REKLAMA
Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 12 czerwca 2019

Probiotyki pomocne w zaburzeniach psychicznych

Artykuł pochodzi z serwisu

Naukowcy z Szanghaju przeprowadzili badania dotyczące wpływu mikroflory jelitowej na stan psychiczny człowieka. Okazało się, że podanie probiotyków w celu regulacji mikroflory wpłynęło na zmniejszenie stanów lękowych wśród badanych.

Probiotyki działają przede wszystkim na zasadzie zwalczania szkodliwych bakterii i zapobiegania ich osiadania w jelitach. Jak donosi Radio Zet, badania coraz częściej wskazują, że mikroflora jelitowa może pomóc w regulowaniu funkcji mózgu przez system zwany osią mózgu.

Mikroflora jelit wpływa na układ nerwowy

Oś jelitowo-mózgowa to wiele reakcji sygnalizacyjnych, które zachodzą pomiędzy przewodem pokarmowym a układem nerwowym. Wiele badań pokazuje, że bakterie żyjące w jelicie mogą być zaangażowane w regulowanie lęku, bólu i nastroju (czytaj również: Probiotyk może wspierać leczenie depresji). Ostatnie badania sugerują również, że poprzez regulację flory bakteryjnej jelit, można leczyć także zaburzenia psychiczne.

REKLAMA

Zespół naukowców z Szanghajskiego Centrum Zdrowia Psychicznego w Szanghajskiej Szkole Medycznej Jiao Tong postanowił zbadać, czy rzeczywiście regulacja mikroflory jelitowej prowadzi do poprawy objawów lękowych. Przejrzano 21 badań, w których łącznie wzięło udział 1 503 osób. Spośród 21 badań, w 14 użyto probiotyków jako interwencji regulującej mikroflorę jelitową. W siedmiu pozostałych stosowano sposoby nieprobiotyczne, takie jak odpowiednia dieta (czytaj również: Probiotyki dobre na wszystko? Nowe badania…).

REKLAMA

Probiotyki z diety, a nie suplementy

W 11 z 21 badań wykazano pozytywny wpływ na objawy lękowe poprzez regulację mikroflory jelitowej (czytaj również: Probiotyki w Polsce od lat są złej jakości). Spośród 14 badań, w których wykorzystano probiotyki jako interwencję, ponad jedna trzecia (36%) uznała je za skuteczne w zmniejszaniu objawów lękowych. Sześć z pozostałych siedmiu badań, w których interwencje wykorzystywały inne sposoby niż probiotyki, okazało się skuteczne w 86%.

Wyniki badań pokazały, że interwencje bez suplementacji były znacznie bardziej skuteczne niż interwencje probiotyczne. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że zmiana diety może mieć większy wpływ na wzrost bakterii jelitowych niż wprowadzenie określonych rodzajów bakterii jako suplement probiotyczny. Dlatego lepiej wzbogacić swoją dietę w produkty, które są źródłem probiotyków, niż przyjmować ich suplementy.

Źródło: IK/zdrowie.radiozet.pl

Artykuł pochodzi z serwisu
REKLAMA
REKLAMA

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych