REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 26 listopada 2019

Od 1 stycznia zmiany w reklamach telewizyjnych suplementów diety

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA

Wczoraj czołowe organizacje zrzeszające producentów suplementów diety oraz nadawcy telewizyjni podpisali porozumienie w sprawie samoregulacji zasad rozpowszechniania reklam suplementów diety. Ze względu na cykl przyjmowania materiałów reklamowych do emisji, samoregulacja ma wejść w życie od 1 grudnia 2019 roku i dotyczyć będzie wszystkich reklam suplementów diety emitowanych od 1 stycznia 2020 r.

25 listopada br. w siedzibie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, została podpisana samoregulacja, którą przygotowali wspólnie nadawcy telewizyjni prowadzący działalność reklamową na rzecz kanałów własnych i reprezentowanych (Telewizja Polsat, Telewizja Polska, Telewizja TVN) oraz organizacje zrzeszające producentów suplementów diety (PASMI Związek Pracodawców „Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty”, Polska Izba Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych POLFARMED, Krajowa Rada Suplementów i Odżywek, Polski Związek Producentów Przemysłu Farmaceutycznego PZPPF).

Pierwszą polską samoregulacją branżową w zakresie reklamy suplementów diety był Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety. Jej inicjatorem i współtwórcą jest PASMI. Przedmiotowa samoregulacja, która funkcjonuje od 2016 r. powstała w celu podniesienia standardów reklamy suplementów diety, poprzez przyjęcie przez Sygnatariuszy Kodeksu określonych reguł postępowania oraz samokontroli zapewniającej ich przestrzeganie (czytaj również: UOKiK: reklama suplementów diety – czy możliwa jest samoregulacja?).

REKLAMA

– Teraz, dzięki Porozumieniu nadawców telewizyjnych w sprawie zasad rozpowszechniania reklam suplementów diety wchodzimy na kolejny etap zarządzania reklamą suplementów diety, które będzie obowiązywało wszystkie podmioty działające na rynku spożywczym, niezależnie od tego, czy są one Sygnatariuszami Kodeksu czy też nie – przekonuje PASMI w komunikacie do mediów.

REKLAMA

Równe zasady dla wszystkich

Ujednolicenie podejścia do reklamowanych suplementów diety względem wszystkich podmiotów branży żywnościowej było jednym z kluczowych elementów uporządkowania tego obszaru, w celu zadbania o właściwy przekaz kierowany do odbiorcy.

– Suplementy diety mogą mieć korzystne, wspomagające funkcje organizmu działanie, ale nie leczą ani nie zapobiegają chorobom. Są środkami spożywczymi, czyli żywnością. Reklama nie może wprowadzać w błąd, a w przypadku tak wrażliwej dziedziny naszego życia, jak zdrowie, jej przekaz musi być niezwykle odpowiedzialnie przemyślany – tłumaczy Ewa Jankowska, prezes PASMI. – Z przyjemnością zaangażowaliśmy się w prace, których celem jest bezpieczeństwo pacjenta.

PASMI, zrzeszając firmy, które stanowią 80% udziału w rynku leków OTC, ma na uwadze odpowiedzialność społeczną biznesu za kształtowanie świadomości pozytywnych postaw konsumentów i zgadza się, że należy przeciwdziałać przypisywaniu właściwości leczniczych suplementom diety w reklamach oraz rzetelnie informować o ich właściwościach, nie zapominając o korzystnym, wspomagającym funkcje organizmu działaniu suplementów diety (czytaj więcej: Nie będzie już lekarzy i farmaceutów w reklamach suplementów diety?).

– Samoregulacja to często najprostsza, a zarazem najskuteczniejsza metoda uporządkowania rynku. PASMI, którego działania skupiają się głównie wokół branży leków bez recepty, zawsze podkreśla jak ważne z poziomu pacjenta i konsumenta jest prawidłowe rozróżnianie leku od suplementu diety. W związku z powyższym uważamy, że stworzenie dodatkowych uregulowań w zakresie reklamy suplementów diety na zasadzie samoregulacji jest słuszne i godne uznania – wskazuje Ewa Jankowska.

Jak zmienią się reklamy od 1 stycznia?

W przyjętym projekcie samoregulacji założono m.in., że reklama telewizyjna suplementów diety:

  • nie może wprowadzać odbiorców w błąd poprzez wskazywanie na właściwości lecznicze lub jakiekolwiek zastosowanie lecznicze;
  • nie może odnosić się do nazw chorób, które w rzeczywistości nie istnieją;
  • nie może sugerować możliwości zastąpienia konsultacji z przedstawicielem zawodu medycznego lub leczenia;
  • nie może sugerować także możliwości zastosowania suplementu diety zamiast produktu leczniczego lub wyrobu medycznego;
  • nie może być łączona w jednym spocie reklamowym z reklamą produktu leczniczego lub wyrobu medycznego;
  • nie może przedstawiać wizerunku osób rzeczywistych i fikcyjnych, które są lub mogą być odebrane jako przedstawiciele zawodów medycznych, ani nie mogą pojawiać się w niej przedmioty oraz miejsca budzące skojarzenia z wykonywaniem zawodów medycznych, działalnością leczniczą lub rehabilitacyjną;
  • nie może być nadawana w programie w bloku reklamowym bezpośrednio przed i po audycji dla dzieci;
  • nie może być reklamą skierowaną do dzieci;
  • nie może odnosić się do wyników badań bez wyraźnego wskazania źródła ich pochodzenia;
  • musi zostać oznaczona informacją graficzną z tekstem: „Suplement diety. Zawiera składniki, które wspomagają funkcje organizmu poprzez uzupełnienie normalnej diety. Nie ma właściwości leczniczych.”.

Ze względu na cykl przyjmowania materiałów reklamowych do emisji, samoregulacja ma wejść w życie od 1 grudnia 2019 roku i dotyczyć będzie wszystkich reklam suplementów diety emitowanych od 1 stycznia 2020 r. (czytaj więcej: Zakaz reklamy leków i suplementów spowoduje ogromne straty).

Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety nadal obowiązuje Sygnatariuszy, zaś dokument nadawców jest cennym uzupełnieniem dla naszego kodeksu branżowego tworząc spójną całość.

Źródło: ŁW/PASMI

porozumienie-nadawcow—skan

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych