Problemy właścicieli aptek zmieniających lokale | farmacja.pl

Problemy właścicieli aptek zmieniających lokale

Obrazek użytkownika farmacja.pl
Autor: farmacja.pl / Opublikowano: 2017-10-09 09:36:23 /

Zmiany wprowadzone niedawno w prawie farmaceutycznym dotknęły aptek, którym zakończyły się w ostatnim czasie zawarte umowy najmu lub dzierżawy, a właściciel lokalu postanowił ich nie przedłużać. Otwarcie apteki w nowym lokalu w innym miejscu jest obecnie bardzo trudne.

Jak przypomina Gazeta Podatkowa, nowe przepisy miały zmniejszyć zagęszczenie aptek, które obserwujemy właściwie we wszystkich polskich miastach.

- Niestety przepisy uderzyły również w apteki prowadzone od lat. W przypadku gdy apteka prowadzona jest w lokalu będącym przedmiotem najmu bądź dzierżawy, wypowiedzenie takiej umowy równoznaczne jest z utratą zezwolenia na prowadzenie apteki i brakiem możliwości uzyskania kolejnego – czytamy w Gazecie Podatkowej. - Właśnie ze względu na tak duże zagęszczenie aptek (nawet na jednej ulicy). Właściciel musi bowiem postarać się o nowe zezwolenie i spełnić m.in. warunki demograficzno-geograficzne.


Zezwolenie na otwarcie apteki wydaje się, jeżeli na dzień złożenia wniosku o wydanie zezwolenia liczba mieszkańców w danej gminie, w przeliczeniu na jedną aptekę ogólnodostępną, wynosi co najmniej 3.000 osób i odległość od miejsca planowanej lokalizacji apteki do najbliższej funkcjonującej apteki ogólnodostępnej, liczona pomiędzy wejściami do izb ekspedycyjnych aptek w linii prostej, wynosi co najmniej 500 m. Liczbę mieszkańców na dzień złożenia wniosku określa się na podstawie aktualnych danych GUS. Zatem kolejną aptekę można otworzyć, jeżeli w danej gminie jedna apteka przypada na co najmniej 3.000 mieszkańców, a odległość między nową planowaną apteką funkcjonującą wynosi przynajmniej 500 m. Liczbę mieszkańców ustala Prezes GUS jako liczbę ludności faktycznie zamieszkałej na obszarze danej gminy, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok, w którym podmiot ubiegający się o zezwolenie apteki złożył wniosek o zezwolenie.

- Należy zauważyć, że w trakcie prac nad ustawą pojawiały się pomysły, by wprowadzić gwarancje ciągłości zezwolenia dla właścicieli aptek, którzy będą musieli z jakichś powodów przenieść aptekę do innego lokalu lub by mogli uzyskać nowe zezwolenie na starych zasadach z pominięciem nowych obostrzeń. Niestety tak się nie stało – czytamy w Gazecie Podatkowej.

Więcej na ten temat na stronach Gazety Podatkowej.

Źródło: gazetapodatkowa.gofin.pl

Udostępnij
PILNE
ZAMKNIJ
Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy
dla osób uprawnionych do wystawia recept
lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Oświadczam, że jestem lekarzem, farmaceutą
lub osobą prowadzącą zaopatrzenie w produkty lecznicze.


Akceptuj