasu – pisze mgr farm. Piotr Miszczuk w dyskusji na Farmacja.net. – Poza tym fakt ukończenia jakiejś specjalizacji nie sprawi nagle, że ktoś kto nie potrafi zarządzać personelem, dokumentami i czasem będzie to potrafił.

Farmaceuci zwracają też uwagę, że program specjalizacji jest przestarzały i zupełnie nieprzystający do realiów pracy współczesnego kierownika apteki.

– Tuż po studiach zastanawiałam się nad specjalizacją. Po zrobieniu rozeznania, popytaniu jak taka specjalizacja wygląda, czy coś daje, ile się nauczę zrezygnowałam – pisze mgr farm. Sylwia Jarmułowicz na Farmacja.net. – Obecnie jestem na studiach podyplomowych i stwierdzam, że dużo więcej mi dają. Wszyscy którzy kończyli specjalizację z aptecznej mi odradzali, tzn. powtarza się wiedzę ze studiów, program jest archaiczny, a wymóg doszkalania i tak mamy.

Jej opinię podziela Joanna Dudziuk-Piwowarczy, która po studiach również zastanawiała się nad specjalizacją.

– Pracowałam w dużej aptece, gdzie 4 magistrów takową zrobiło i wszyscy jak jeden mąż stwierdzali, że była to wyłącznie strata czasu i pieniędzy. Powtórka materiału ze studiów, nawet wykłady były identyczne, musieli tylko odkurzyć papiery z piwnicy. Zero informacji na temat ekonomii, zarządzaniem lekami, administracją… Więcej się nauczyłam w ciągu mojej pracy w aptece dzięki mojemu zaangażowaniu, dokształcaniu na własną rękę i przejęciu części obowiązków kierowniczych. Specyfika aptek, w których pracowałam mi to ułatwiła – pisze farmaceutka w dyskusji na Farmacja.net. – Obecnie po 6 latach stażu jeśli chodzi o część „zapleczową” mam doświadczenie o jakim niejeden świeży kierownik mógłby pomarzyć. Na chwilę obecną wymóg posiadania specjalizacji moim zdaniem nie ma racji bytu. Nie wspominając, że mamy na rynku lokalnie spory deficyt magistrów do pracy, a to przekłada się też na mniejszą liczbę potencjalnych kierowników. W dodatku zawód nasz jest dosyć sfeminizowany (patrz zwolnienia ciążowe, urlopy macierzyńskie, opieka nad dziećmi), co sprawia, że nie każdy magister ma możliwość czasową robić specjalizację. To dodatkowo przekłada ewentualną decyzję o niej w czasie.

– Niech się lepiej Państwo przyjrzy dlaczego ludzie nie chcą już studiować farmacji i wyciągnie wnioski. Wtedy nie trzeba będzie na siłę szukać pracy akademikom – podsumowuje Marta Trafidło. – Póki co Karynka po rocznym ogólniaku i weekendowej szkółce niedzielnej, co recepturę na zdjęciu widziała siedzi sama w aptece i nikomu to nie przeszkadza.

W dyskusji pojawiają się też pojedyncze głosy nieśmiało wskazujące, że w takim rozwiązaniu może być jakiś pozytyw.

– Po części to dobre rozwiązanie, aby apteką kierowała osoba dobrze wykształcona i zorientowana w tym co robi, pytanie jednak brzmi: jak obecnie specjalizacje przygotowują do pracy w aptece i kierowania nią, bo program studiów (poza oczywistą praktyką w aptece) do pracy w niej przygotowuje wg mnie na pewno nie w 100% – pisze w dyskusji na Farmacja.net, mgr farm. Mateusz Jabłoński. – Druga kwestia to ta, że stawia się coraz większe wymagania tylko czy za tym pójdą w parze wyższe wynagrodzenia?

Przypomnijmy, że obecnie trwają prace nad projektem ustawy o zawodzie farmaceuty. Póki co niewiele wiadomo o kształcie tego dokumentu i zapisach, które miałyby się w nim znaleźć. Redakcja MGR.FARM kilkukrotnie próbowała już zasięgnąć informacji tym w jakim kierunku zmierzają proponowane regulacje, jednak okazuje się, że członkowie Zespołu zostali zobowiązani do zachowania dyskrecji.

Źródło: Farmacja.net

Tagi:

Artykuł Obowiązkowa specjalizacja kierownika apteki? Opinie farmaceutów jednoznaczne… pochodzi z serwisu mgr.farm

Przejdź do dyskusji w serwisie

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz