REKLAMA
Autor: Redakcja Aptekarz pl Opublikowano: 28 stycznia 2019

Problem pacjenta z łupieżem – case study 2

Artykuł pochodzi z serwisu

Do apteki zgłasza się pacjent w średnim wieku. Bez kontaktu z lekarzem zdiagnozował u siebie łupież i prosi o jeden z popularnych preparatów pomocny w tym schorzeniu.

(fot. shutterstock)

REKLAMA

Kolega polecił mu szampon o nazwie „Selukos”, twierdząc, że pomógł mu zwalczyć tę nieprzyjemną dolegliwość. Pacjent twierdzi, że zmaga się z problemem już od dłuższego czasu i prosi o dobrą radę i pomoc. Zapraszasz go na rozmowę, aby wykluczyć inne dolegliwości, poznać preferencje pacjenta i dobrze dobrać preparat.

REKLAMA

Rozmowa z pacjentem

W pierwszej kolejności pragniesz wykluczyć inne groźniejsze dolegliwości, które wymagają konsultacji z lekarzem. Pytania, które okazują się w tym pomocne:

Pytanie Znaczenie
Czy jest obecne zaczerwienienie? W przypadku łupieżu nie występuje zaczerwienienie skóry głowy. Może towarzyszyć jednak łuszczycy, bądź łojotokowemu zapaleniu skóry.
Czy występuje świąd? Łupież powoduje świąd skóry głowy, natomiast łuszczyca i łojotokowe zapalenie skóry nie.
Czy pacjent zauważył inne zmiany skórne? Jeżeli zmiany występują tylko na owłosionej części skóry głowy i nie występuje zaczerwienienie, to pacjent najprawdopodobniej cierpi na łupież. W przypadku łuszczycy, zmiany często występują również w obrębie ramion, nóg i pleców.

 

Po wyeliminowaniu innych groźniejszych schorzeń, informujesz mężczyznę o szczegółach dotyczących produktu, który zaproponował mu przyjaciel. Niestety jego cena oraz fakt, że ma nieprzyjemny zapach i może powodować przebarwienia, sprawiły rezygnację z tego produktu.

W takim wypadku przynosisz dwa inne preparaty. Pierwszy zawierający pirytionian cynku i drugi, zarejestrowany jako lek, posiadający ketokonazol w składzie.

Ketokonazol

Szampon zawierający ketokonazol można stosować w leczeniu ostrych ataków łupieżu oraz jako środek zapobiegawczy. W tym pierwszym przypadku należy stosować go co 3-4 dni przez 2-4 tygodnie, pozostawiając preparat na głowie przez 3-5 minut. Jeżeli chodzi o profilaktykę, to powinien być stosowany raz na 1-2 tygodnie. Może być używany w każdym wieku.

Pirytionian cynku

Należy go stosować codziennie aż do ustąpienia objawów, występuje najczęściej w preparatach zarejestrowanych jako dermokosmetyki.

Po omówieniu działania tych dwóch preparatów pacjent ze względu na: Twoją opinię, prostszy sposób stosowania i cenę, wybiera szampon z pirytionianem cynku.

Komentarz

Łupież zwykły (pityriasis capitis) to schorzenie skóry głowy objawiające się drobnopłatowym złuszczaniem zrogowaciałej warstwy naskórka. Dolegliwość ta zaliczana jest do chorób łojotokowych.  Etiopatogeneza wciąż nie jest w pełni wyjaśniona, jednak wiele najnowszych prac badawczych wskazuje na duży udział w patomechanizmie drożdżaka Malassezia ovale.

Ciekawostką może być fakt, iż w świetle niektórych badań, skóra mężczyzn lepiej reaguje na pirytonian cynku niż kobiet. Między innymi z tego powodu zasugerowałeś taki wybór, swojemu pacjentowi.

Czynniki uważane za prowokujące wystąpienie łupieżu

  • Zaburzenia hormonalne
  • Predyspozycja genetyczna
  • Osłabienie organizmu
  • Nadmierne używanie żeli i lakierów
  • Niewłaściwe korzystanie z produktów koloryzujących
  • Nadmierne wykorzystanie elektrycznych wałków do włosów
  • Wodę zawierającą zbyt wiele chloru
  • Nadmierne suche ogrzewanie mieszkania
  • Stres emocjonalny

Objawy

U osób cierpiących na łupież, upośledzony jest proces odnowy komórek naskórka, co jest jednym z podstawowych czynników powodujących tę chorobę. Proces ten charakteryzuje się znacznym wydłużeniem w porównaniu do osoby zdrowej.

Łupież zwykły lokalizuje się zazwyczaj w obrębie skóry owłosionej głowy, czasem obejmuje także rzęsy i brwi. Manifestuje się drobnymi białymi łuskami, które łatwo oddzielają się od skóry. Często łupież zwykły przekształca się w łupież tłusty, płaty tego drugiego są koloru żółtego i są mocno przytwierdzone do podłoża. Pacjenci z łupieżem często narzekają na swędzenie i suchość skóry głowy.

Najnowsze postępy w walce z łupieżem

W świetle badań naukowych udowodniono skuteczność roztworów Mirtu zwyczajnego (łac. Myrtus communis L.) w walce z łupieżem. W badaniu zakończonym w sierpniu 2016 r. zaobserwowano, znaczącą poprawę wszystkich parametrów, zarówno w grupie pacjentów, stosujących roztwór sporządzony na bazie tego surowca roślinnego, jak również ketokonazol.

 

 

Piśmiennictwo:

  • https://www.mp.pl/pacjent/dermatologia/lista/113649,czynniki-prowokujace-lupiez
  • Chaijan, M. R., Handjani, F., Zarshenas, M., Rahimabadi, M. S., & Tavakkoli, A. (2018). The myrtus communis L. solution versus ketoconazole shampoo in treatment of dandruff: A double blinded randomized clinical trial. medicine68(715).
  • Collins, L. Z., Baines, F. L., Matheson, J. R., Turner, G. A., Diao, Y., Li, Y., & Pi, Y. (2018). Sex‐related differences in response to zinc pyrithione shampoo vs. non‐anti‐dandruff shampoo. International journal of cosmetic science40(6), 583-588.
  • Brzezińska-Wcisło, L., Wcisło-Dziadecka, D., Lis-Święty, A., & Trzmiel, D. (2007). Łupież i łojotokowe zapalenie owłosionej skóry głowy–patogeneza, obraz kliniczny oraz aspekty terapeutyczne. Post Dermatol Alergol24, 59-64.
  • Rutter, P., Pluta, J. J., Zagrodnik, M., & Błaszczyna, N. (2018). Opieka farmaceutyczna: objawy, rozpoznanie i leczenie. Elsevier Urban & Partner.
REKLAMA
REKLAMA
Artykuł pochodzi z serwisu

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Benhauer sp. z o.o. – prowadzenie kampanii remarketingowych i mierzenie ich efektywności, e-mail Marketing – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz