Autor: Sebastian Bort Opublikowano: 14 listopada 2016

Probiotyczna żywność funkcjonalna

Ważnym czynnikiem, dawniej zupełnie pomijanym w chorobach autoimmunologicznych i infekcyjnych […]

Ważnym czynnikiem, dawniej zupełnie pomijanym w chorobach autoimmunologicznych i infekcyjnych są bakterie tworzące naturalną mikroflorę naszego organizmu. Według różnych źródeł liczba komórek bakteryjnych bytujących w układzie pokarmowym jest szacunkowo większa lub co najmniej równa liczbie komórek naszego ciała. Niestety skład ilościowy jak i jakościowy symbiotycznej mikroflory w przeciągu ostatniego stulecia uległ znacznemu pogorszeniu. Jest to o tyle istotne, że stanowi ona naturalną barierę ochronną w stosunku do patogenów, bierze udział w fermentacji i przetwarzaniu pokarmów wspomagając wchłanianie substancji odżywczych. Dostarcza również czynniki umożliwiające kształtowanie się układu odpornościowego. Ostatnie badania wykazały, że odpowiednie szczepy bakterii przekazywane są przez matkę już w końcowym etapie ciąży, a następnie w trakcie porodu i karmienia piersią. W związku z tym matczyna flora bakteryjna w dużej mierze odpowiada za wczesne kształtowanie się układu odpornościowego i nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu, takie jak choroby z autoagresji i alergie.

Współcześnie zaleca się stosowanie różnego rodzaju probiotyków i produktów spożywczych zawierających wybrane szczepy bakterii, które w większym lub mniejszym stopniu mają zasiedlić układ pokarmowy. Ze względu na sposoby produkcji i konieczność zachowania wielu norm jakościowych, różnorodność szczepów stosowanych w przemyśle farmaceutycznym i spożywczym jest dość ograniczona. Alternatywą są probiotyki naturalne, wytwarzane w sposób niekontrolowany, które dawniej stanowiły znaczący składnik każdej diety. „Żywe”, a więc niepasteryzowane i niekonserwowane kiszonki oraz produkty fermentacji mlekowej to nieocenione źródło żywych kultur bakterii oraz substancji odżywczych.

Kefir pochodzi z kaukazu i pierwotnie wytwarzany był za pomocą tzw. ziaren (grzybków) kefirowych. Stanowią one symbiotyczny zespół mikroorganizmów oparty na szkielecie z polisacharydu zwanego kefiranem. Przy jego wytwarzaniu współpracują szczepy paciorkowców i pałeczek mlekowych, drożdży oraz bakterii kwasu octowego. W sumie wyizolowano około 50 (!) różnorodnych szczepów mikroorganizmów. Ich skład ilościowy i jakościowy jest częściowo zależny od miejsca pochodzenia i warunków przechowywania ziaren. Ziarna zachowują się jak jeden żywy organizm, rozbudowując w trakcie fermentacji strukturę kefiranu, niejako „rozmnażając się”. Najłatwiej je uzyskać od osób prywatnych prowadzących hodowlę, ze względu na specyfikę i różnorodność składu nie spełniają norm umożliwiających stałą sprzedaż. Kefir produkowany na skalę przemysłową zawiera tylko wyizolowane z ziaren kultury bakterii, namnażane laboratoryjnie (ok. 3-7 szczepów w zależności od producenta), które nie mają możliwości wytworzenia ziaren i w krótkim czasie tracą swoją żywotność. W wieloletnich badaniach udowodniono, że naturalnie wytwarzany kefir ma działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, immunomodulujące oraz antybakteryjne i przeciwgrzybiczne w stosunku do szczepów patogennych. Może stanowić wparcie w leczeniu alergii układu pokarmowego, AZS, stanów zapalnych jelit oraz wielu innych schorzeń.

Innym produktem spożywczym o niezaprzeczalnym wpływie na odporność jest sok z buraków kiszonych, tzw. kwas buraczany. Ma silne działanie antyoksyacyjne i stymuluje wytwarzanie czerwonych krwinek. Przy stałym stosowaniu obniża poziom cholesterolu, stymuluje działanie układu odpornościowego i wspomaga funkcjonowanie jelit. Dzięki zawartości szczepów Lactobacillus zaleca się stosowanie go po antybiotykoterapii. Wiele badań przeprowadzono w związku z potencjalnym wykorzystaniem kwasu z buraków jako naturalnego dopingu dla sportowców. Z całą pewnością wzmacnia kondycję i wydolność organizmu, a stosowany stale stymuluje funkcjonowanie układu krwionośnego. Udowodniono występowanie w soku z buraków naturalnych nitratów, które jako źródło tlenku azotu rozszerzają naczynia krwionośne i tym samym umożliwiają większą wydajność pracy mięśni szkieletowych. Zawiera większość witamin z grupy B, w szczególności duże dawki kwasu foliowego, ponadto kobalt, żelazo, wapń, magnez oraz witaminy A i C.

Kiszonką mało znaną w Europie, a szalenie popularną w Azji jest kimchi. Stanowi ona produkt fermentacji kapusty pekińskiej, rzodkwi, czosnku, papryki chilli, cebuli dymki i świeżego imbiru. Częsty dodatek stanowią również anchois, krewetki oraz sos sojowy. Przepis zmienia się zależnie od regionu oraz dostępności produktów. W trakcie fermentacji otrzymujemy produkt zawierający duże ilości witaminy C, b-karotenu, minerałów, bakterii kwasu mlekowego oraz różnych substancji antybakteryjnych i przeciwwirusowych. W badaniach z 2014 roku udowodniono, że regularne spożywanie niewielkich ilości kimchi wspomaga dokrwienie OUN, redukuje poziom LDL, stymuluje układ odpornościowy i zmniejsza prawdopodobieństwo zaparć. Do wad tego produktu należy dość specyficzny smak i zapach, a ze względu na działanie drażniące (chilli i czosnek) nie jest zalecany dla osób z chorobą wrzodową, refluksem lub zespołem jelita drażliwego.

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz