REKLAMA
Autor: Redakcja Aptekarz pl Opublikowano: 14 sierpnia 2019

Olej lniany – zastosowanie we współczesnej farmakoterapii

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA

Olej lniany pozyskiwany z nasion lnu (Linum usitatissimum L.) jest płynnym bogactwem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w tym kwasów omega 3, 6 i 9, a także źródłem witaminy E znanym od czasów Hipokratesa. 

(fot. shutterstock)

Wchodzi w skład wielu gotowych preparatów, jego właściwości wykorzystywane są w kosmetologii. Ponadto w ostatnim czasie coraz częściej pacjenci zaopatrują się w olej lniany w celu dodania go do sałatek lub potraw spożywanych na co dzień. Jakie korzyści przynosi wdrożenie do diety oleju lnianego?

REKLAMA

Trochę historii…

Historia lnu sięga ok. 8000 lat p.n.e., kiedy to włókna lniane służyły jako nici do zszywania skór lub jako sznurek, a następnie do tkania materiałów. Z lnu wykonywano nie tylko odzież, ale także żagle, okrycia mebli, a nawet chustki do nosa. Obok wełny, len był drugim włóknem rodzimym o tak szerokim zastosowaniu w Europie. Oleju lnianego używano do leczenia „robaków”, zgagi i wrzodów. Obecnie olej z nasion lnu tłoczony na zimno wykorzystywany jest do celów leczniczych, kosmetycznych, kulinarnych a tłoczony na gorąco służy do produkcji farb, lakierów, pigmentów, kitu i żywic artystycznych.

REKLAMA

Czy sposób otrzymania oleju z nasion lnu i jego przechowywania ma znaczenie?

Dobrej jakości olej lniany pozyskuje się metodą tłoczenia na zimno (w temp. do 40°C) siemienia lnianego. Wytwarzany w wymieniony wyżej sposób dodatkowo poddany naturalnej filtracji w celu usunięcia zbędnych, stałych zanieczyszczeń zachowuje bogactwo fitosteroli, tokoferoli i Omega 3. Świeży olej ma wyrazisty smak, zapach i złocistą barwę, który w miarę upływu czasu staje się delikatniejszy. Olej ten wyjątkowo zaleca się przechowywać w lodówce (temp. max 10°C), wówczas zachowuje unikalny skład i pozostanie wartościowy na dłużej. Przyczyną tego jest fakt, że wchodzące w jego skład kwasy tłuszczowe omega są bardzo wrażliwe na wysoką temperaturę i mogą ulec zniszczeniu przy nadmiernym nagrzaniu. Olej lniany jest podstawą diety Dr Budwig, ponieważ nasyca organizm odpowiednią ilością kwasów Omega 3, dzięki czemu komórki odzyskują swoje naturalne właściwości.

W czym tkwi bogactwo oleju lnianego?

Niezwykłe właściwości olej lniany zawdzięcza znakomitej proporcji kwasów omega 3, 6 i 9. 11 % stanowią nasycone kwasy tłuszczowe, pozostałe to kwasy wielonienasycone, a w tym kwas:

  • oleinowy, jednonienasycony,
  • linolowy, wielonienasycony, z grupy omega 6
  • alfa-linolenowy (ALA), wielonienasycony, z grupy omega 3, którego zawartość wynosi od 3 do 55% oleju lnianego, dzięki czemu stanowi jego najbogatsze roślinne źródło.

Tabela 1 porównanie zawartości poszczególnych kwasów tłuszczowych w olejach pochodzenia roślinnego [3].

Olej Kwasy tłuszczowe  
Nasycone (NKT) Jednonienasycone

(JNKT)

Wielonienasycone

(WNKT)

Stosunek

omega-6 do omega-3

Oleinowy linolowy

(omega-6)

alfa-linolenowy (omega-3)
Rzepakowy 7% 62% 20% 10% 2:1
Kokosowy 92% 6,3% 2% 0-0,2% 10:1
Oliwa z oliwek 15% 75% 9% 1% 9:1
Słonecznikowy 14% 18% 68% Śladowe ilości >136:1
Lniany 10% 23% 16% 51% 0,31:1
Z pestek winogron 12% 23% 65% Śladowe ilości >130:1

Wykorzystanie oleju lnianego:

Badania kliniczne wykazały, że brak kwasu alfa-linolenowego w diecie prowadzi do wielu zmian chorobowych takich jak: zaburzenia widzenia, bóle mięśni, utrata wagi, choroby układu nerwowego.

 Kwas alfa-linolenowy, który stanowi najważniejszy składnik oleju lnianego w organizmie spełnia trzy funkcje:

  • Stanowi składnik błon komórkowych organizmu. Nadaje im elastyczność, zapewnia prawidłowy transport substancji odżywczych, a także hamuje wytwarzanie substancji zapalnych. W ten sposób chroni organizm przed infekcjami, chorobami nowotworowym, szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi a także pełni funkcję antyzapalną. Wykazuje również korzystne działanie na kondycję skóry oraz włosów,
  • Przyczynia się do utrzymywania prawidłowego stężenia cholesterolu we krwi poprzez obniżenie stężenia trójglicerydów. Zapobiega to zlepianiu się płytek krwi i ułatwienie krążenia. W rezultacie zmniejsza się ryzyko nadciśnienia, miażdżycy i chorób serca.
  • Ma działanie przeciwzapalne i normalizujące pracę gruczołów łojowych, polecany jest więc do cery tłustej, zanieczyszczonej, trądzikowej oraz ze skłonnościami do zapaleń.

Inne zalety oleju lnianego:

  • Stosowany w diecie u dzieci, odpowiada za prawidłowy rozwój układu nerwowego, ze względu na wysoką zawartość kwasów Omega 3,
  • Łagodzi przebieg menopauzy i PMS, gdyż zawiera fitoestrogeny, które wykazują działanie estrogenopodobne, a także ograniczają negatywny wpływ testosteronu i proces łysienia u mężczyzn.
  • Oprócz hamowania rozwoju bakterii, udrażnia także gruczoły łojowe, łagodzi przy tym podrażnienia i przyspiesza regenerację naskórka. Tym samym skutecznie poprawia kondycję skóry. Dodatkowo zawarte w nim witaminy sprawiają, że jest ona gładka i odpowiednio napięta. Właściwości te wykorzystywane są w preparatach przeznaczonych do użytku na skórę – np.

Komu zaleca się spożywanie oleju lnianego?

Do osób, którym szczególnie zaleca się stosowanie oleju lnianego zalicza się osoby starsze, dzieci, osoby uczące się a także uprawiające sport. Ponadto może być stosowany wspomagająco podczas menopauzy, problemach hormonalnych u mężczyzn, trądziku, egzemach czy nadciśnieniu.

Bibliografia:

  1. Bartowski Lech, Nasiona lnu – naturalne źródło zdrowia i urody, CHEMIK 2013, 67, 3, 186-191.
  2. Hans-Ulrich Grimm “Cud oleju lnianego” 2013.
  3. Krzymański Jan, Bartkowiak – Broda Iwona, Krygier Krzysztof, Szostak Wiktor B., Tys Jerzy, Ptasznik Stanisław, Wroniak Małgorzata, Olej rzepakowy – nowy surowiec, nowa prawda, Instytut Hodowli i Aklimatyzacji Roślin, Warszawa, 2009.
  4. Wcisło, W. Rogowski „Rola wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 w organizmie człowieka”.
  5. https://www.mp.pl/pacjent/leki/lek/94462,Linomag-krem (dostęp 16.07.2019).
Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych