Autor: Redakcja mgr farm Opublikowano: 28 czerwca 2018

Producent kieruje tańsze leki do wybranych aptek według swojego "widzimisię"

Artykuł pochodzi z serwisu
Do naszej redakcji trafiło stanowisko farmaceuty, który od kilku miesięcy […]

Do naszej redakcji trafiło stanowisko farmaceuty, który od kilku miesięcy prowadzi twardą dyskusję z firmą Boehringer Ingelheim na temat dostępności leku Pradaxa. Piotr Poćwiardowski odnosi się w nim do pism jakie w ostatnim czasie otrzymał od firmy.

Zdaniem farmaceuty, firma Boehringer nie liczy się ze zdrowiem pacjenta, wprowadzając swój „Program Dostępności”. (fot. Shutterstock)

Przypomnijmy, że w połowie marca do UOKiK wpłynęła skarga na dystrybutora leku Pradaxa wystosowana przez Związek Aptekarzy Pracodawców Polskich Aptek. W mediach pojawiły się wtedy opinie Piotra Poćwiardowskiego, farmaceuty z Bydgoszczy, który krytycznie wypowiadał się o praktykach Boehringer Ingelheim (czytaj więcej: Aptekarze donoszą do UOKIK na dystrybutora leku Pradaxa). Firma zareagowała na te doniesienia, wzywając do natychmiastowego zaprzestania rozpowszechniania nieprawdziwych informacji i grożąc farmaceucie skierowaniem sprawy do sądu (czytaj dalej: Firma Boehringer Ingelheim reaguje na skargę do UOKiK).

W przesłanym do naszej redakcji piśmie Piotr Poćwiardowski przedstawia swoje stanowisko w sprawie programu dostępności leku Pradaxa i odnosi się ściśle do pism, które otrzymał do Boerhinger Ingelheim.

– Firma Boehringer Ingelheim kieruje się logiką. Nazwałbym ją logiką pokrętną – pisze farmaceuta. – Boehringer Ingelheim tłumaczy, że umożliwia zakup leku Pradaxa z gigantycznym rabatem aptekom po to, by zwiększyć dostępność do leku dla pacjenta, a jednocześnie do Programu włącza tylko część aptek, pomimo że inne też wyrażają zainteresowanie i spełniają wszystkie wymagania BI.

Poświardowski przypomina, że firma rażącą różnicę w cenie preparatu na „wolnym rynku” i objętej Programem tłumaczy następująco: „Fakt, iż apteki uczestniczące w programie mają możliwość nabywania leków naszej spółki z rabatem wiąże się z tym, iż zostały one uznane za odpowiednie do celów realizacji Programu i w związku z tym ponoszą pewne zobowiązania z tytułu uczestnictwa w programie”.

– Ociera się o śmieszność tłumaczenie wypuszczania na rynek określonej puli leku w dużo niższej cenie tym, że Boehringer chce coś wynagrodzić wybranym przez siebie aptekom – twierdzi Piotr Poćwiardowski. – Boehringer Ingelheim nie jest instytucją charytatywną. W swoich działaniach biznesowych kieruje się jak każda dobrze prosperująca firma dążeniem do osiągnięcia maksymalnych zysków.

Zdaniem farmaceuty niepoważne jest następujące tłumaczenie firmy: [i]”nasza spółka w rzeczywistości rezygnuje z części zysku na skutek prowadzenia Programu, ponieważ z własnych środków finansuje Program, w celu zapewnienia lepszej dostępności leków Boehringer dla pacjentów”.

– Przecież, gdyby lek był taki drogi jak ten w wolnej dystrybucji, to mało który pacjent by mógł sobie na niego pozwolić. A lepiej sprzedać taniej niż nie sprzedać w ogóle – twierdzi Poćwiardowski. – Rozumiem, że pewne działania potrzebują niekonwencjonalnego podejścia, nie miej jednak to co robi Boehringer to majstersztyk. Aż dziw, że w innych branżach jeszcze na to nie wpadli.

Zdaniem farmaceuty np. sprzedawcy telewizorów mogli by również ogłosić, że obniżają cenę sprzętu rtv: „Zdajemy sobie sprawę, że rezygnujemy z części zysków, ale dla nas jest najważniejsze to, że telewizor 4KHD trafi pod strzechy. Finansujemy to więc z własnych środków”.

– Ale czy ktoś uwierzył by w to, że na tym nie zarobią – pyta Poćwiardowski – Pacjent, połykając kapsułkę preparatu Pradaxa nie interesuje się tym jaki kod EAN ma opakowanie, z którego została wyjęta. Interesuje go tylko jego cena. A cena leku (w przeliczeniu na kapsułkę) w opakowaniu objętym Programem (nierefundowanym przez NFZ) jest rażąco niższa od tej z ceną urzędową, zakładając, że pacjent nie ma recepty „zniżkowej”.

Dlaczego tak się dzieje?

– Szczerze mówiąc, jako przedsiębiorcy mnie to nie interesuje. Może jako podatnik zadam sobie od czasu do czasu pytanie dlaczego NFZ pokrywa część kosztów tej droższej kapsułki. W końcu płacąc podatki i rozmaite składki ZUS chciałbym widzieć, że środki funduszu zdrowia są sensownie wydawane. Może Boehringer nam to wyjaśni – pisze farmaceuta.

Jego zdaniem też kiedy firma kieruje tańsze leki do wybranych aptek, to pozostałe są pokrzywdzone, bowiem nie mogą uzyskać konkurencyjnych cen.

– I nie ma tu znaczenia, że „na gruncie prawa konkurencji nie istnieje zasada stosowania identycznej ceny w stosunku do wszystkich odbiorców, jeśli istnieje ku temu obiektywne uzasadnienie, a z takim mamy do czynienie w ramach programu” – cytuje Poćwiardowski. – Poza tym, czy uzasadnienie jest obiektywne czy nie, to wykaże dopiero postępowanie przed Prezesem UOKiK. Trudno bowiem nazwać obiektywnym wybór aptek do Programu według własnego widzimisię, powołując się na badania jakiejś prywatnej firmy.

Zdaniem farmaceuty firma Boehringer nie liczy się ze zdrowiem pacjenta, wprowadzając swój „Program Dostępności”.

– Pracując w aptece stwierdzam, że w zdecydowanej większości po lek Pradaxa przychodzą ludzie starsi i schorowani. Niektórzy bardzo schorowani. Mający trudności z poruszaniem się, szukaniem aptek które dostąpiły zaszczytu posiadania leku w niższej cenie – pisze Poćwiardowski. – Szkoda, że żaden z prezesów czy prokurentów Boehringer nie skorzystał z mojego zaproszenia i nie przyjrzał się jak to wygląda z żabiej perspektywy aptekarza. Ja cały czas zapraszam.

Na koniec farmaceuta dziękuje za wzmożoną aktywność firmie Boehringer Ingelheim.

– Przez wiele lat monitów u pani przedstawicielki BI oraz pism do firmy i centrali firmy wreszcie doczekałem się czasów, że na każdy mój głos (niestety tylko ten zabrany publicznie), otrzymuję pismo od Boehringer – dodaje z przekąsem Piotr Poćwiardowski. – Czy to metoda na korespondencję z koncernami farmaceutycznymi? Dziwi natomiast rozdźwięk między tym co mówi przedstawiciel firmy BI, a stanowiskiem firmy wyrażanym w korespondencji listownej.

Farmaceuta dziękuje też za wyrazy poparcia oraz tym którzy wyrazili chęć pomocy w przypadku ewentualnego sporu sądowego.

Do pobrania: Stanowisko Piotra Poćwiardowskiego

Tagi:

Artykuł Producent kieruje tańsze leki do wybranych aptek według swojego "widzimisię" pochodzi z serwisu mgr.farm

Przejdź do dyskusji w serwisie

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie weszły przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie uległy przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz